Gå til innhold

Dere som er/har vært i overgangsalderen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva var de første tegnene?

Jeg er 42 år, blir 43 i mai. Har siden i fjor hatt en mens som har hoppet over en syklus, kommer hver 14 dag før den ble normal igjen..Blitt mye varmere,føler at jeg koker i perioder..Nå som det er så kaldt ute ville jeg normalt ha vært frossen,men jeg er skikkelig varm.I natt har jeg svettet og frosset om hverandre, sov med vinduet igjen siden det var kaldt og jeg er egentlig avhengig av kald frisk luft når jeg sover. Var 17 grader på soverommet når jeg stod opp og 20,5 på stua,og nå koker jeg 😅 Sånn ubehagelig varm...Det går i perioder,ikke så ofte heldigvis,men kommer nok oftere enn i fjor..Kan det være begynnelse på overgangsalder? Mensen hopper akkurat over en syklus,så får vi se om den er normal når den skal komme om rundt 2 uker eller om den krøller da og..

Anonymkode: 4837f...e1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

42/43 år er VELDIG tidlig for overgangsalderen.
Syns du skal ta en tur til legen jeg

Anonymkode: b48b5...670

Skrevet

Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 42 år, og mamma da hun var 44, er jo arvelig å både få mensen tidlig og komme i overgangen tidlig. 

Men gjennomsnittsalderen i Norge er 52 år, så du er egentlig 20 år for tidlig ute...

Legen kan ta noen blodprøver for å sjekke hormonnivåene dine, så bestill en time du.

Anonymkode: fcad3...5e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

42/43 år er VELDIG tidlig for overgangsalderen.
Syns du skal ta en tur til legen jeg

Anonymkode: b48b5...670

Men ikke unormalt. Men en tur til legen er sikkert greit. 

Anonymkode: 2abd2...3ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 42 år, og mamma da hun var 44, er jo arvelig å både få mensen tidlig og komme i overgangen tidlig. 

Men gjennomsnittsalderen i Norge er 52 år, så du er egentlig 20 år for tidlig ute...

Legen kan ta noen blodprøver for å sjekke hormonnivåene dine, så bestill en time du.

10 år mente jeg da 😉

Skrevet

Overgangsalderen kommer jo gradvis, og ikke over natten. Er ikke unormalt, men ta en tur til legen om du vil være sikker.

Anonymkode: 7a26b...11e

Skrevet

Har time til legen om 2 uker så jeg skal ta det opp med han da 😉 

Hi

Anonymkode: 4837f...e1b

Skrevet

Jeg startet som deg da jeg var 42. Først hoppet mens over noen ganger og kraftigere blødning neste gang. Etter ett år startet hetetokter. Jeg går nå på hormonspiral og hormonplaster. Et helt nytt liv. Det er vanskelig å stadfeste tidlig overgangsalder med blodprøver siden nivåene svinger konstant. Etter å ha eliminert annen sykdom så ble jeg satt på hormoner basert på symptomer. Samt at gynekolog kunne stadfeste at det var lite egg igjen. 
Angående hormoner, ved tidlig overgangsalder er hormontilskudd viktig. Man er mer utsatt for en rekke sykdommer når man starter tidlig. 

Anonymkode: d48f2...690

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...