GÃ¥ til innhold

Circadin, melatonin til barn🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen for oppfølging av allergi hos ene barnet. Hun sliter med å sovne, alltid vært slik, men ble enda verre dette året. Sovner ikke før 24-01, tross hun er tidlig våken og legger seg rundt 21-21.30. 

Legen sier at det kan være lurt å teste melatonin. Var helt ufarlig. Leste pakningsvedlegg nå etter jeg hentet på apotek og ser det står «anbefales ikke til barn under 18 år». Er ikke det litt rart at hun fikk denne? Hun er 11. 

Anonymkode: 42174...82a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen problem å gi det til barn, er helt ufarlig. Eneste grunnen er at det ikke er TESTET ut på barn, dermed må det stå på , i tillegg til at en må snakke med lege. Melatonin er det mest naturlige du kan bruke, for å få hjelp m søvnen.

Anonymkode: 91d6e...f12

Skrevet

Har hun fått cirkadin, eller annen melatonin? Om legen foreskrevet det er det nok i orden.

Anonymkode: 2eb95...cd1

Skrevet

Altså, sønnen min har fått emlatonin siden han var 11-12 år gammel,

jeg får circadon. På circadin er drt rød trekant, det er det ikke på sønnen sin melatonin. Jeg ville nesten hørt med legen om h*n kanskje har gjort en feil?

Anonymkode: 43a53...990

Skrevet

Melatonin er kroppens eget naturlige søvnhormon. Circadin er en depotvariant av det samme virkestoffet. Vår sønn har gått på dette et par år nå. Vi har av flere leger fått informasjon om at det er helt trygt. Det er noe helt annet å gi barn "dop" for å få sove. Men de fleste har kun en lett effekt av melatonin. Det er ikke magisk, men kan hjelpe barnet inn i en bedre søvnrytme. 

Det er helt riktig som det blir nevnt av en annen her at melatonin ikke er testet ut systematisk på barn i Norge. Derav blir det på fastlegens og deres eget ansvar. Legemiddelleverandøren vil ha ryggen sin fri. I utlandet har melatonin bli solgt reseptfritt som et naturpreparat i mange år, nå har det nettopp kommet til Norge.

Hvis legen din har skrevet det ut, bør du stole på vedkommende

Anonymkode: 11e68...8e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Altså, sønnen min har fått emlatonin siden han var 11-12 år gammel,

jeg får circadon. På circadin er drt rød trekant, det er det ikke på sønnen sin melatonin. Jeg ville nesten hørt med legen om h*n kanskje har gjort en feil?

Jøss, er det rød trekant på cirkadin, er det noe nytt? Jeg trodde ikke det var det.

Anonymkode: 7f9ec...8ee

Skrevet

Legen min ville ikke skrive ut circadin fordi det var lite forskning rundt circadin hos barn. Han skrev ut vallergan og mente dette var et tryggere medikament i forhold til søvn. 

Anonymkode: ab44c...f22

Skrevet

Takk for svar. 

Ble så usikker når det stod i vedlegget at det ikke var anbefalt barn og i så tilfelle bør man benytte andre typer som er ment for barn. Veldig greit å se hva andre har fått til sine barn. Jeg må ringe de for ny time pga allergi, så da spør jeg likegreit også om det stemmer at hun skal ha denne typen for vi setter i gang med noe. 

Anonymkode: 42174...82a

Skrevet

Hei! Vårt barn fikk en type melatonin som ikke er i kroppen hele døgnet. Legen måtte søke for å få bestilt medisinen. Dette er en type som brukes til barn. Den typen som heter circadin, er egentlig bare godkjent til folk over 55 år og er depotkapsler som slippes ut i kroppen i løpet av et helt døgn

Anonymkode: bfd3a...663

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hei! Vårt barn fikk en type melatonin som ikke er i kroppen hele døgnet. Legen måtte søke for å få bestilt medisinen. Dette er en type som brukes til barn. Den typen som heter circadin, er egentlig bare godkjent til folk over 55 år og er depotkapsler som slippes ut i kroppen i løpet av et helt døgn

Anonymkode: bfd3a...663

Ps. Vallergan brukes også en del til barn. Det er egentlig en allergimedisin, som man har gått mer over til å bruke ved søvnproblemer. Det er fordi vallergan har den bivirkningen at man blir søvnig av den. Og det er altså den bivirkningen man benytter seg av. Man får da en mer naturlig søvn(inklusiv viktig remsøvn), noe man ikke går med tradisjonelle sovenedisiner. Vallergan er heller ikke vanedannende. De har altså vært brukt en del til barn. Bortsett fra at det ikke anvefales til små barn under 2 år. Dette pga en viss fare for krybbedød, siden man sover ganske dypt. Jeg har selv brukt vallergan mot søvnproblemer. Synes de fungerer bra for min del. Men det negative med dem, er at man må ta dem hvertfall 1 og 1/2 time før man skal sove, fordi det tar en stund før man blir trøtt. Og man bør ta dem 10-12 timer før man skal stå opp, ellers kan man få en del «hangover» De melatonintablettene som kan brukes til barn, gir ikke slik hangover. Det beste er selvfølgelig å slippe å ta noe som helst, men det er bedre enn å aldri sove bra. Det er mye mer skadelig. Lykke til!

