Gå til innhold

Hva er meningen med livet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker litt sånn at jeg står opp går på jobb, hjem og mat. Litt sosialt normalt. 

Hva er planen? Meningen? 

Anonymkode: e3f45...8ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å vera lykkeleg og tilfreds med deg sjølv og livet du lever!

Skrevet

Hvis du er religiøs er meningen å gjøre seg klar for livet etter døden.

Hvis du ikke tror på noen gud finnes det ingen mening.

Anonymkode: 2e219...910

Skrevet

42 er i alle fall svaret på livet, universet og alt mulig 

Skrevet

et pust i sivet

Anonymkode: 9f5d1...d5d

Skrevet

Å leve, her og nå, oppleve kjærlighet, sorg, glede, smerte. Å erfare livets oppturer og nedturer, å føle, kjenne, lukte, smake. Å gjøre noe du elsker og å kjenne kroppens endorfiner eksplodere i kroppen (dans, stå på ski, spille et instrument, synge, løpe, ake)

Dersom barna krangler, stopp et øyeblikk, smil, du HAR barn som krangler, du HAR en familie, kranglingen er bagatell, dette er et lite øyeblikk av selve livet. Nyt det.

Anonymkode: 3d2e8...841

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis du er religiøs er meningen å gjøre seg klar for livet etter døden.

Hvis du ikke tror på noen gud finnes det ingen mening.

Viss du ikkje trur på Gud er jo meininga med livet desto større sidan du ikkje får fleire sjansar. Og sidan ein ikkje har noko gud å sette sin lit til må meininga vere å leve slik at verda blir betre både for seg sjølv og andre, akkurat korleis ein gjer det må jo vere opp til kvar enkelt. For min del handlar det om å ta vare på ungane mine, gjere dei til intelligente menneske med omsorg for andre, forvalte familiegarden slik at vi framleis har mat og kulturlandskap her i landet. Det er det som gjer overordna meining for meg. Krydderet som gjer at ein held motet oppe i motgang og vansklege tider er for meg å skape, spele musikk, måle, strikke, eller lese og høyre på musikk. Gå tur i naturen. Og viktigast, vere saman med ungane mine. Akkurat kva som gjev folk kjensla av å bringe verda vidare og kva som er deira krydder er sjølvsagt svært individuelt. Og kva som bringer verda vidare er det jo òg store diskusjonar rundt, men alle må finne sin veg. 

Anonymkode: c9499...0c6

Skrevet

Vet du hva, finn din egen lykke I livet. Ingen andre kan gi deg det. Finn din egen. 

Anonymkode: ad089...d7a

Skrevet
Valkyriemamma skrev (2 timer siden):

Å vera lykkeleg og tilfreds med deg sjølv og livet du lever!

Trur faktisk det er viktigare å ha noko å brenne for og føle at ein gjer nytte for seg enn å vere lukkeleg. For å ha meining med livet altså. Men på den andre side er det kanskje to sider av same sak. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Viss du ikkje trur på Gud er jo meininga med livet desto større sidan du ikkje får fleire sjansar. Og sidan ein ikkje har noko gud å sette sin lit til må meininga vere å leve slik at verda blir betre både for seg sjølv og andre, akkurat korleis ein gjer det må jo vere opp til kvar enkelt. For min del handlar det om å ta vare på ungane mine, gjere dei til intelligente menneske med omsorg for andre, forvalte familiegarden slik at vi framleis har mat og kulturlandskap her i landet. Det er det som gjer overordna meining for meg. Krydderet som gjer at ein held motet oppe i motgang og vansklege tider er for meg å skape, spele musikk, måle, strikke, eller lese og høyre på musikk. Gå tur i naturen. Og viktigast, vere saman med ungane mine. Akkurat kva som gjev folk kjensla av å bringe verda vidare og kva som er deira krydder er sjølvsagt svært individuelt. Og kva som bringer verda vidare er det jo òg store diskusjonar rundt, men alle må finne sin veg. 

Hvis du ikke har noen gud har du ikke en gang fri vilje. Alt er bare direkte følger av hva som har hendt før.

