Gå til innhold

Studiespesialisering på videregående. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er overgangen fra ungdomsskole til videregående og studiespesialiserende linje?

Anonymkode: 1c65e...fea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske stor.

Det er ingen praktiske fag lenger, bare teori. Mye lekser og litt motløs og uendelig med tre sånne år foran seg. Men det går helt fint likevel her ihvertfall, innstilling og motivasjon er nok viktig. Det å ha noe å jobbe frem mot.

De som sliter mest er de som valgte det fordi de ikke vet hva de skal bli og ikke har planene klare videre, de er motløse. 

Anonymkode: a0506...228

Skrevet

Uproblematisk om du er smart og kommer fra en god skole 

Anonymkode: fcab9...45c

Skrevet

Mye hardere, mange som fikk 5-6 på f eks matte på u skulen, som nå ligger på 3-4 i matte, samme gjelder spansk når det gjelder trinnet til mitt barn. 
De har lærere som ikke burde vært det( skulle vært pensjonert). 
Så viss en ligger på middels og har mattekarakter på 3-4 på U skolen, så anbefales ikke studiespes, fikk vi beskjed om

Anonymkode: 0b816...caa

Skrevet

For de som har fikset skolen frem til nå greit, er studiespesialiserende helt overkommelig. For de som har jobbet mye og hatt lite motivasjon, eller på hengende håret klart 4 eller 3, blir det tøft nå. Veldig mange modnes nye første året på vgs og det løsner for de fleste. Men overgangen kan være stor. 

Vanskeligst er det for de som er uselvstendige. Her må du kunne lede deg opp og finne frem selv, ingen arbeidsplan med lekser og mål nå lenger. 

Skrevet

Det er helt umulig å svare på. Og det går for all del ikke an å ikke anbefale studiespes fordi du fikk 3/4 i matte på u.skolen.

Noen synes studiespes er helt magisk - slutt på tullete fag som sløyd osv. Andre elsker jo praksisk-estetiske fag, og synes det er trist å miste fag som tegning og håndarbeid.

Så har du alle de retningene som er en viss kombinasjon av studiespes. og praktiske fag. Feks helse og oppvekst m/ studiespes, Kunst, kultur og arkitektur, idrett m/studiespes, media og kommunikasjon osv. man trenger ikke gå "rein" studiespes for å få studiekompetanse!

Videre er det verdt å vite at endel fag er kun obligatorisk i ett år - og da ogdte med et begrenset timetall, f.eks naturfag, historie, geografi, engelsk osv.

Anonymkode: fb2b2...690

Skrevet

Hadde en diskusjon ang matte med ene studieinspektøren på skolen der barnet mitt tar stud spes. Det hun sa var at de som kom med 5-6 i matte fra ungdomsskolen hadde en stor tendens til å droppe ned på både en og to karakterer. Men, det merkelige var at de som gikk ut med rundt 4 opprettholdt den og ofte kunne også finne på å øke. Begrunnelsen hun hadde var at ofte så viser det seg at 4-elevene jobber hardere med matten enn det 6-elever gjør, da ungdomsskole matten faller seg naturlig for 6-elever. Når de da kommer på vgs og matten begynner å bli krevende så har ikke 6-eleven samme utholdenheten. 

Ift å ikke anbefale stud spes hvis du ligger på 3-4 i møtte høres hinsides ut. Det viktigste er at eleven velger noe han har lyst å gå. Er motivasjonen der, så er det utrolig hva de får til...

Anonymkode: 10c90...265

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hadde en diskusjon ang matte med ene studieinspektøren på skolen der barnet mitt tar stud spes. Det hun sa var at de som kom med 5-6 i matte fra ungdomsskolen hadde en stor tendens til å droppe ned på både en og to karakterer. Men, det merkelige var at de som gikk ut med rundt 4 opprettholdt den og ofte kunne også finne på å øke. Begrunnelsen hun hadde var at ofte så viser det seg at 4-elevene jobber hardere med matten enn det 6-elever gjør, da ungdomsskole matten faller seg naturlig for 6-elever. Når de da kommer på vgs og matten begynner å bli krevende så har ikke 6-eleven samme utholdenheten. 

Ift å ikke anbefale stud spes hvis du ligger på 3-4 i møtte høres hinsides ut. Det viktigste er at eleven velger noe han har lyst å gå. Er motivasjonen der, så er det utrolig hva de får til...

Det sa hun nok bare for å muntre deg opp siden barnet ditt er en svak elev. Barnet mitt hadde 6 i matte på ungdomsskolen og fortsatte med det på studiespes.

Anonymkode: 35de2...ad2

Skrevet

Hvis det er meg dere mener som ikke anbefaler studiespes dersom du ligger på 3-4 var det ikke det jeg sa eller mente. Jeg sa det blir tøft, og det gjør det ofte. Men dersom man er klar over det går det jo ofte bedre og man har en annen innstilling ☺️

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det sa hun nok bare for å muntre deg opp siden barnet ditt er en svak elev. Barnet mitt hadde 6 i matte på ungdomsskolen og fortsatte med det på studiespes.

