Gå til innhold

Dere helsearbeidere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leser nå om vaksinene at det kan trekkes opp 6 eller til og med 7 vaksiner fra hvert hetteglass, men hvis det trekkes opp mindre enn en full dose må den kastes. Hvorfor kan de ilke bare fylle på fra et annet glass?

Jeg regner med at det er en god grunn, men jeg skjønner ikke hva.

Anonymkode: 0353c...667

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke. Men man gjør som man får beskjed om. 

Anonymkode: 34e79...604

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Aner ikke. Men man gjør som man får beskjed om. 

Jeg vil jo tro det er en grunn.

Skrevet

Man skal vel unngå å få luftbobler i sprøyta, og ikke minst faren for «kryss-forurensing» på noe vis? 🤷‍♀️

Anonymkode: e868d...782

Skrevet

Nålen er vel ikke steril lenger når den skifter fra glass til glass? Eller...jeg aner ikke 🙈(er ikke helsefagarbeider, men trodde jeg hadde en logisk forklaring. Får si som Ole Brum, det hørtes bra ut inni hodet, men så skjedde det noe på vei ut😂)

Anonymkode: dde8e...966

Skrevet

Jeg tror det er fordi det er vanskelig å holde oversikten over glassene da. Hvor mange glass kan man fylle over i hverandre. Hvis de som setter vaksinen mister oversikten kan de ha risikert å blandet mange glass sammen. Dette kan føre til bakterie oppvekst. Eller at deler av vaksinen i glasset går ut på dato. Eller hvis noen får uønskede straksreaksjoner så vet man ikke riktig hvilken batch de kommer fra og det blir vanskelig å spore hendelser i produksjon for eksempel eller vite hvilken batch man bør fjerne helt fra markedet.

Anonymkode: 369d7...f0c

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det er fordi det er vanskelig å holde oversikten over glassene da. Hvor mange glass kan man fylle over i hverandre. Hvis de som setter vaksinen mister oversikten kan de ha risikert å blandet mange glass sammen. Dette kan føre til bakterie oppvekst. Eller at deler av vaksinen i glasset går ut på dato. Eller hvis noen får uønskede straksreaksjoner så vet man ikke riktig hvilken batch de kommer fra og det blir vanskelig å spore hendelser i produksjon for eksempel eller vite hvilken batch man bør fjerne helt fra markedet.

Anonymkode: 369d7...f0c

Det høres ikke så usamsynlig ut.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Vi leser nå om vaksinene at det kan trekkes opp 6 eller til og med 7 vaksiner fra hvert hetteglass, men hvis det trekkes opp mindre enn en full dose må den kastes. Hvorfor kan de ilke bare fylle på fra et annet glass?

Jeg regner med at det er en god grunn, men jeg skjønner ikke hva.

De mener vel sprøyta og ikke glasset? Helsesekretæren hos legen dro opp for lite av en vaksine her engang, da måtte hun kaste den, og trekke opp på nytt. Kan ikke stikke kanylen neddi to ganger pga fare for forurensing.

Anonymkode: b9278...53c

Skrevet

Jeg tror det har med nr å gjøre, at man skal vite fra hvilket glass og hvilket parti hver pasient har fått vaksinen fra i tilfelle det skulle vise seg i ettertid at noe er galt.

Anonymkode: 97855...234

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nålen er vel ikke steril lenger når den skifter fra glass til glass? Eller...jeg aner ikke 🙈(er ikke helsefagarbeider, men trodde jeg hadde en logisk forklaring. Får si som Ole Brum, det hørtes bra ut inni hodet, men så skjedde det noe på vei ut😂)

Anonymkode: dde8e...966

Man drar ikke nålen ut og inn av glasset uansett. Man setter en nål i glasset, setter sprøyta på, trekker opp, tar av sprøyta og lar nålen sitte i. Tar ny sprøyte, setter den på nåla, trekker opp osv... 

Skrevet

Hver vaksine har et batch-nr og når du blir vaksinert blir det registrert hvilket batch-nr din vaksine har. Det er liksom vaksinens identifikasjon og kan brukes til en rekke ting som statistikk, forskning, sikkerhet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror det har med nr å gjøre, at man skal vite fra hvilket glass og hvilket parti hver pasient har fått vaksinen fra i tilfelle det skulle vise seg i ettertid at noe er galt.

Dette! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hver vaksine har et batch-nr og når du blir vaksinert blir det registrert hvilket batch-nr din vaksine har. Det er liksom vaksinens identifikasjon og kan brukes til en rekke ting som statistikk, forskning, sikkerhet. 

Så egentlig har det ikke noe å si hrlsemessig for den som får vaksinen. Det er for statistikn og økonomisk sikkerhet for produsenten?

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Så egentlig har det ikke noe å si hrlsemessig for den som får vaksinen. Det er for statistikn og økonomisk sikkerhet for produsenten?

Og for å kunne avdekke ev årsaker til nyoppdagede bivirkninger, spore om en batch har en feil osv, osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...