Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #1 Skrevet 11. januar 2021 Jeg og mannen flyttet fra hverandre i høst. Han beholdt huset og jeg leier ei leilighet. Nå har drømmehuset mitt kommet for salg, men jeg har ikke fast jobb enda. Er ikke ferdig utdannet før til sommeren, og vil få meg jobb etter det. Men til da så får jeg jo ikke lån. Er det innafor å be eksen om å låne pengene jeg trenger? Og lage en skriftlig avtale på at lånet skal føres på meg så fort jeg har fått jobb? Tenker da selvsagt at jeg betaler eksen hver mnd som en slags "husleie" frem til lånet blir mitt. Er det noen som har gjort dette? Går det egentlig an? 😅 Anonymkode: 683c8...f17
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #2 Skrevet 11. januar 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg og mannen flyttet fra hverandre i høst. Han beholdt huset og jeg leier ei leilighet. Nå har drømmehuset mitt kommet for salg, men jeg har ikke fast jobb enda. Er ikke ferdig utdannet før til sommeren, og vil få meg jobb etter det. Men til da så får jeg jo ikke lån. Er det innafor å be eksen om å låne pengene jeg trenger? Og lage en skriftlig avtale på at lånet skal føres på meg så fort jeg har fått jobb? Tenker da selvsagt at jeg betaler eksen hver mnd som en slags "husleie" frem til lånet blir mitt. Er det noen som har gjort dette? Går det egentlig an? 😅 Anonymkode: 683c8...f17 Spørs om hvordan forholdet er Anonymkode: 35d39...9c1
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #3 Skrevet 11. januar 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg og mannen flyttet fra hverandre i høst. Han beholdt huset og jeg leier ei leilighet. Nå har drømmehuset mitt kommet for salg, men jeg har ikke fast jobb enda. Er ikke ferdig utdannet før til sommeren, og vil få meg jobb etter det. Men til da så får jeg jo ikke lån. Er det innafor å be eksen om å låne pengene jeg trenger? Og lage en skriftlig avtale på at lånet skal føres på meg så fort jeg har fått jobb? Tenker da selvsagt at jeg betaler eksen hver mnd som en slags "husleie" frem til lånet blir mitt. Er det noen som har gjort dette? Går det egentlig an? 😅 Anonymkode: 683c8...f17 Du vet jo ikke om du kommer til å få en jobb i nærheten. Anonymkode: 0ebbc...4b1
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #4 Skrevet 11. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Spørs om hvordan forholdet er Anonymkode: 35d39...9c1 Ja, det er litt så som så. Var jeg som gikk. Men det er mulig å gjøre det slik? Altså, at det går an bare han sier ja? Anonymkode: 683c8...f17
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #5 Skrevet 11. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du vet jo ikke om du kommer til å få en jobb i nærheten. Anonymkode: 0ebbc...4b1 Rimelig stor sannsynlighet for det, jo. Jeg har allerede jobb, men siden jeg ikke er ferdig utdannet så får jeg ikke fast enda. Men akkurat det løser seg😊 Anonymkode: 683c8...f17
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #6 Skrevet 11. januar 2021 Skal du eie huset da? Banken må jo uansett ha pant i det, så usikker på hvordan det blir dersom du skal eie og lånet står på han. Får han lån da? Han har vel allerede lån? Anonymkode: faa19...b0f
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #7 Skrevet 11. januar 2021 Det ville jeg aldri gjort om jeg var ham. Det er helt sykt frekt å spørre om. Skaff deg jobb først du, som andre voksne folk. Anonymkode: a1ebc...adb
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #8 Skrevet 11. januar 2021 Da må i tilfelle han kjøpe og eie huset og leie det ut til deg. Så kan du kjøpe det av han når det har gått et år, av skattemesside hensyn bør han eie det i et år. Anonymkode: c638b...f04
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #9 Skrevet 11. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Da må i tilfelle han kjøpe og eie huset og leie det ut til deg. Så kan du kjøpe det av han når det har gått et år, av skattemesside hensyn bør han eie det i et år. Anonymkode: c638b...f04 Takk for svar😊 Da får jeg heller satse på at det dukker opp et annet hus i løpet av høsten😊 Anonymkode: 683c8...f17
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #10 Skrevet 11. januar 2021 For å få lån må han ha sikkerhet i noe. Han kan ikke ta lån med sikkerhet i noe andre eier. Så er det han som skal ta opp hele lånet så vil jeg tror han må ha huset som sikkerhet og at han da også må eie huset. Om man har lån fra før er det mulig han ikke får mer lån. Han skal kunne betjene lånet selv om det er sikkerhet i bolig. Er det slik at du får lån, men ikke for hele summen kan han f.eks. være kausjonist. Da er han ansvarlig for den delen av lånet han er kausjonist for. Man skal være veldig forsiktig for man tar opp lån for andre eller kausjonere. De fleste vil nok ikke gå med på dette da de risikere for mye. Det er jo de som sitter med hele risikoen om du ikke betaler som du skal eller om du ikke får lån likevel slik som du hadde sett for deg. Du kan alltids spørre, men de aller fleste vil si nei vil jeg tro. Anonymkode: 703ff...d88
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #11 Skrevet 11. januar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det ville jeg aldri gjort om jeg var ham. Det er helt sykt frekt å spørre om. Skaff deg jobb først du, som andre voksne folk. Anonymkode: a1ebc...adb Søtt forsøk😉 Men hvis han bør eie det ett år, så er det uansett uaktuelt. Anonymkode: 683c8...f17
