Gå til innhold

Gå ned i lønn for lettere jobb !?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en litt tung jobb nå og er ofte sliten. Kan redusere arbeidsmengden men Ca. 25 prosent, men da går jeg ned Ca. 220.000 i lønn ? Verdt det ? Eller er dere bare å jobbe på videre 

Anonymkode: 577a1...a2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på hva som betyr mest for deg, penger eller livskvalitet 🙂 Jeg jobber 80 % og det er helt perfekt! Mange sier at jeg bør tenke på pensjonen og jobbe fullt. Men hva om jeg aldri blir pensjonist? Man må leve idag, og nyte livet for man vet aldri hva det bringer oss. 

Skrevet

Jeg gikk opp 150.000 kr til en lettere jobb. Eller mener du reduksjon i stillingsprosent? Jeg ville aldri jobbet redusert.

Anonymkode: 4ad5b...7e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg gikk opp 150.000 kr til en lettere jobb. Eller mener du reduksjon i stillingsprosent? Jeg ville aldri jobbet redusert.

Var dette et relevant svar til HI sitt spørsmål?

Anonymkode: 7d9f0...97b

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Var dette et relevant svar til HI sitt spørsmål?

Ja, jeg forsto ikke om hun mente å skifte jobb eller å gå ned i stilling. Overskriften tyder på det første. Innlegget på det andre. Mitt poeng er at det er mulig å skifte til en lettere jobb uten å gå ned i lønn. Det er et bedre alternativ å skifte jobb enn å gå ned i stilling- dersom jobben man har er for tung.

Skrevet

Jeg har gått ned litt mindre enn det, ca 10-15% stillingsreduksjon. Det er absolutt verdt det for en mer behagelig hverdag i familien:-)

Anonymkode: f676f...fae

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Ja, jeg forsto ikke om hun mente å skifte jobb eller å gå ned i stilling. Overskriften tyder på det første. Innlegget på det andre. Mitt poeng er at det er mulig å skifte til en lettere jobb uten å gå ned i lønn. Det er et bedre alternativ å skifte jobb enn å gå ned i stilling- dersom jobben man har er for tung.

Skjønner. Beklager, jeg var litt kjapp der 😛

Skrevet

Kan du heller finne en annen arbeidsplass? 

Jeg fant en ny jobb som var mye lettere for meg, men gikk opp 250.000 i lønn. 

Gikk fra privat til offentlig da...

Anonymkode: a7ddc...6c4

Skrevet

Kommer vel an på hva du tjener tenker jeg. Hadde jeg gått ned 220.000 i årslønn hadde det vært halve lønna mi og dermed ikke aktuelt. Men hadde jeg tjent 1.2 mill så hadde jeg ikke vært i tvil 

Anonymkode: 32910...4e4

Skrevet

Det blir å gå ned fra 900 til 680 Ca. Vil ha samme arbeidstid, men litt mindre belasting gjennom dagen. Er så vanskelig. Bytter jeg jobb vil jeg måtte finne meg i å gå ned 400.000 i året 

Skrevet

Det kan være det, kommer helt an på utgangspunktet ditt. 

Bare ikke gå i samme fellen som meg. Jeg reduserte stillingen etter en periode jeg jobbet altfor mye + jeg mistet flere nære. Problemet var at i min jobb blir jeg brukt som en potet, blir alltid spurt om hjelp når noen står fast. For meg var det mye mer stress, jeg fikk mindre tid til å gjøre oppgavene, men forholdet mellom oppgaver og stillingsprosent ble ennå skjevere. I dag er jeg tilbake i 100 % og har heller lært meg å si «nei, dette har ikke jeg kapasitet eller tid til nå». Problemet var å sette grenser, ikke stillingsprosenten. 

Anonymkode: 0b445...def

Skrevet (endret)

Spørs jo hvor mye livet ditt «koster», er du single eller i samboer/ ekteskap? 680 tusen er jo fortsatt en meget god lønn og om livet allikevel er fint og komfortabelt samt arbeidssituasjonen mer overkommelig og behagelig ville jeg gjort det. 

Jeg vurderer det samme men vil gå fra 550’ til 460’ ish og det blir litt lite pr mnd å leve for. Men nærmer meg 50 år og kroppen sier at den ikke orker 20 år til i nåværende jobb. Alternativt holde på så lenge jeg kan og så sikkert ryke på sykemld og behandlinger. 

Endret av Håpet ble virkelighet!
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det blir å gå ned fra 900 til 680 Ca. Vil ha samme arbeidstid, men litt mindre belasting gjennom dagen. Er så vanskelig. Bytter jeg jobb vil jeg måtte finne meg i å gå ned 400.000 i året 

Dette hadde jeg lett gjort!!

Anonymkode: 04378...797

Skrevet

Det kommer jo veldig an på hva du har av utgifter og lån. 

Anonymkode: 04049...b5c

Skrevet

Hva er det som gjør at jobben din nå er tung? Er det stress? Er du sikker på at det vil være mindre av det ved en annen arbeidsplass innenfor det du er kvalifisert for?

Tenker at det kan være lurt å finne ut av om du kan få din nåværende jobb til å være mindre slitsom ved å finne teknikker for å takle eventuelt stress bedre?

Trives du med kollegaer og har du vært lenge i nåværende jobb?

Jeg jobbet selv i det private næringsliv, i en stressende bransje og vet at det er viktig med både trivsel, faglig spennende oppgaver, men også å takle stress.

Anonymkode: 78c6a...76d

Skrevet

Jeg gikk ned fra 600 000 til 450 000 (gikk ned i stilling). Røk på en smell og har vært sykemeldt i 9 mnd. Kjipt sånn sett om jeg må over på aap etterhvert. Det positive er at det er lettere å komme tilbake i en 75 prosent stilling enn i 100% og det tror jeg at jeg skal få til slik det ser ut nå :)

Anonymkode: 49629...2e4

Skrevet

Hvorfor ikke redusere stillingen du går i nå? 

Anonymkode: 84d63...1f8

Skrevet

Det er ikke alle yrker og hvor det fungerer godt å redusere stillingen.

Jeg jobbet en periode med små barn 80%, 6 timer hver dag, følte at jeg gjorde 100% jobb på 80% tid til lavere lønn, var vanskelig å avstemme arbeidsoppgavene riktig.

Anonymkode: 78c6a...76d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...