Tror ikke man kan drive svogerforskning på dette, det er mange varianter av ungdomshjerner der ute altså ;)

Jeg hadde M i matte og naturfag på ungdomsskolen, og fikk 5'ere og 6'ere på vgs. Men realfag har alltid vært enkelt for meg, har aldri trengt å jobbe noe særlig for de karakterene.

Bestevenninnen min hadde omtrent samme karakterene som meg, men hun måtte jobbe en del med å få det.

Hun var derimot kjempeflinkt i norsk og i språk, fag jeg måtte jobbe med for å holde et greit nivå på karakterene klarte hun uten snev av anstrengelse, hun har et godt språkøre og elsker litteratur, de gode resultatene hennes kom omtrent av seg selv. Jeg slet med disse fagene, og jobbet mye med dem.

Mange ungdommer gidder ikke legge ned den jobben, kanskje mest av alt pga manglende motivasjon. Men det også går seg til.

Sønnen min gikk ut av ungdomsskolen med 3,7 i snitt, skikkelig skolelei og startet på yrkesfag. Han digget det, og karakterene ble kjempebra. Han fortsatte på påbygg og fikk gode karakterer, nå går han på høyskolen. De to årene på yrkesfag modnet og motiverte han til å fortsette med studier, hadde han begynt rett på studiespes hadde han aldri verden oppnådd det samme.

Så konklusjonen er at ungdom er veldig forskjellig, motivasjonen er forskjellig (for selv skarpe hjerner kan mangle motivasjon) og modningen er forskjellig (det noen får til som 16-åringer må andre være 19 for å motivere seg til. Ingenting er skrevet i stein, og veien blir til mens man går.

Anonymkode: a0506...228

Skrevet

Tror nok at man må jobbe mere for å få 4 eller 5 enn på ungdomsskolen 😏

Anonymkode: d0cf9...199

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hehehe 😂 Nå hadde jeg på ingen måte behov for oppmuntring, ei heller var diskusjonen om barnet mitt sine mattekunnskaper.

Også håpet jeg at du fremviser en helt annen egenskap til å oppmuntre og snakke frem til eget barn i motsetning til det du viser her på forumet. 

Skrevet

Jeg jobber i vgs og har hatt hundrevis av elever på studiespesialiserende. Jevnt over ser vi at det fort blir et stort skille mellom de som er naturlig skoleflink og interessert i å jobbe, og de som kanskje mest har hatt lett for det, sjarmert seg til litt gode karakterer på ungdomsskolen og får et sjokk når de innser at de nå må jobbe. I tillegg har vi den gruppen av elever som aldri burde gått studiespesialiserende, de som verken er skoleflinke, motiverte eller jobber hardt. Normalen er å droppe ned litt i karakter første halvåret, men så vil den første gruppen jeg beskrev som regel løfte seg opp igjen.

Anonymkode: cc1ab...09b

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber i vgs og har hatt hundrevis av elever på studiespesialiserende. Jevnt over ser vi at det fort blir et stort skille mellom de som er naturlig skoleflink og interessert i å jobbe, og de som kanskje mest har hatt lett for det, sjarmert seg til litt gode karakterer på ungdomsskolen og får et sjokk når de innser at de nå må jobbe. I tillegg har vi den gruppen av elever som aldri burde gått studiespesialiserende, de som verken er skoleflinke, motiverte eller jobber hardt. Normalen er å droppe ned litt i karakter første halvåret, men så vil den første gruppen jeg beskrev som regel løfte seg opp igjen.

Anonymkode: cc1ab...09b

Dette. ☝️

Samme erfaring etter mange år som lærer i vgs. 

Anonymkode: a4b26...93d

Skrevet

Dette kan også gå andre veien. Min datter måtte bytte skole i 10. klasse. Hun var veldig skoleflink i 9. men gikk på privat skole. Her var hun vandt til å holde foredrag, jobbe selvstendig og tenke utenfor boksen. Lærerne på offentlig skole i 10. satt ikke pris på dette. Hun fikk dårlige karakterer på oppgaver som etter min mening var veldig gode. De påpekte at hun brukte store ord (?!), at hun ikke besvarte oppgaven, gikk utenfor oppgaven, skrev for mye osv. hun var så demotivert at hun gråt daglig. Min ekstremt skole flinke datter som grudde seg til ferien for da fikk hun ikke gå på skole, satt nå og gråt og ville ikke gå. Det eneste hun ønsket var å komme til videregående. Hun valgte privat vgs med samme type læring som den hun gikk på før. Etter det blomstret hun opp igjen. Karakterene ble veldig mye bedre. 

Anonymkode: 875a1...1e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...