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #12 Skrevet 11. januar 2021 Nei, det kan man ikke spørre om (om man har normale sperrer og vanlig høflighet). Anonymkode: df404...7de
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #13 Skrevet 11. januar 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Rimelig stor sannsynlighet for det, jo. Jeg har allerede jobb, men siden jeg ikke er ferdig utdannet så får jeg ikke fast enda. Men akkurat det løser seg😊 Anonymkode: 683c8...f17 Uten fast jobb så får du neppe lån på en stund. Anonymkode: d81d5...a16
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #14 Skrevet 11. januar 2021 Du har gått fra mannen og nå skal du be han om penger? Sinnsykt frekt! Anonymkode: 69c05...132
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #15 Skrevet 11. januar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Søtt forsøk😉 Men hvis han bør eie det ett år, så er det uansett uaktuelt. Anonymkode: 683c8...f17 Oj. Ikke rart du bør være aleine. Du er jo ubehagelig! Anonymkode: a1ebc...adb
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #16 Skrevet 11. januar 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Ja, det er litt så som så. Var jeg som gikk. Men det er mulig å gjøre det slik? Altså, at det går an bare han sier ja? Anonymkode: 683c8...f17 Du gikk, og vil i tillegg be han om å ta opp huslån for deg. Er enig med de som sier det er sykt frekt. Anonymkode: 0ebbc...4b1
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #17 Skrevet 11. januar 2021 Lurer også litt på hvorfor du skal spørre eksen, og ikke noen andre, f.eks. venner eller familie. Det ville vel vært mer naturlig? Anonymkode: 0ebbc...4b1
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #18 Skrevet 11. januar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Oj. Ikke rart du bør være aleine. Du er jo ubehagelig! Anonymkode: a1ebc...adb Hva feiler det deg egentlig? Må være lov å spørre et enkelt spm uten at slike som deg skal ta helt av! Jeg er bare en smule desperat etter å få mitt eget hus, det å leie er jo å kaste penger rett i dass. Men jeg skal holde ut noen mnd til og heller søke om lån når jeg har fått jobb😊 Anonymkode: 683c8...f17
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #19 Skrevet 11. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Lurer også litt på hvorfor du skal spørre eksen, og ikke noen andre, f.eks. venner eller familie. Det ville vel vært mer naturlig? Anonymkode: 0ebbc...4b1 Tenker nok ikke helt klart😅 Både familie og eks er uaktuelt, jeg skjønner jo egentlig det, så jeg får bare vente😊 Anonymkode: 683c8...f17
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #20 Skrevet 11. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg og mannen flyttet fra hverandre i høst. Han beholdt huset og jeg leier ei leilighet. Nå har drømmehuset mitt kommet for salg, men jeg har ikke fast jobb enda. Er ikke ferdig utdannet før til sommeren, og vil få meg jobb etter det. Men til da så får jeg jo ikke lån. Er det innafor å be eksen om å låne pengene jeg trenger? Og lage en skriftlig avtale på at lånet skal føres på meg så fort jeg har fått jobb? Tenker da selvsagt at jeg betaler eksen hver mnd som en slags "husleie" frem til lånet blir mitt. Er det noen som har gjort dette? Går det egentlig an? 😅 Anonymkode: 683c8...f17 Han beholdt huset - hva ligger det i det? Ble du kjøpt ut? Hvis ikke bør du finne ut om du skulle hatt en sum til egenkapital i utgangspunktet. Du har vel vært med på å betale utgifter i samboerskapet? Anonymkode: 21b6e...02d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #21 Skrevet 11. januar 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Tenker nok ikke helt klart😅 Både familie og eks er uaktuelt, jeg skjønner jo egentlig det, så jeg får bare vente😊 Anonymkode: 683c8...f17 Men hvis du eier en leilighet av noen verdi, så kan du vel låne med sikkerhet i den leiligheten? Anonymkode: 0ebbc...4b1
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #22 Skrevet 11. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men hvis du eier en leilighet av noen verdi, så kan du vel låne med sikkerhet i den leiligheten? Anonymkode: 0ebbc...4b1 Hun leier jo Anonymkode: d81d5...a16
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #23 Skrevet 11. januar 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Han beholdt huset - hva ligger det i det? Ble du kjøpt ut? Hvis ikke bør du finne ut om du skulle hatt en sum til egenkapital i utgangspunktet. Du har vel vært med på å betale utgifter i samboerskapet? Anonymkode: 21b6e...02d Han kjøpte meg ut ja, men det var kun snakk om rundt 200k. Ikke rare egenkapitalen dessverre. Anonymkode: 683c8...f17
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #24 Skrevet 11. januar 2021 Dersom du klarer å betale på lånet er det da ikke bedre å spørre om han kan være kausjonist? Da står du på lånet og eier boligen Anonymkode: 8fd55...b10
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #25 Skrevet 11. januar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Dersom du klarer å betale på lånet er det da ikke bedre å spørre om han kan være kausjonist? Da står du på lånet og eier boligen Anonymkode: 8fd55...b10 Men jeg får jo ikke lån uten fast arbeid? Klarer fint å betjene et lån, vil jo bli billigere enn å leie, men uten fast jobb sier banken selvsagt nei. Anonymkode: 683c8...f17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå