Gå til innhold

Kan de som ikke bor i borettslag bruke borettslagenes eiendom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, vi bor i Oslo, og i området vi bor er det flere borettslag og eneboliger. det ene borettslaget har bestemt at verken barn eller voksne er velkommen til å bruke lekeplasser, skøytebane o.l dersom de ikke bor der. Ikke for å treffe venner som bor der engang. De skylder på Covid19. Det er Obos, og andelsboliger. Har de virkelig lov til å utestenge folk? 

Anonymkode: 2ef87...568

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså veldig tvilsomt... hvordan håndhever de det?

Jeg bor i selveier rekkehus veldig nære ett borettslag, dro ofte dit med barna på lekeplassen der og brukte uteområdet grøntareal da ungene var små. 

Anonymkode: 5b048...683

Skrevet

Jeg vil ikke la hele nabolaget leke på verandaen og plenen vår, de er vi som betaler for det og vedlikeholder rundt huset. Burde da være lov å nekte de som ikke betaler og bare fører til slitasje på uteområdene i i borettslag, det er jo borettslaget som eier det.

Anonymkode: 69681...824

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Altså veldig tvilsomt... hvordan håndhever de det?

Jeg bor i selveier rekkehus veldig nære ett borettslag, dro ofte dit med barna på lekeplassen der og brukte uteområdet grøntareal da ungene var små. 

Anonymkode: 5b048...683

De skylder på Covid19 for øyeblikket, og store ansamlinger av folk.

Det er ikke viktig for meg som voksen å utestenges, men at barn ikke skal få bruke fasilitetene med vennene sine som bor der er spesielt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vil ikke la hele nabolaget leke på verandaen og plenen vår, de er vi som betaler for det og vedlikeholder rundt huset. Burde da være lov å nekte de som ikke betaler og bare fører til slitasje på uteområdene i i borettslag, det er jo borettslaget som eier det.

Anonymkode: 69681...824

Det var da ikke snakk om verandaer, men lekeplasser, fotballbaner, skøytebaner og slikt. Om du ikke liker folk rundt deg bør du kanskje ikke bo i et "bofellesskap". 

Skrevet

De er vel lei av freeloaders da

Anonymkode: f0f91...66b

Skrevet

Selvsagt kan de det. Du betaler ikke, da bruker du ikke. Og nå med smittehåndtering i tillegg får du stappe rettighetsfokuset ditt med et annet sted.

Anonymkode: 9c20e...4fa

Skrevet

Kan jeg spørre hvor i byen dette er? Er bare nysgjerrig, bor selv i Oslo.

Jeg har bodd i tre forskjellige obos borettslag og har aldri hørt noe spesielt om dette. Har aldri opplevd begrensninger bortsett fra ett sted, der styret hadde satt opp skilt om at lekeplassen var for barna i borettslaget. Synes alltid det var litt rart, men undersøkte det aldri videre. Jeg har bodd lenge på Oppsal, og her var jo hele ideen med borettslagene at de skulle være åpne og luftige med god plass på fellesarealene, nettopp for at folk som kom fra dårlige byleiligheter skulle få det grønt og frisk rundt seg. Da nye Oppsal Senter og leilighetene der ble bygget, fikk obos mye kritikk for å lage et internt og avstengt fellesområde. Det brøt med grunntanken og utformingen for alle andre obos-borettslag i området.

Om det enkelte styre/borettslag kan vedta hva som er lov, vet jeg ikke. Eller om obos har en grunnregel om det. Men det å akuttinnføre en regel pga covid kan jeg ikke skjønne at de skal ha hjemmel til. Det kan hende det likevel er fornuftig, men det blir for så vidt en annen diskusjon.

Skrevet

Det er jo de som eier det. Det er faktisk privat eiendom, selvom det ser ut som en lekeplass. Du har absolutt ingen rett til å oppholde deg der. Om naboen har stor fin tomt med masse leker, er det nå en lekeplass du kan bruke som du vil?

Anonymkode: e919c...bbe

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo de som eier det. Det er faktisk privat eiendom, selvom det ser ut som en lekeplass. Du har absolutt ingen rett til å oppholde deg der. Om naboen har stor fin tomt med masse leker, er det nå en lekeplass du kan bruke som du vil?

Her er det snakk om styre i et borettslag både nekter de som bor der å ha venner på uteområdet, og at de nekter venner av beboere å være på området. Ganske spesielt.

Jeg er OBOS medlem da, og BRL er OBOS, så veldig privat kan det umulig være. Hver og en beboer eier ingen verdens ting, de har kun rett til å bo der. 

Skrevet
38 minutes ago, Anonym bruker said:

Her er det snakk om styre i et borettslag både nekter de som bor der å ha venner på uteområdet, og at de nekter venner av beboere å være på området. Ganske spesielt.

Jeg er OBOS medlem da, og BRL er OBOS, så veldig privat kan det umulig være. Hver og en beboer eier ingen verdens ting, de har kun rett til å bo der. 

Det er jeg enig i er spesielt, men om de har rett til det vet jeg ikke.

At du er OBOS medlem betyr ikke at du har tilgang til alle OBOS eiendommer. Jeg bor i et OBOS borettslag, men vi deler jo ikke eiendommen med andre OBOS borettslag og medlemmer. Vi har kjøpt oss rett til å bo i hver vår leilighet, også styrer vi sammen alle fellesområder. Fellesområdene tilhører oss, ikke alle som er med i OBOS. Det kunne ikke falle meg inn å kjøre til et annet borettslag i OBOS og sette opp grillen i hagen der fordi den er finere enn vår hage, så jeg tar middagen der den ettermiddagen. Det er egentlig ikke noe annerledes enn når du ønsker å bruke deres lekeplass.

Skrevet

De har ikke lov å nekte 

Anonymkode: 34b4e...e2e

Skrevet

På obos' sider står følgende: 

Teknisk sett eier man en andel i borettslaget, og det er borettslaget som eier selve eiendommen.

Når du kjøper en bolig i et borettslag, blir du andelseier. Det betyr at du eier en andel av borettslaget som gir deg enerett til din egen bolig, samtidig som du har rett til å bruke fellesarealene sammen med de andre beboerne. 

Kan jo hende at det dermed logisk følger  at styret kan vedta noe om ikke-beboere og at det i så fall kan vedtas uten ekstraordinær generalforsamling. Kanskje det står noe i borettslagsloven. Uansett synes jeg det er spesielt, men likevel, hvis det er høyt press på disse områdene, blir man kanskje tvunget til å prioritere beboerne i en periode.

Skrevet

Jeg har også bodd på Oppsal og der brukte vi lekeplassen til naboborettslaget titt og ofte. Og der er det ikke lett å skille på hvilke blokker som tilhører hvilke borettslag, i alle fall ikke for ungene. 

Har også bodd på Holmlia og der er lekeplassene i større grad lokalisert slik at det stort sett er barna fra borettslaget som oppsøker dem. Men de får jo lov til å ta med seg venner.

Anonymkode: 75536...47f

Skrevet

Hvis man er firkantet kan kanskje borettslaget nekte andre å benytte fellesareal som lekeplass og fotballbane. Det er forsøkt før - og det har resultert i masse bråk. 

Men de kan på ingen måte nekte beboerne å ha med seg gjester på fellesarealet. Så hvis Per er på besøk hos Ola så har de selvfølgelig lov til å leke ute sammen på fellesarealet. 

er borettslag vil kunne stenge feks en lekeplass med henvisning til smittefare. Det må i såfall gjelde alle - både egne beboere og besøkende. 

Anonymkode: 041ac...e05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...