Gå til innhold

Hjelp! Ekstrem graviditetskvalme, spyr opp alt jeg spiser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan jeg gjøre? Gravid i uke 5. Legen sier det er normalt, og vil gå over, men fikk 50% sykemelding. 

Anonymkode: 0745c...f81

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hva kan jeg gjøre? Gravid i uke 5. Legen sier det er normalt, og vil gå over, men fikk 50% sykemelding. 

Hadde det og slik , og var slik frem til ca 15-16 uker. Fikk 100% SM, da jeg jobbet på butikk med kunder.....

Anonymkode: 1e56c...a2a

Skrevet

Du kan be om kvalmestillende, og få i deg elektrolytter slik at du holder på væsken, og slappe av mest mulig

Anonymkode: 1e56c...a2a

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det kan gå over ja, men hos meg så gikk det over til hyperemesis, altså ekstrem svangerskapskvalme, var 100% sykemeldt til jeg gikk ut i permisjon og kastet opp til jeg fødte. Du kan ta postafen mot kvalmen. Jeg fikk det av legen i begynnelsen. Men synes du burde fått 100% sm nå når su kaster opp alt du spiser. Er jo ikke i stand til å jobbe i den formen

Anonymkode: 0a79e...2a8

Skrevet

Hadde det sånn jeg og. 100 sykemeldt i 5 uker under den værste kvalmen. Spiste tørre kjeks og druer/klementiner i flere uker. Eneste som gikk ned. Lå kun på sofan i disse ukene og fokuserte på å ikke spy. 

Anonymkode: 2abff...dee

Skrevet

Det er ikke så mye du kan gjøre, men du må få i deg nok væske. Hvis du går mye ned i vekt kan du væskes opp på sykehus, og du kan få medisiner intravenøst. Jeg måtte legges inn i mine svangerskap fordi jeg ikke klarte å ta kvalmestillende tabletter (de kom jo opp igjen), så det er en mulighet hvis det blir helt gale. God bedring! 

Skrevet

"godt" å høre jeg ikke er alene. Skal snakke med lege om kvalmstillende, takk 

Skrevet

Gratulerer med graviditet!

Sånne leger gir meg neller! Ja, det er normalt, men det betyr for søren ikke at det er greit! Kaster du opp hele tiden kan du ikke jobbe. Graviditet er ingen sykdom, men man kan bli syk av det  

Fire barn med hypermesis frem til fødsel lærte meg noen triks som virket noen ganger. 

Om du klarer å spise litt før du står opp kan det gjøre at maten sitter litt. Spis det som frister, om det er druer, kjeks eller noe annet. I den ene graviditeten min serverte mannen meg kavring med kaviar før han gikk på jobb. Festlig sengemat  

Prøv å drikk romtemperert drikke, da blir det ikke et så stort sjokk for magen. 

Spis ting som frister, jeg har levd på alt fra eplebiter med kanel, druer, loff med smør, nektarin, hockeypulver...

Man blir enda mer kvalmen med tom mage, så prøv å småspis gjennom dagen. Del opp frukt, en skive eller knask frokostblanding. Alt hjelper. 

Masse god bedring! Trøsten er at det ikke er farlig, det vil gå over og gevinsten er enorm. 

Skrevet

Uff føler med deg. Men som de over her skriver, så burde du få 100% sykemelding. Du kan ikke jobbe når du er slik, uansett hvor normalt det er. Jeg var sykemeldt hele siste svangerskapet pga hyperemesis. 

Det er viktig at du har kontakt med legen, og får tatt jevnlige blodprøver for å holde oversikt over eventuell væske- og næringsmangel. 

Det jeg klarte å få i meg da det sto på som verst var å slikke på appelsinbåter. Fikk i meg litt væske og fruktsukker på den måten. 

Skrevet

Du får kjenne hvordan det går, men ikke vent for lenge med å be om 100% sm. Hvis du kjører deg helt ut så tidlig i svangerskapet er det vanskelig å hente seg inn igjen. Det kan fint være det går over rundt uke 12, men det er dessverre langt fra sikkert. Min erfaring etter fem svangerskap hvorav to med «vanlig» svangerskapskvalme og daglig oppkast frem til uke 17, og tre med alvorlig hyperemesis er at jo hardere man kjører presser seg jo verre blir det, og jo lengre tid tar det å bli seg selv etter fødselen. Du skal ha krefter til å ta deg av et nytt liv i den andre enden. Dette er en kort del av livet ditt. Lytt til kroppen, og ta hensyn til hva den forteller deg. Jeg vet det kan være vanskelig, men ingen takker deg for å gå på felgen, og sykmelding er også billigere for samfunnet enn sykehusinnleggelse. 

Anonymkode: d6e3d...7b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...