Gå til innhold

Fra viken alder bør barna fikse hjemmeskole selv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når barna blir satt i karantene, noe som har hendt relativt ofte her. 

Når kan jeg forvente at barna fikser dette hjemmeskolestyret selv? Blir jo mange dager borte fra jobb når man må være hjemme hver gang. 

Anonymkode: dddd5...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo veldig individuelt! Min 6.klassing med adhd trenger litt hjelp, de to andre klarer seg fint selv.

Anonymkode: cc0c6...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel neppe sååååå ofte ungene blir satt i karantene. 
 

Men hva de takler av hjemmeskole vil være avhengig av modenhet, hvor godt tilrettelagt det er i hjemmet sat hvilken oppfølging skolen har på undervisning og hjelp i løpet V dagen. 

Anonymkode: f1d4d...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de har en forelder som skriver "viken" og kaller det "hjemmeskolestyr" vil jeg tro de klarer seg veldig bra uten deg.

Anonymkode: 9fb88...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det vel neppe sååååå ofte ungene blir satt i karantene. 
 

Men hva de takler av hjemmeskole vil være avhengig av modenhet, hvor godt tilrettelagt det er i hjemmet sat hvilken oppfølging skolen har på undervisning og hjelp i løpet V dagen. 

Anonymkode: f1d4d...74a

Nå er det fjerde gangen siden august. 

Det blir da nærmer 6 uker hjemme fra jobb. Det er noen dager borte fra jobb det da.

Anonymkode: dddd5...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Så lenge de har en forelder som skriver "viken" og kaller det "hjemmeskolestyr" vil jeg tro de klarer seg veldig bra uten deg.

Anonymkode: 9fb88...2d6

He he... ja gud forby en åpenbar skrivefeil.  Da er jeg nok helt udugelig som mamma. Føltes det godt å være udregelig?

Å styr er det jo, når man helst skulle vært på jobb.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store individuelle forskjeller tror jeg. Min 1.klassing kan sitte og jobbe selvstendig en god del allerede, mens 8.klassingen min trenger mye hjelp (adhd) både til å forstå oppgaven, komme i gang og holde fokus og hadde ikke fått gjort mye på egenhånd. Tror nesten det er bedre å se på barnets modenhet og selvstendighet enn på alderen. Hvis barnet ditt vanligvis klarer leksene fint på egenhånd vil jeg tro at han vil klare en del hjemmeskole også. Må du stort sett sitte med han når han gjør leksene så tipper jeg hjemmeskole er vanskelig. 

Anonymkode: 57929...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store individuelle forskjeller. 9 og 11 åringen fikser helt selv og er selvgående på lekser og plikter. 7 og 12 åringen må veiledes  hele tiden da de mister fokus. Hvis ikke blir ikke det gjort. 7 og 12 åring har begge ADHD.

Ungene hadde hjemmeskole de to siste dagene før juleferien. Da var alle alene. Jeg ringte fra jobb når de skulle møte på teams. Hadde da avtale med lærer til 7 og 12 åring om at de skulle møte på teams og alt som ble gjort var supert og det som ev. ikke ble levert kunne vi gjøre i ferien. Funker derfor greit alene på hjemmeskole et par dager innimellom, men ikke i uker i strekk.

Anonymkode: b1119...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig individuelt, men fra 4.klasse har jo ikke foreldrene krav på fri fra jobb lenger så da bør jo det meste klares selv....

Anonymkode: 70446...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Veldig individuelt, men fra 4.klasse har jo ikke foreldrene krav på fri fra jobb lenger så da bør jo det meste klares selv....

Anonymkode: 70446...15f

Nei, det stemmer ikke. Omsorgsdager(sykt barn dager) har man ut kalenderåret barnet fyller 12 år.   Dvs til 31.12 det året barnet går i 7.klasse.

Anonymkode: 03aa3...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Veldig individuelt, men fra 4.klasse har jo ikke foreldrene krav på fri fra jobb lenger så da bør jo det meste klares selv....

