Gå til innhold

Greit å tilby en 12-åring kondomer?😳

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som står meg nær har en 12år gammel gutt. Foreldrene har alltid hatt en åpen dialog med gutten om hvordan barn blir til og har snakket åpnet om sex og hva det innebærer, følelser knyttet til dette osv. Gutten har nå fått seg kjæreste. Foreldrene tuller om sex rundt gutten så han blir litt flau, greit nok. Imidlertid har de tilbudt han kondomer, sagt hvor han finner det å at han må huske å bruke det. Hva tenker dere? I mitt hode er gutten for ung. Jeg ville heller hatt en åpen dialog men fortalt om grenser, at han er for ung, sagt at det er lurt å vente osv. jeg sier ikke at han bør være 30 år og gift, men en som nylig har fylt 12år er litt vel ung til å få kondomer servert, eller? Jeg mener foreldrene tilrettelegger for sex hvis han ønsker det, det ville jeg ventet noen år med. Har jeg blitt gammeldags eller hva tenker dere? Hadde han vært 15 år så greit nok, men 12 år 😳

Anonymkode: 4eb2b...4c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånt er ikke så lett. Jeg tenker samtidig at foreldrene er smarte som tar praten om beskyttelse. Ja 12 år er veldig ungt, og det er langt ifra sikkert at barna har noe sånt i tankene i det hele tatt, så å fokusere så veldig på kondom-bruk synes jeg kanskje er litt rart. Men de kjenner sønnen sin best, så mulig de har en grunn for det?

Skrevet

Nei, det er ikke greit. Det er en seksuell lavalder i Norge, og den er laget for å beskytte barn. En 12-åring er et barn. At det er foreldrene som pusher gjør det ikke bedre.

Skrevet

Hm... Denne kjenner jeg er litt vanskelig. Det er fint med en åpen dialog og viktig å snakke om dette. De kjenner sitt barn best og hvis det er slik at gutten er i et forhold hvor sex forekommer så tenker jeg at kondomer er på sin plass. Det er bedre å ha trygg sex enn å ende opp med sykdom eller graviditet. De er åpenbart for unge for sex men jeg tror ikke løsningen er å forby det, da er det mye bedre med åpenhet. 

Skrevet

Det er jo vanskelig. Jeg syns jo selvfølgelig 12 år er alt for ungt, likevel husker jeg at noen i vennegjengen da vi var barn hadde sex allerede som 13åringer, og hvis de først skal ha det er det jo viktig at de bruker kondom. Jeg tviler på at han kommer til å la være å ha sex kun fordi mamma har sagt det, eller at han kommer til å VILLE ha sex kun fordi han vet hvor han får tak i beskyttelse. Så alt i alt tenker jeg at det kanskje er greit at han har mulighet til å få tak i det, så lenge de også snakker om grenser for seg selv og andres grenser. Også håper jeg selvfølgelig at han, og alle andre barn, venter til de er eldre. Men jeg vet jo at ikke alle gjør det, og da er det bedre at de gjør det med prevensjon enn uten. 

Anonymkode: 91a17...39c

Skrevet

At de har kondomer tilgjengelig og gjør ham oppmerksom på det og at det er lurt å bruke det hvis han skal ha sex, synes jeg er helt greit. Men jeg reagerer mer på at det høres ut som de nærmest oppfordrer ham til å ha det, ettersom de "tuller om sex" som du sier. Nå vet jo ikke jeg hva de sier når de tuller, så mulig jeg misforstår...

Anonymkode: dd576...21a

Skrevet

Syns det er bedre enn jenta hans ender opp gravid eller får kjønnsykdommer

Anonymkode: a7ebb...f08

Skrevet
amandine skrev (6 timer siden):

Nei, det er ikke greit. Det er en seksuell lavalder i Norge, og den er laget for å beskytte barn. En 12-åring er et barn. At det er foreldrene som pusher gjør det ikke bedre.

Den seksuelle lavalderen er satt for å beskytte barn fra voksne, slik at ikke personer over 16 år har sex med personer under 16 år. Det er likevel ikke forbudt å ha sex når man et under 16 år, så lenge det er med en annen person som også er under 16 år og selvsagt at begge to samtykker.

Når det er sagt er jeg enig i at 12 år er for ungt og foreldre bør selvsagt ikke oppfordre til sex. Men at de vet hvor de finner kondomer mener jeg er utelukkende positivt, all den tid man ikke kan nekte dem å utforske om det er det de ønsker. Kondomene beskytter jo ikke bare mot graviditet men også kjønnssykdommer. Ergo viktig å ha lett tilgjengelig når behovet skulle melde seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...