Gå til innhold

Da fikk endelig «Doktor» Berit Nordstrand

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt smekk på fingrene. Meldt inn av leger som endelig er klar over ,det svada hun spyr utav seg. 

Anonymkode: 3a1bf...6e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En link gjør seg alltid

Anonymkode: 22c65...b1c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

En link gjør seg alltid

Et kjapt googlesøk gir deg svaret på 30 sek... 

Anonymkode: 7c194...1e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

En link gjør seg alltid

Ligger på adressa.no, telefon ville ikke legge inn linken

Skrevet

Nå er jo en del av legevitenskapen i steinalderen og har behov for oppdatering. All honnør til Nordstrand og andre som forsøker å bane vei for å få godkjent "ny kunnskap". Dagens kostholdsråd er utdaterte og trenger sårt en oppdatering. Dessverre er dette vanskelig å få til.

Anonymkode: 09d00...cf3

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Et kjapt googlesøk gir deg svaret på 30 sek... 

Anonymkode: 7c194...1e5

Mulig det, men jeg gidder ikke å stadig google rundt etter hva folk måtte mene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Nå er jo en del av legevitenskapen i steinalderen og har behov for oppdatering. All honnør til Nordstrand og andre som forsøker å bane vei for å få godkjent "ny kunnskap". Dagens kostholdsråd er utdaterte og trenger sårt en oppdatering. Dessverre er dette vanskelig å få til.

Helt enig!

Det er helt håpløst hvor lite utdanningene tar tak i det med kosthold og livsstil som forebygging OG behandling av livsstilssykdommer og andre sykdommer. En norsk studie for få år tilbake bekreftet også at fastleger lar være å ta opp dette med sine pasienter, både fordi legene selv føler de kan for lite om temaet (å si "du må spise sunt og bevege deg mer" vet de ikke holder for de som sliter) og fordi legene viker tilbake for det ubehaget de føler med å ta opp dette temaet med pasientene (fordi de føler det er flaut, skambelagt, tabu).

Det finnes så mye forskning som viser at det BN og andre jobber etter fungerer, både som forebygging og behandling for en rekke helseproblemer, at det egentlig er pinlig at andre leger går mot dette.

Anonymkode: c44ae...efd

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Litt smekk på fingrene. Meldt inn av leger som endelig er klar over ,det svada hun spyr utav seg. 

Rakke ned på et menneske du ikke når til knærne engang, vittig 😅

Anonymkode: d0cba...91b

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ny kunnskap skal dokumenteres ikke suges fra eget bryst slik som Nordstrand holder på med. Veldig bra at hun får seg en smekk. 

Anonymkode: 3050d...582

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ny kunnskap skal dokumenteres ikke suges fra eget bryst slik som Nordstrand holder på med. Veldig bra at hun får seg en smekk. 

Ikke når man ser en del av kritikken som bl.a. omtaler det som "restriktive dietter". Bare det viser at de som kritiserer ikke vet hva hun driver med. Tvert imot vil de som følger hennes opplegg spise langt mer variert enn det andre gjør, og dermed får de også i seg alt de trenger.

I store deler av verden er ikke melk en del av kostholdet, fordi størstedelen av verdens voksne befolkning faktisk ikke tåler det. Det er bare en tredjedel av verdens voksne befolkning som tåler melk. Likevel fortsetter norske helsemyndigheter å påstå at melk, det må alle drikke, og hvis ikke er man visst uansvarlig med egen helse. Akkurat det fikk mine foreldre også høre da jeg var lita, at de var uansvarlige om de ikke fikk i meg melk daglig og helst flere ganger om dagen. Jeg blånektet tilslutt. Som voksen viste det seg at jeg har melkeallergi, men med atypiske symptomer...

Og igjen, BN baserer det hun anbefaler både på forskning og på både egen og andre legers flere tiårige erfaringer. Det finnes så mye forskning på kostholds virkning på helse, at det ikke er noen tvil om at det hun driver med er riktig og viktig.

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Ikke når man ser en del av kritikken som bl.a. omtaler det som "restriktive dietter". Bare det viser at de som kritiserer ikke vet hva hun driver med. Tvert imot vil de som følger hennes opplegg spise langt mer variert enn det andre gjør, og dermed får de også i seg alt de trenger.