Hvem sier at alle må finne sin vei og hva så om verden utslettes? Ingen vil sørge av den grunn?

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Trur faktisk det er viktigare å ha noko å brenne for og føle at ein gjer nytte for seg enn å vere lukkeleg. For å ha meining med livet altså. Men på den andre side er det kanskje to sider av same sak. 

For min del, er det å gjera noko eg brenn for, det som gjer meg lykkeleg! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Vet du hva, finn din egen lykke I livet. Ingen andre kan gi deg det. Finn din egen. 

Anonymkode: ad089...d7a

Man kan fint være lykkelig og likevel lure på hva som er meningen med livet.

Anonymkode: 8fec6...6e1

Skrevet

Aner ikke. Vi er vel alle bare en dæsj med stjernestøv🤔

Anonymkode: 4643a...d1c

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvis du ikke har noen gud har du ikke en gang fri vilje. Alt er bare direkte følger av hva som har hendt før.

Hvem sier at alle må finne sin vei og hva så om verden utslettes? Ingen vil sørge av den grunn?

Deg har eg diskutert med før. Vi kjem nok ingen veg. Men må jo seie at du har litt lite tru på deg sjølv om du ikkje trur eksistensen din er har ei mening utan ein gud. 

Og så mistenker eg deg for å vere litt deprimert om du ikkje klarar å sjå alt det vakre som finst i menneska og verda utan ein Gud. Ingen vil vel sørge etter at verda er utsletta, for då finst det ikkje nokon som vil sørge. Men på vegen dit blir det nok ein heil del tårer frå oss som ser at verda kan vere god, og at menneska har kapasitet til å gjere godt. Av eigen fri vilje, sjølv om noko treng eir bilete Gud som noko over seg for å  disiplinerte seg til åg jere det gode, så er jo det Gud eit bilete på oss sjølve. Som vi, menneska, har skapt oppgjennom tidene. Men kanskje det var lurt det, så lenge gudebilde er godt og det oppfordrar og hjelper folk til å gjere det gode. Men mange av oss klarar altså dette utan nokon over oss. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Okei, okei, okei! Så hvis det finnes en gud har du fri vilje? Blir ikke det da guds vilje, i motsetning til konsekvens-vilje?

Argumentet ditt holder forøvrig ikke vann. Det er ikke sånn at det ene utelukker det andre. Du må gjerne mene at det er sånn, men du får la være å presentere det som en sannhet altså.

Skrevet

Livet i seg selv har ingen mening. Alt er tilfeldigheter. Du må fylle ditt liv med ting som gir din hverdag mening. Omgi deg med mennesker som gir deg noe i stedet for å tappe deg. En aktivitet, jobb eller hobby som utfordrer deg eller gir deg glede og energi. 

Anonymkode: 62b8d...a8b

Skrevet

Meningen med livet er å holde menneskearten i live. 

Ellers tenker jeg at meningen med livet er å leve det. 

Anonymkode: 630c6...d97

Skrevet

Det er ingen mening

Anonymkode: e9663...399

Skrevet

For alle skapninger i universet er "meningen" overlevelse (til og med for et visst virus). Mennesket har en godt utviklet frontallapp, det er vel trolig ingen andre dyr som reflekterer over meningen med livet. Jeg har konkludert med at øyeblikkene er viktige. Ingen vet hva som skjer i morgen, og fortiden kan vi ikke endre. Men å nyte en god kopp kaffe, en fin soloppgang, en myk barneklem, det er alle små gleder som er verdt å nyte ❤️

Skrevet
Polly-Esther skrev (20 minutter siden):

For alle skapninger i universet er "meningen" overlevelse (til og med for et visst virus). Mennesket har en godt utviklet frontallapp, det er vel trolig ingen andre dyr som reflekterer over meningen med livet. Jeg har konkludert med at øyeblikkene er viktige. Ingen vet hva som skjer i morgen, og fortiden kan vi ikke endre. Men å nyte en god kopp kaffe, en fin soloppgang, en myk barneklem, det er alle små gleder som er verdt å nyte ❤️

Den siste setningen der skal jeg ta med meg inn i dagen. Takk for påminnelsen😍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...