Gå til innhold

Dette med at så få barn bidrar til coronasmitte..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan en årsak være at de unngår å teste de yngste barna? I barnehagen jeg jobber er vi på andre runden nå med ansatte som tester positivt. Barn på avdelingen har blitt sendt hjem med symptomer, men ikke blitt testet. Bare en tanke som slår meg at når ikke barna testes registreres ikke de som smittespredere..?

Anonymkode: 81b37...66e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg i det ja. 

Anonymkode: 3cd64...bc7

Skrevet

Hvis de ansatte tester positivt må vel barna i karantene? Da anbefales det testing av barn også (i alle fall der jeg bor). Da læreren på skolen til sønnen min testet positivt måtte alle elevene han hadde hatt i karantene, og kommunen ordnet med testing av alle barna. 

Anonymkode: 9c405...182

Skrevet

Her var 1 i 2.klasse påvist smittet, og hele klassen pluss lærere/assistenter og andre voksenpersoner som hadde vært i kontakt med barnet ble satt i karantene og alle ble testet. Tror det var 64 personer som ble testet, ingen hadde blitt smittet. 

Det har jo nå vært forska på dette, og barn (under en viss alder, er vel snakk om barneskole og bhgalder) har vist seg å smitte i mindre grad enn voksne, og det er i hovedsak lærere/foreldre og andre voksenpersoner som tar med smitten og smitter videre. Her i kommunen er de råflinke på å teste alle som blir satt i karantene som nærkontakt, og det er ikke barna som viser seg å være smittet.

Anonymkode: 16ba5...5a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis de ansatte tester positivt må vel barna i karantene? Da anbefales det testing av barn også (i alle fall der jeg bor). Da læreren på skolen til sønnen min testet positivt måtte alle elevene han hadde hatt i karantene, og kommunen ordnet med testing av alle barna. 

I bærum får vi beskjed om at «så lenge ingen symptomer oppstår i 10 dagers karantene trenger ikke småskolebarn eller barnehagebarn testes»

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Problemet er jo at man tester falsk negativ hvis man tester for tidlig. Jeg ble satt i karantene fordi jeg var nærkontakt. Jeg testet dag 2 fordi jeg ikke ville risikere at barna og samboer spredte potensielt smitte. Negativ. Testet dag 5 fordi jeg utviklet milde symptomer. Negativ. Testet dag 9 fordi jeg skulle tilbake til jobb igjen og hadde en dårlig følelse selv om jeg bare hadde milde symptomer. Positiv. Hadde ikke jeg frivillig testet meg en siste gang hadde jeg fort blitt en superspreder pga få/ingen symptomer og min jobb der jeg treffer veldig mange på en dag. Jeg selv hadde vel tenkt at "covid, nei det har jeg ikke hatt". Eller " En kollega/nærkontakt testet positivt, men jeg ble ikke smittet"  

Anonymkode: 1d68b...982

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Problemet er jo at man tester falsk negativ hvis man tester for tidlig. Jeg ble satt i karantene fordi jeg var nærkontakt. Jeg testet dag 2 fordi jeg ikke ville risikere at barna og samboer spredte potensielt smitte. Negativ. Testet dag 5 fordi jeg utviklet milde symptomer. Negativ. Testet dag 9 fordi jeg skulle tilbake til jobb igjen og hadde en dårlig følelse selv om jeg bare hadde milde symptomer. Positiv. Hadde ikke jeg frivillig testet meg en siste gang hadde jeg fort blitt en superspreder pga få/ingen symptomer og min jobb der jeg treffer veldig mange på en dag. Jeg selv hadde vel tenkt at "covid, nei det har jeg ikke hatt". Eller " En kollega/nærkontakt testet positivt, men jeg ble ikke smittet"  

Ja, derfor ble testen lagt til en bestemt dag mot slutten av karantenetiden (som sagt arrangert av kommunen), slik at de skulle fange opp eventuelt smittede, og få svar på testen før karantenen var over. Tok under 24 timer å få svar. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har du testet deg for antistoffer, nå? Opp mot 20% av de positive testene er falske positive.

Anonymkode: ac76a...6b6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, derfor ble testen lagt til en bestemt dag mot slutten av karantenetiden (som sagt arrangert av kommunen), slik at de skulle fange opp eventuelt smittede, og få svar på testen før karantenen var over. Tok under 24 timer å få svar. 

Det er bra. Hos oss fikk alle bare beskjed om å teste seg så man gjorde det med en gang. Alle negativ, før det plutselig blomstret opp igjen etter et par uker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har du testet deg for antistoffer, nå? Opp mot 20% av de positive testene er falske positive.

Anonymkode: ac76a...6b6

Nei, men vi fikk positiv test (etter hvert) i hele husstanden minus et av barna, så regner med den viste riktig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er bra. Hos oss fikk alle bare beskjed om å teste seg så man gjorde det med en gang. Alle negativ, før det plutselig blomstret opp igjen etter et par uker.

Synes kommunen her har vært veldig flinke. Det er rart at det er så stor forskjell rundt omkring. 

Skrevet

Nyere forskning viser at barn er en større årsak til smittespredning enn de først antok, at de oftere er såkalte stille smittespredere. Så ja, jeg mener barn blir testet for sjelden.

Anonymkode: 03d16...e9d

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nyere forskning viser at barn er en større årsak til smittespredning enn de først antok, at de oftere er såkalte stille smittespredere. Så ja, jeg mener barn blir testet for sjelden.

Anonymkode: 03d16...e9d

Helt enig. I min sønns klasse ble det utbrudd grunnet smittet hjelpelærer og 18 av 19 barn ble testet. Viste seg at hele 5 stk var positive for korona (flere med ingen til små symptomer- hodepine). Da testet de hele skolen pga søsken som nærkontakter og fant flere postive i andre klasser. Endte med 14 dagers hjemmeskole for å bli kvitt skolesmitten.

Anonymkode: 92fde...fcc

Skrevet

Ikke rart smitten sprer seg om de ikke tester de som har vært nærkontakt. Barn må selvfølgelig testes også. Verste jeg har hørt.

Anonymkode: 75377...565

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...