I store deler av verden er ikke melk en del av kostholdet, fordi størstedelen av verdens voksne befolkning faktisk ikke tåler det. Det er bare en tredjedel av verdens voksne befolkning som tåler melk. Likevel fortsetter norske helsemyndigheter å påstå at melk, det må alle drikke, og hvis ikke er man visst uansvarlig med egen helse. Akkurat det fikk mine foreldre også høre da jeg var lita, at de var uansvarlige om de ikke fikk i meg melk daglig og helst flere ganger om dagen. Jeg blånektet tilslutt. Som voksen viste det seg at jeg har melkeallergi, men med atypiske symptomer...

Og igjen, BN baserer det hun anbefaler både på forskning og på både egen og andre legers flere tiårige erfaringer. Det finnes så mye forskning på kostholds virkning på helse, at det ikke er noen tvil om at det hun driver med er riktig og viktig.

Den er jeg enig i. Jeg måtte kaste opp på skolen i flere år før jeg fikk slippe å drikke den jævla melka, for det er så sunt så det kunne ikke være den jeg ble dårlig av.

Anonymkode: b1e66...265

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

«De som kritiserer» vet jævlig godt hva de snakker om! Dette er skarp kritikk som kommer fra Rådet for legeetikk, og baserer seg bl.a. på faglige utalelser fra Norsk gastroenteroligisk forening, Norsk barnelegeforening og Norsk forening for allmennmedisin. Jeg tror de vet litt bedre enn deg hva som er rett i denne saken. 

Anonymkode: 131db...787

Skrevet

Det slås jo ganske stort opp i alle medier...

https://www.tv2.no/nyheter/11875496/

Du kan ikke skrive doktor i hermetegn når hun faktisk er utdannet lege.

Så vidt jeg kan forstå er det ikke kostholdsrådene hun blir kritisert for heller, det er måten hun legger frem ting på. At man skal følge hennes kostholdsråd 100% for å unngå lekk tarm og slike ting som aldri har blitt bevist. At man skal ta prøver og sende til analyse i utlandet uten å ha legen sin på laget osv.

Anonymkode: bd1cc...ea8

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det slås jo ganske stort opp i alle medier...

https://www.tv2.no/nyheter/11875496/

Du kan ikke skrive doktor i hermetegn når hun faktisk er utdannet lege.

Så vidt jeg kan forstå er det ikke kostholdsrådene hun blir kritisert for heller, det er måten hun legger frem ting på. At man skal følge hennes kostholdsråd 100% for å unngå lekk tarm og slike ting som aldri har blitt bevist. At man skal ta prøver og sende til analyse i utlandet uten å ha legen sin på laget osv.

Anonymkode: bd1cc...ea8

Ser hun har spesialisering, men har hun doktorgrad? 

Anonymkode: dc635...47e

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ser hun har spesialisering, men har hun doktorgrad? 

Anonymkode: dc635...47e

På bokmål kan du skrive doktor om en som er lege. Usikker på om hun har doktorgrad.

Anonymkode: 9d52b...e68

Skrevet

Tror det er veldig mange overvektige, uføre og kroppssyke mennesker som hadde blitt frisk av å hørt på Berit ! Kjenner så mange smellfeite med all slags mulige livstilssykdommer. Ingen vanlige leger har guts og kunnskap til å hjelpe folk som det et godt kosthold kan ! 

Anonymkode: 15e5f...419

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

«De som kritiserer» vet jævlig godt hva de snakker om! Dette er skarp kritikk som kommer fra Rådet for legeetikk, og baserer seg bl.a. på faglige utalelser fra Norsk gastroenteroligisk forening, Norsk barnelegeforening og Norsk forening for allmennmedisin. Jeg tror de vet litt bedre enn deg hva som er rett i denne saken. 

Norsk gastroenterologisk forening - som også innrømmer at det er altfor mye man ikke vet enda om tarmsystemet og ernæring og dettes betydning for helse og utvikling av sykdom.

Norsk barnelegeforening har uttalt at de er skeptiske pga. "restriktiv diett", noe som ingen kan kalle det kostholdet BN fronter, da det er langt mer variert og næringsrikt enn det hvermansen tilbyr sine barn.

Norsk forening for allmennmedisin. Viser da til den studien jeg kommenterte over her, som viser at allemennlegene selv mener de har altfor lite utdanning og kunnskap om kosthold og ernæring og livsstilsendringer til egentlig å kunne rådgi og støtte sine pasienter i slike prosesser, langt mindre individualisere tilbudene til den enkelte.

Det er også først og fremst markedsføringen til BN som er kritisert, ikke så mye innholdet.

De ovennevnte foreningene har vel tidligere også kritisert det BN sier om gluten. Samtidig forholder de seg selv ofte til eldre studier ang. gluten, hvor gluteninnholdet i brødmat/kornprodukter var langt mindre enn det det er i dag. I dag er korn endret til å inneholde mer gluten naturlig enn det gjorde tidligere. I tillegg til dette tilsettes ekstra gluten i de fleste brødvarer man i dag kan kjøpe. Totalmengden gluten blir dermed langt større, og dette reagerer noen for.

Når man vet at bare en tredjedel av verdens befolkning ikke tåler melk, da er det merkelig at norske myndigheter i det minste ikke differensierer bedre sine helseråd. Riktignok tåler langt flere i nord-Europa bedre melk enn resten av verden, men også her er det forholdsvis mange (minst 10 %) som ikke tåler melk. I tillegg er det få av samene som tåler det, samme med en rekke innvandrere og nordmenn med aner fra andre deler av verden. Det er jo litt komisk når det faktisk er de som ikke tåler melk som voksne som egentlig er normale, mens det er de som tåler det som har mutasjoner i genene ;)

Skrevet

Hvordan kan dere mene at å kutte ut enkelte matvarer gir en mer variert diett? Det er jo helt ulogisk.

Anonymkode: 7c910...c4c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Pluss at hun tjener millioner på anbefalinger om å kun følge hennes råd (kjøpe hennes bøker og hennes produkter). At en fagperson bruker tittel til å tjene penger/for egen vinning gjør jo at man vil betvile motivene hennes. 

Anonymkode: 2f413...41b

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hvordan kan dere mene at å kutte ut enkelte matvarer gir en mer variert diett? Det er jo helt ulogisk.

Fordi man tar inn i kostholdet langt flere andre matvarer, ofte sunnere matvarer og/eller matvarer som gir bredere spekter av næringsstoffer. Dette gjør at man får i seg mer av både makro- og mikronærngsstoffer.

Jeg la om mitt kosthold for 16-17 år siden, omtrent samme som BN fronter, uten at jeg hadde hørt om henne på den tiden. Forholdt meg til forskning som allerede da forelå, og har disse årene spist langt mer variert enn jeg gjorde tidligere, selv om jeg da tilsynelatende hadde et over gjennomsnittet "sunt" kosthold (bare ikke sunt for meg og min kropp).

Sukker gir f.eks. ikke noen næringsstoffer, bare energi. Raffinert sukker vil, fordi næringsstoffene er trukket ut av det, tappe koppen for næringsstoffer. Samme vil f.eks. brus, både sukkerbrus og light.

Næringsstoffer i melk kan man fint få fra andre matvarer hvis man spiser riktig. Ikke trenger man tilskudd heller for å få nok kalsium. Det er jo et enormt paradoks som legen snart bør ta innover seg, at nordmenn er de som drikker mest melk, eller i hvert fall helt i verdenstoppen. Norske helsemyndigheter påstår stadig at det er nødvendig for å få nok kalsium og hindre benbrudd. Og likevel er vi i verdenstoppen når det kommer til benbrudd og osteoporose.

Det kostholdet BN fronter er et langt mer variert og næringsrikt kosthold enn det myndighetene fronter. Det er ikke snakk om å ta fra hverken barn eller voksne noe, det er heller snakk om å gi mer.

Problemet i dag er ikke BN og hennes markedsføring. Problemet er at ingen gjør grep for å stoppe den vanvittige bruken av usunn mat som er med på å skape fedme- og sykdomsepidemier over hele verden. Men neida, de industriene, de skal få markedsføre sine produkter så mye de bare orker.