Skrevet
Ella-2 skrev (6 timer siden):

Ps. Vallergan brukes også en del til barn. Det er egentlig en allergimedisin, som man har gått mer over til å bruke ved søvnproblemer. Det er fordi vallergan har den bivirkningen at man blir søvnig av den. Og det er altså den bivirkningen man benytter seg av. Man får da en mer naturlig søvn(inklusiv viktig remsøvn), noe man ikke går med tradisjonelle sovenedisiner. Vallergan er heller ikke vanedannende. De har altså vært brukt en del til barn. Bortsett fra at det ikke anvefales til små barn under 2 år. Dette pga en viss fare for krybbedød, siden man sover ganske dypt. Jeg har selv brukt vallergan mot søvnproblemer. Synes de fungerer bra for min del. Men det negative med dem, er at man må ta dem hvertfall 1 og 1/2 time før man skal sove, fordi det tar en stund før man blir trøtt. Og man bør ta dem 10-12 timer før man skal stå opp, ellers kan man få en del «hangover» De melatonintablettene som kan brukes til barn, gir ikke slik hangover. Det beste er selvfølgelig å slippe å ta noe som helst, men det er bedre enn å aldri sove bra. Det er mye mer skadelig. Lykke til!

Vallergan er nå avregistrert, restene i Norge er fordelt it på apotek, og kan ikke selges etter mars i år, så dumt å begynne på det!

Anonymkode: 91d6e...f12

Skrevet
10 hours ago, Anonym bruker said:

Legen min ville ikke skrive ut circadin fordi det var lite forskning rundt circadin hos barn. Han skrev ut vallergan og mente dette var et tryggere medikament i forhold til søvn. 

Anonymkode: ab44c...f22

Legen din er utdatert... Vallergan anbefales ikke fordi barn ofte får sterk hangover dagen etter. I BUPene har de mange eksempler på at barn som kom inn apatiske og deprimerte ble vesentlig bedre etter seponering

Anonymkode: 7ae59...b54

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Legen din er utdatert... Vallergan anbefales ikke fordi barn ofte får sterk hangover dagen etter. I BUPene har de mange eksempler på at barn som kom inn apatiske og deprimerte ble vesentlig bedre etter seponering

Anonymkode: 7ae59...b54

Siterte over her, har en sønn som får melatonin. Da sønnen min var liten, fikk han Vallergan. Han var 1 år og sov mellom 4 og 6 timer i døgnet. Da han fikk Vallergan, sov han 9-12 timer. Men det jeg la merke til i ettertid, når jeg ser filmer og bilder av han, er at han hadde skikkelig "hangover ".

Skrevet

Jeg får circadin, til deg som mente det bare var for de over 55.

Legen mente at de dråpene man fikk på helsekost var svada og nekta å skrive ut til barnet vårt. Han mente helt oppriktig at det var placeboeffekt at han sovna etter 10 minutter (mot normalt 3 timer) men ungen var 5 og jeg dytta dråpene i safta hans. Placebo funker ikke når man ikke vet man får medisiner! :)  Så nå får han melatonin fra USA. Ungen sover, er happy, og det er vi og! :)  

Anonymkode: 11f47...175

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg får circadin, til deg som mente det bare var for de over 55.

Legen mente at de dråpene man fikk på helsekost var svada og nekta å skrive ut til barnet vårt. Han mente helt oppriktig at det var placeboeffekt at han sovna etter 10 minutter (mot normalt 3 timer) men ungen var 5 og jeg dytta dråpene i safta hans. Placebo funker ikke når man ikke vet man får medisiner! :)  Så nå får han melatonin fra USA. Ungen sover, er happy, og det er vi og! :)  

Anonymkode: 11f47...175

Er ikke no jeg mener. Ser det står i felleskatalogen. Her er et utdrag:

Indikasjoner

Som monoterapi til kortvarig behandling av primær insomnia karakterisert ved dårlig søvnkvalitet hos pasienter ≥55 år.

Dosering 

Voksne: 2 mg 1 gang daglig i opptil 13 uker.
Barn og ungdom <18 år: Anbefales ikke pga. utilstrekkelige sikkerhets- og effektdata. Andre legemiddelformer/-styrker kan være mer hensiktsmessig for denne populasjonen.

:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...