mamma til adhd gutt<3 Skrevet 8. januar 2021 #1 Skrevet 8. januar 2021 Har du hytte? Hvor ofte bruker du den? Her har vi ikke egen privat hytte men både på min side og mannens side er det familiehytter. Vi kommer til å arve hver vår. Vi kommer ikke til å selge da de er ment å gå i familien. Det vil sånn sett ende med at gutta til slutt arver hver sin. Vi er ikke hyttemennesker men er der kanskje en gang i året. Har inntrykk av at de som har hytte enten er der hele tiden eller så brukes den omtrent ikke. Hvordan er det hos dere?
Optatium Skrevet 8. januar 2021 #2 Skrevet 8. januar 2021 Jeg har tilgang på familiehytta et stykke unna. Bruker den derfor kun i ferier, men vi er stort sett der i alle skoleferier unntatt jula. Jeg har kjøpt meg tomt ved siden av og skal bygge når jeg blir rik eller voksen 😂
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #3 Skrevet 8. januar 2021 vi har en sommerhytte ved sjøen. vi er der ca hver påske. pleier å "åpne" etter vinteren da. om mulig er vi gjerne på hytta ei helg før påsken for å "åpne" slik at det blir mest påskekos og avslapning i påska. Feks reie opp senger, sette inn og vaske fryser og kjøleskap. ordne med bår og brygge, sette ut utemøbler og bålpanne, vaske litt og tørke støv. legge på rent på sengene ++ Utover det er vi kanskje ei helg eller to i mai og jun. + en uke på sommer. ei helg på høsten. i høstferien (okt) stenger vi hytta igjen. vanskelig å si hvor mye den blir brukt. men vi har bestemt at hytte skal være kos og ikke føles som ett must at vi MÅ være der. Vi reiser gjerne på 2-3 utenlandsturer i året i tillegg, besøker familie i Norge ca 2-3 ganger mm og det er jo deilig å bare være hjemme noen ganger også I tillegg har vi to andre familiehytter tilgjengelig. den ene på fjellet... ❤️ Anonymkode: f8758...642
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #4 Skrevet 8. januar 2021 Vi har ikke hytte, men svigers har. Vi er der kanskje 2-4 ganger i løpet av ett år, de er der ofte. Den er kun 30 min unna. Jeg tror det er ganske avgjørende. Vi ville nok brukt den mer om sengene var litt bedre, mannen har hatt prolaps og blir så ille i ryggen når vi overnatter. Hvis du eier en hytte som du sjelden bruker, kan det være en god inntekt å leie den ut. Jeg har regnskap for en kunde som driver med formidling av hytter. Utrolig praktisk, de tar alt av booking, vask, innkreving av penger og oppgjør. Verdt å vurdere om du ønsker å beholde hytta, men ikke bruker den nok til å forsvare kostnaden med å eie den. Du må legge inn inntektene i selvangivelsen din, men får også fradrag for utgiftene som følger utleie. Beskattes som kapitalinntekt, 22 %. Anonymkode: 9cbb1...b44
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #5 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): vi har en sommerhytte ved sjøen. vi er der ca hver påske. pleier å "åpne" etter vinteren da. om mulig er vi gjerne på hytta ei helg før påsken for å "åpne" slik at det blir mest påskekos og avslapning i påska. Feks reie opp senger, sette inn og vaske fryser og kjøleskap. ordne med bår og brygge, sette ut utemøbler og bålpanne, vaske litt og tørke støv. legge på rent på sengene ++ Utover det er vi kanskje ei helg eller to i mai og jun. + en uke på sommer. ei helg på høsten. i høstferien (okt) stenger vi hytta igjen. vanskelig å si hvor mye den blir brukt. men vi har bestemt at hytte skal være kos og ikke føles som ett must at vi MÅ være der. Vi reiser gjerne på 2-3 utenlandsturer i året i tillegg, besøker familie i Norge ca 2-3 ganger mm og det er jo deilig å bare være hjemme noen ganger også I tillegg har vi to andre familiehytter tilgjengelig. den ene på fjellet... ❤️ Anonymkode: f8758...642 Glemte å si at i år ble jo selvsagt hytta brukt mye mer pga korona.... kjekt åha den da ja ❤️ Anonymkode: f8758...642
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 8. januar 2021 Forfatter #6 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Vi har ikke hytte, men svigers har. Vi er der kanskje 2-4 ganger i løpet av ett år, de er der ofte. Den er kun 30 min unna. Jeg tror det er ganske avgjørende. Vi ville nok brukt den mer om sengene var litt bedre, mannen har hatt prolaps og blir så ille i ryggen når vi overnatter. Hvis du eier en hytte som du sjelden bruker, kan det være en god inntekt å leie den ut. Jeg har regnskap for en kunde som driver med formidling av hytter. Utrolig praktisk, de tar alt av booking, vask, innkreving av penger og oppgjør. Verdt å vurdere om du ønsker å beholde hytta, men ikke bruker den nok til å forsvare kostnaden med å eie den. Du må legge inn inntektene i selvangivelsen din, men får også fradrag for utgiftene som følger utleie. Beskattes som kapitalinntekt, 22 %. Anonymkode: 9cbb1...b44 Når vi arver våre hytter kommer vi ikke til å leie den ut. Vi kommer til å låne den ut til venner og kjente 😊. Den ene ligger midt i alpinløypa så det er fint å kunne huse venner som gjerne vil stå i bakken.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #7 Skrevet 8. januar 2021 Vi har feriehus og ikke hytte og det er deilig. Vi bruker omtrent alle ferier på "hytta", den er vår faste base. Så låner vi ordentlig hytte av enten mine foreldre eller svigerforeldre om det trengs. Vi er der hele sommeren, påskeferie, jul stort sett, og helger så fort vi kan. Anonymkode: 1e4d6...834
