Gå til innhold

Barn med ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn med ADHD som har valgt og IKKE medisinere. Hvorfor valgte dere dette? Gjør dere noen andre «grep» i hverdagen? Kosthold, assistent i skole osv? Takk for svar. Hilsen usikker.

Anonymkode: 83a49...b46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har to med adhd. Ene, eldste, går på medisiner og har gjort det i mange år. Han har TS i tillegg og er av de heldige som får mindre tics av ritalin. Nå er han 18 år og styrer dette helt selv, men han ønsker å fortsette med medisiner fordi han synes effekten er mye mer verd en bivirkningene. 

Vi har også en på 11 år som ikke tar medisiner, rett og slett fordi det ble for mye bivirkninger. Men det er verd å nevne at dette er en som er veldig ressurssterk og har mindre vansker enn broren, pluss svært høy intelligens. Da går det uten også, selv om det er trist at hun ikke får utnyttet hele potensiale sitt. De tar begge tilskudd av omega 3, det er også det eneste som har en påvist minimal effekt. Ellers går det mye i tilrettelegging i hverdagen. Hun har f.eks. en almanakk for å strukturere hverdagen sin, og er veldig heldig med forståelsesfulle lærere. Hun har heller ikke lekser, det hjelper veldig på hjemmebane! 

Men i et valg, ville jeg definitivt prøvd medisiner i hvert fall! Sønnen min fikk virkelig et bedre liv av det. Det blir litt som å være villig til å la en svaksynt få prøve briller. Jeg skjønner at det selvfølgelig ikke er det samme, men det er et hjelpemiddel for et handicap, og adhd er jo et handicap. 

Anonymkode: 10f11...8c2

Skrevet

Har to jenter med ADHD. Største prøvde ut medisiner når hun fikk diagnosen, hun ble et skall av seg selv og levde ikke men bare var tilstede ,hun gikk kraftig ned i vekt også. Prøvde ut forskjellige typer  og doser. Vi så at det ikke gikk og i samarbeid ned fastlege,lærer og oss tok vi henne av medisiner. Da minste fikk diagnose ville vi ikke oppleve det samme en gang til. Vi kontaktet Lab 1 i Oslo som testet jentene og de hadde stort utslag mot melk.De lever idag melkefritt og har et bra liv. Eldste tenker tilbake på den tiden hun hun gikk på medisin som et mørkt kapittel i livet sitt.

Anonymkode: fc875...e32

Skrevet

Takk for svar dere to. Godt å se andre sin erfaring også :) 

Skrevet

Jeg her en gutt på 10 med Adhd, men han har også høytfungerende barneautisme. Han er ikke medisinert. Vi har forsøkt, men det kan være vanskelig med en sånn dobbeldiagnose, og i hans tilfelle ble han veldig flat og uttrykksløs. Han sluttet også å spise. Jeg ville absolutt forsøkt medisiner. De er ute av kroppen etter bare noen timer så om man ser at det ikke har ønsker effekt er det bare å slutte.

Anonymkode: bec45...25f

Skrevet

Jeg har en 10-åring som har forsøkt medisiner i 3 år. Ulike typer, forskjellige doser. Men han er særlig sensitiv og opplever bivirkninger selv med svært lave doser. For vår del fungerer han ganske godt i hverdagen, og greier seg OK faglig på skolen, så medisiner var for å se om han kunne få utnytte sitt fulle potensiale. Han har hele tiden selv ønsket medisiner da de hjelper han også. Men vi valgte å stoppe medisineringen pga bivirkningene. Han ble flat, nedstemt, trakk seg inn i seg selv, suicidal og var absolutt ikke seg selv på flere typer medisiner. 

Men jeg vil absolutt anbefale å prøve. Medisinene var absolutt til hjelp for barnet mitt, men dessverre var bivirkningene for mange.

Anonymkode: aca01...6d2

Skrevet

Ser at dere anbefaler å prøve. Barnet går på medisiner :) Tredje typen vi prøver. Barnet har så mye bivirkninger at jeg lurer på om det er verdt det. Ønsket derfor erfaring rundt andre tiltak som kan prøves om ikke bivirkningene bedres. Tusen takk for svar dere :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...