Skrevet

Hadde jeg klart å levd etter Berit sine regler hadde jeg garantert vært i mye bedre form ! Og mestra livet bedre ! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hadde jeg klart å levd etter Berit sine regler hadde jeg garantert vært i mye bedre form ! Og mestra livet bedre ! 

Men der har du et poeng, for det er jo veldig vanskelig! Og å få barna med er enda vanskeligere. Jeg har prøvd flere ganger, men ender alltid med å føle meg tykk, dum og mislykket. 

Anonymkode: 03d93...fc0

Skrevet

Fordi man tar inn i kostholdet langt flere andre matvarer, ofte sunnere matvarer og/eller matvarer som gir bredere spekter av næringsstoffer. Dette gjør at man får i seg mer av både makro- og mikronærngsstoffer.

Jeg la om mitt kosthold for 16-17 år siden, omtrent samme som BN fronter, uten at jeg hadde hørt om henne på den tiden. Forholdt meg til forskning som allerede da forelå, og har disse årene spist langt mer variert enn jeg gjorde tidligere, selv om jeg da tilsynelatende hadde et over gjennomsnittet "sunt" kosthold (bare ikke sunt for meg og min kropp).

Hvis man bytter ut matvarene man kutter ut med annet man ikke spiste før, ja. Men det er jo ingen garanti for det? De flestesom kutter ut matvarer spiser nok bare mer av det andre de spiste før, selv om det ikke gjelder akkurat deg. Hvis man ønsker å spise nye ting for å få et mer variert kosthold går det utmerket an å gjøre det uten å kutte ut en mengde andre matvarer.

Hvis jeg kutter ut potetgull og sjokolade, vil jeg nok spise sunnere enn før, men mer variert blir det ikke. Det samme gjelder melk og brød, hvis jeg ikke ikke finner noe noe eksotisk nytt som jeg ikke har spist før å erstatte det med.

Skrevet

Norsk gastroenterologisk forening - som også innrømmer at det er altfor mye man ikke vet enda om tarmsystemet og ernæring og dettes betydning for helse og utvikling av sykdom.

Norsk barnelegeforening har uttalt at de er skeptiske pga. "restriktiv diett", noe som ingen kan kalle det kostholdet BN fronter, da det er langt mer variert og næringsrikt enn det hvermansen tilbyr sine barn.

Norsk forening for allmennmedisin. Viser da til den studien jeg kommenterte over her, som viser at allemennlegene selv mener de har altfor lite utdanning og kunnskap om kosthold og ernæring og livsstilsendringer til egentlig å kunne rådgi og støtte sine pasienter i slike prosesser, langt mindre individualisere tilbudene til den enkelte.

Det er også først og fremst markedsføringen til BN som er kritisert, ikke så mye innholdet.

De ovennevnte foreningene har vel tidligere også kritisert det BN sier om gluten. Samtidig forholder de seg selv ofte til eldre studier ang. gluten, hvor gluteninnholdet i brødmat/kornprodukter var langt mindre enn det det er i dag. I dag er korn endret til å inneholde mer gluten naturlig enn det gjorde tidligere. I tillegg til dette tilsettes ekstra gluten i de fleste brødvarer man i dag kan kjøpe. Totalmengden gluten blir dermed langt større, og dette reagerer noen for.

Når man vet at bare en tredjedel av verdens befolkning ikke tåler melk, da er det merkelig at norske myndigheter i det minste ikke differensierer bedre sine helseråd. Riktignok tåler langt flere i nord-Europa bedre melk enn resten av verden, men også her er det forholdsvis mange (minst 10 %) som ikke tåler melk. I tillegg er det få av samene som tåler det, samme med en rekke innvandrere og nordmenn med aner fra andre deler av verden. Det er jo litt komisk når det faktisk er de som ikke tåler melk som voksne som egentlig er normale, mens det er de som tåler det som har mutasjoner i genene ;)

Nemlig. Verken de ELLER Berit Nordstrand vet hekt sikkert. Da kan ikke hun bruke sin legetittel til å si det hun gjør. Når man blir lege har man både en moralsk, faglig og profesjonell forpliktelse ift hva man formidler, og ikke minst hvordan man formidler det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...