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #8 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vi har feriehus og ikke hytte og det er deilig. Vi bruker omtrent alle ferier på "hytta", den er vår faste base. Så låner vi ordentlig hytte av enten mine foreldre eller svigerforeldre om det trengs. Vi er der hele sommeren, påskeferie, jul stort sett, og helger så fort vi kan. Anonymkode: 1e4d6...834 Hva er forskjell på feriehus og hytte? Anonymkode: 7caf4...441
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #9 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hva er forskjell på feriehus og hytte? Anonymkode: 7caf4...441 Standarden tipper jeg. Anonymkode: cdde4...d32
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #10 Skrevet 8. januar 2021 Vi har helårshytte (fjellhytte) ca 2 timer unna. Vi bruker hytten veldig variabelt. Ungene har aktiviteter de ofte er opptatt med i helgene, men vi drar opp på hytten når vi har mulighet. Vi er der alltid hver jul - nyttår og hver påske. Er de ikke opptatt med aktiviteter tar vi en langhelg i vinterferien og i høstferien. Vi er der som regel alle langhelger på våren og tar gjerne fri inneklemte fredager. Utover dette er vi der mellom 2 - 25 helger i året. Da de gikk i barnehagen brukte vi den kjempemye. Vi har fleksitid og jobbet inn noen dager slik at vi kunne reise opp torsdagen og ta langhelg. Da var vi flere helger der enn vi var hjemme. I fjor brukte vi den også mye. Pga. korona var det lite aktivitet for ungene så da fikk vi muligheten. Vi var der ikke mens det var hytteforbud så vinteren/våren med påsken utgikk, men ellers var vi der 3 uker på sommeren, i julen og ca 15 helger utenom dette. 2 timer unna er en flott avstand. Det er så langt unna at du ikke føler du er hjemme og det er så nært at det går fint å ha en helg der. Vi føler ingen forpliktelse til å dra dit. Vi trives like godt der så vi er synkronisert i når vi ønsker å dra. Vi har alt hva vi trenger av utstyr der og vi har en del tørrvarer der som står seg. Vi voksne har klær der, men for barna pakker vi med det meste hver gang ettersom de vokser så fort og trenger en del klær hjemme også. Har noen klær der som litt ull og luer og votter. Vi har en liten vaskemaskin der. På den måten kan alt av sengetøy, håndklær og klær vaskes der. Vi trenger derfor ikke planlegge på forhånd hva vi tar med. Vi trenger mindre klær for lengre ferier og vi kan komme hjem med bag-er med rene klær i stedet for et tonn med klær som må vaskes når man også skal tilbake på jobb. Vi har litt sykdom/skade i familien så det er veldig greit å kunne trekke seg tilbake til hytten. Bare være oss i familien; slappe av med en liten tur om formen tillater det, bake noe, se en film, spille brettspill osv. Det er mye mer down tempo og tilstedeværelse fra alle på hytten. Vi har også prioritert relativt små soverom slik at vi har sengeplass nok til å få besøk. Det er kjekt å kunne ta med venner av ungene eller en vennefamilie på hyttetur når det passer seg slik Anonymkode: 39c34...9d6
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #11 Skrevet 8. januar 2021 Vi har hytte fordi vi bor midt oppi min familie. Hans bor langt unna. Da kan det væte greot for ham å kunne stikke av til et sted han ikke møter både svigermor, to svogere og en niese på en vanlig joggetur. Han er der en til to helger i måneden. Jeg er der bare et par ganger i året. Det er hans fristed. Anonymkode: 53968...f08
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (41 minutter siden): Når vi arver våre hytter kommer vi ikke til å leie den ut. Vi kommer til å låne den ut til venner og kjente 😊. Den ene ligger midt i alpinløypa så det er fint å kunne huse venner som gjerne vil stå i bakken. Bare husk å sette av tid til vedlikehold. Du må regne med en del slitasje når den lånes bort mye. Gjester gjør ikke ofte vedlikehold siden de ikke føler eierskap. Anonymkode: 53968...f08
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 8. januar 2021 Forfatter #13 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Bare husk å sette av tid til vedlikehold. Du må regne med en del slitasje når den lånes bort mye. Gjester gjør ikke ofte vedlikehold siden de ikke føler eierskap. Anonymkode: 53968...f08 Det gjør vi selvsagt når vi eier ja😊