Anonymkode: 70446...15f

Hva mener du med at foreldrene ikke har krav på fri fra jobb fra 4. klasse?

Anonymkode: 16c16...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempe individuelt. I våres fikk min 7 klassing da så store oppgaver og dagsprogram at både han og flere trengte hjelp. Det var en enorm arbeidsmengde og nye tema.

Anonymkode: 63c7f...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere foreldre til barn med ADHD som svarer her, hvor mye må dere hjelpe barna deres? Får dere tilrettelegging eller annen hjelp? Får dere omsorgsdager når det er hjemmeskole?

Anonymkode: c6676...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nå er det fjerde gangen siden august. 

Det blir da nærmer 6 uker hjemme fra jobb. Det er noen dager borte fra jobb det da.

Anonymkode: dddd5...4ed

Mine har også hatt flere uker med hjemmeskole. Men de er jo ikke nødvendigvis i karantene av den grunn. 
 

barnet ditt har vært nærkontakt til en smittet 4 ganger i høst?

Anonymkode: f1d4d...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Veldig individuelt, men fra 4.klasse har jo ikke foreldrene krav på fri fra jobb lenger så da bør jo det meste klares selv....

Anonymkode: 70446...15f

Man kan bruke omsorgsdager når barnet er pålagt karantene 

Anonymkode: 8b09d...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6.klassingen fikset det meste selv gjennom nedstengingsperioden (var da 5.klassing) 4 klassingen (var da 3.klassing) måtte ha en voksen ved siden av kontinuerlig for å i det heletatt ha fremgang...  du har rett til å være hjemme med barnet til barnet er 12 år. 

Anonymkode: 78be7...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Dere foreldre til barn med ADHD som svarer her, hvor mye må dere hjelpe barna deres? Får dere tilrettelegging eller annen hjelp? Får dere omsorgsdager når det er hjemmeskole?

Anonymkode: c6676...808

Foreldre med barn som har ADHD diagnose får pleiepenger om de søker. Dette uavhengig av egen inntekt, arbeidssituasjon eller covid-19.

Anonymkode: 17ac5...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Dere foreldre til barn med ADHD som svarer her, hvor mye må dere hjelpe barna deres? Får dere tilrettelegging eller annen hjelp? Får dere omsorgsdager når det er hjemmeskole?

Anonymkode: c6676...808

Vi må hjelpe og følge opp mye! Heldigvis ikke hatt noe hjemmeskole siden nrdstengingen våren 2020, men da måtte jeg bruke av de omsorgsdagene vi fikk for å hjelpe henne å gjøre skolearbeid. Det var vanskelig med både all endring av rutiner, kaos, mye nytt å sette seg inn i med teams osv pluss at hun holder ikke fokus og jobber alene. Fikk lite støtte og tilrettelegging fra jobben og tilslutt måtte tillitsvalgt og hms avd inn og hjelpe meg så jeg fikk forståelse for at jeg hadde barn å ta vare på også og at situasjonen er vanskelig når skole, barnehage og sfo stenger, besteforeldre ikke kan passe osv.

Anonymkode: 57929...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Dere foreldre til barn med ADHD som svarer her, hvor mye må dere hjelpe barna deres? Får dere tilrettelegging eller annen hjelp? Får dere omsorgsdager når det er hjemmeskole?

Anonymkode: c6676...808

En del hjelp trengs, men mine er ganske store (11 og 17 år). Begge klarer jo en del selv, men sliter med å få med seg informasjon, holde fokus osv. Jeg får ingen hjelp eller omsorgsdager. 

Anonymkode: cc0c6...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig individuelt. Yngste kunne fint klart det meste selv fra 1 klasse, lærer lett og trenger lite veiledning. Eldste har først nå til en viss grad kontroll på eget, første år på vgs. Fremdeles er det oppgaver vi hjelper noe til med, store lærevansker. 

Anonymkode: 22c7c...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...