Gå til innhold

Bygge hytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er ditt beste tips for oss som skal i gang å tegne/bygge ny hytte? Hva er praktisk/musthave på hytta?

Ønsker i utgangspunktet en stor hytte som skal ha plass til minst 2 familier av gangen.

Anonymkode: 87c16...e8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppbevaring.

En god og isolert bod, gjerne ved inngangen, som det er plass til utstyret du bruker på hytta. Det kan jo være alt fra kajakk og redningsvester til ski, det kommer an på hvor hytta ligger. Min erfaring når det er en stor hytte er at det samler seg ganske mye på en hytte, alt fra pulk til vannski liksom ;)

Skal det være en stor hytte ville jeg hatt to doer om ikke to bad. Lånte en hytte med fire store soverrom, sengeplass til 10-12 stykker bare i senger pluss flere om man tok ibruk madrasser, sofaer osv, også var det bare et lite bad med et toalett, det er lite når man kan samles så mange mennesker.

Anonymkode: 07d9c...b9a

Skrevet

Det første jeg tenker er "dropp det".

Vi har så ekstremt mange fritidseiendommer som står tomme det meste av tiden her i landet at vi trenger ikke fler. Utbyggingen skader naturen og miljøet. I tillegg hindrer det tilgangen for resten av befolkningen. For det det koster å bygge og vedlikehomde en hytte kan dere leie og ha fantastiske ferier uten å bruke halve tiden på reperasjoner og vedlikehold.

Anonymkode: 8ff7d...79f

Skrevet

Oppbevaring ute, som nevnt over her. Der det er plass til ski, akebrett, grill osv.

Oppbevaring inne.

Plass til å tørke klær. Våte klær etter en dag ute i snøen tar plass, så god plass til det. Kanskje vurdere tørkeskap. 

Nok soverom til å ha gjester. Eventuelt et anneks.

Har dere god råd, og kan bygge stor hytte, ville jeg vurdert 2 oppholdsrom. Dette for at barna har en egen plass de kan leke, spille osv. Tror det også gjør det mer aktuelt for de å bli med på hytta etterhvert som de blir større, hvis de har en egen plass å trekke seg tilbake til. Kjekt også hvis ungene vil ha med seg venner. Kan jo ha sovesofa der eventuelt, så blir det et ekstra soverom ved besøk.

Ellers så tenker jeg at dere må bygge hytte etter deres stil og behov. Men akkurat plass til oppbevaring og til å tørke klær er typiske ting man ikke har nok av.

Anonymkode: 96f61...1b0

Skrevet

Det rommet vi er mest fornøyd med på hytta vår er det kombinerte bad og vaskerommet. Der har vi toalett, servant, dusj, vaskeromsinnredning (180cm ikea kjøkken) med vask og kombinert vaskemaskin og tørketrommel, varmtvannstank, rør i rør skap og plass til tørking og oppbevaring av klær og sko. Ellers vil jeg anbefale å ha en ekstra stue, gjerne med sovesofa slik at det kan brukes som soverom ved behov. Det jeg savner på hytta vår er overbygd veranda. 

Anonymkode: 43004...487

Skrevet

Hvis dere skal bygge bør dere huske at sansynlig vis kommer hytta til å bli brukt 90% av bare dere to. Barna mister gjerne lysten til å bli med tidlig i tenårene og selv om venner og annen familie kommer til å besøke dere blir det nok ikke så ofte.

Jeg ville derfor laget en hoveddel som passet dere to perfekt og heller hatt et aneks eller en litt adskilt fløy for besøkende. En svær hytte med tomme rom er ikke koselig.

Anonymkode: 8ff7d...79f

Skrevet

Takk for innspill.  Har skrå tomt og begrenset mulighet for å bygge i høyden, så syns det er vanskelig å tegne inn et godt inngangsparti. Det er hytte på fjellet, så tror dere har rett i at inngangsparti med nok plass til oppbevaring og tørk er essensielt :)

Skrevet

Plass til to familier? Da blir det vel strengt tatt et hus, og langt i fra en hytte.

Anonymkode: d61d4...225

Skrevet

2 bad med dusj, vask og toalett. Plass til vaskemaskin/tørketrommel og hengeplass til vått yttertøy/større vasker. 4 soverom. Skulle gjerne tenkt meg litt større stue enn vi har for plass til alle. Spisested til minst 6 personer og et funksjonibelt kjøkken med en del skapplass. Skikkelig bodplass (isolert) hvor div kan lagres. Nok skapplass inne/oppbevaring i møbler/under trapp etc. Vi er nok litt bortskjemt med strøm, vann og fiber, men hytta er vårt andre hjem.

Anonymkode: 47d82...8d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Plass til to familier? Da blir det vel strengt tatt et hus, og langt i fra en hytte.

Anonymkode: d61d4...225

Spiller ingen rolle hva man kaller det vel. Kall det "feriested" da. Så kan jeg vel bygge så stort jeg vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...