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #14 Skrevet 8. januar 2021 Bror og jeg arvet hytte etter farfar. Vi solgte den. Vi bor begge over 100 mil unna hytta, den ble lite brukt og vanskelig å holde vedlike. Jeg har kjøpt hyttetomt ikke langt unna der jeg og barna bor. Skal bygge til våren😊 Anonymkode: 3a7da...8e5
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #15 Skrevet 8. januar 2021 Vi har hytte ved sjøen 1.5 timer unna. Jeg er der tre netter i året. Mannen i snitt fire netter i måneden. Jeg hater den, han elsker den. Vil heller på byferier. Anonymkode: bd37e...596
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #16 Skrevet 8. januar 2021 Har hytte men langt unna, brukes i ferier og langhelger Anonymkode: 63494...2ef
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #17 Skrevet 8. januar 2021 Har hytte i Norges største hytteområde, og er der så ofte vi kan. Hele jula, vinterferien, påsken, hele sommeren, høstferien og de helgene vi kan. Alle, eller deler av familien. Vårt fristed! Anonymkode: 0f7dd...f3a
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #18 Skrevet 8. januar 2021 Når vi hadde hytte brukte vi den ca annenhver helg. 3 timer, helt levelig. Såvi brukte den mye. Drømmer om hytte igjen, men ingen ute nå der vi ønsker, så må vente vi er veldig hytte mennesker. Nå har foreldrene mine en hytte ca 4 timer unna som vi kan bruke, så får se hvor ofte vi bruker den. Anonymkode: 43d96...ee0
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #19 Skrevet 8. januar 2021 Foreldrene mine har hytte som vi har nøkkel til. 1 time unna. Vi kan bruke den når vi vil. Er en hytte uten innlagt vann og med solcellepanel. Fra veien er åpnet rundt pinse til den stenges når den første snøen kommer, er mamma og pappa der nesten hver helg, og vi 1 helg i mnd,kanskje 2. I vår da de åpnet opp etter lockdown, var vi på hytta 3-4 helger på rad. Gikk på ski tilogmed 1 juni. I påska kjører vi scooter opp og da har vi med mye ekstra som skal være på hytta. Vi og mine foreldre fyller alltid opp hyllene på høsten,med tørrvarer og diverse som tåler å stå når det blir kaldt. Jeg og mannen har også klær liggende der, mens barna tar med hver gang... Anonymkode: f782e...a2a
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #20 Skrevet 8. januar 2021 Mine foreldre har hytte ved Son, 1 times kjøretur dør til dør fra oss. Foreldrene mine bruker den mye, men låner den ut til oss om vi spør/ de skal noe annet. Hytta vil arves av meg og broren min innen 10-20 år og vi må da vurdere om vi ønsker å beholde eller selge den. Skal nok klare å eie den sammen må bruke den nok til at det er verdt det. Mulig lurt å teste det et år eller to for å ikke angre rask beslutning. Anonymkode: 01ec9...1c0
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #21 Skrevet 8. januar 2021 Vi har hytte. Den er vel mer som et hus, god plass og høy standar. Inviterer ofte venner og familie med på tur, feirer ofte jul og nyttår der. Den ligger på fjellet og vi bruker den masse hele året med unntak av sommeren. Vi bor rett ved vannet og er heller hjemme på sommeren. Vi leier ikke ut, liker å ha alle tingene våre tilgjengelig. Anonymkode: 44a22...eed
Tresøtesmå141517 Skrevet 8. januar 2021 #22 Skrevet 8. januar 2021 Vi har hytte på fjellet. Drar opp 1-2 helger i mnd, samt ferier. Når det blir litt normale tilstander igjen, så kommer sommerferien til å brukes i utlandet.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #23 Skrevet 8. januar 2021 Vi har hytte i Norge og leilighet i Spania. Vi drar til Spania i alle skoleferier, pluss at jeg gjerne har en eller to jenteturer i året og mannen det samme med kompiser. Hytta ligger kun to timer unna huset vårt, og dit drar vi alle langhelger og vanlige helger vi kun ønsker litt forandring. Vi er kanskje der rundt syv-åtte ganger i året. Vi deler den med mine foreldre, og de er der minst like ofte. Anonymkode: 06c6d...010
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #24 Skrevet 9. januar 2021 Hytte på fjellet 2 timer unna. Er der i alle ferier (med unntak av utenlandsreiser) og nesten alle helger enn så lenge. Er rett ved oppkjørte løyper og alpinanlegg 10 min unna med bil. Tømmerhytte med like vedlikehold heldigvis i tillegg til stein i stedet for tre ute. Anonymkode: 94be1...1f9
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #25 Skrevet 9. januar 2021 Har sommerhytte ved sjøen som vi kan være på i april - oktober. Den ligger 1 time unna her vi bor. Er der store deler av sommeren, samt helger i sommerhalvåret. Ellers har mannen to hytter i familien, den ene ligger 6 timer kjøretur unna, er der aldri. Den andre 2,5 time unna, på et "vintersted" , er der 1-2 ganger i året. Anonymkode: fd88f...990
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå