Gå til innhold

Nei, det er ikke bare flaks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster er nå i karantene. Det er 7.gang noen av dem, foreldre med to tenåringer, har kommet i den situasjonen. Det er i følge henne "så uflaks" og vi er "så heldige" som ikke har kommet i karantene enda. Jeg merker jeg blir så irritert. Det er ikke flaks eller uflaks. Det dreier seg bare om at de ikke har holdt avstand, fortsatt med overnattingsbesøk, vært ute og spist, latt ungene ja fest, de gar besøkt venner, sniktrent med venner i stengte idrettsanlegg, dratt på jobb selv om det var mulig med hjemmekontor, vasket hender i 3 sekunder osv.

Kan jeg bare si det direkte til henne. Dette er deres egen skyld. Slutt å syte.

Anonymkode: 47c8b...658

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan har hennes håndvask forårsaket karantene?

Anonymkode: 60b33...1fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hvordan har hennes håndvask forårsaket karantene?

Håndvasken, eller mangelen på den, har ikke forårsaket karantene, men sier en del om at hun ikke gjør noen innsats for å hindre smittespredning. Det er ikke uflaks at de stadig må i karantene, men flaks at de ikke har blitt smittet.

Skrevet

Litt enig med dere begge. Det høres jo litt voldsomt ut med din søster, men begge mine barn har vært i karantene pga smitte på skolen. Det er jo litt flaks / uflaks, og kunne jo ha rammet dere også. Ikke kun folk med uforsiktig oppførsel som må i karantene.

Anonymkode: 2acc7...6cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Litt enig med dere begge. Det høres jo litt voldsomt ut med din søster, men begge mine barn har vært i karantene pga smitte på skolen. Det er jo litt flaks / uflaks, og kunne jo ha rammet dere også. Ikke kun folk med uforsiktig oppførsel som må i karantene.

Anonymkode: 2acc7...6cf

Altså. Det hadde vært uflaks hvis HI havnet i karantene. Og det at dine barn har vært i karantene, er også uflaks. Søsterens familie har ca like mye uflaks som man har hvis man får kreft eller kols når man har røykt halve livet. 

Anonymkode: 12b96...d68

Skrevet

Jeg hadde sagt fra, det handler ikke om flaks eller uflaks i deres tilfelle.

Anonymkode: b4919...446

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Min søster er nå i karantene. Det er 7.gang noen av dem, foreldre med to tenåringer, har kommet i den situasjonen. Det er i følge henne "så uflaks" og vi er "så heldige" som ikke har kommet i karantene enda. Jeg merker jeg blir så irritert. Det er ikke flaks eller uflaks. Det dreier seg bare om at de ikke har holdt avstand, fortsatt med overnattingsbesøk, vært ute og spist, latt ungene ja fest, de gar besøkt venner, sniktrent med venner i stengte idrettsanlegg, dratt på jobb selv om det var mulig med hjemmekontor, vasket hender i 3 sekunder osv.

Altså; du kommer kun i karantene hvis du er er nærkontakt til en bekreftet smittet eller du har testet selv og venter på prøvesvar. 

Jeg tror neppe de voksne eller ungdommen i huset til sammen har vært smittet 7 ganger? Eller at en av de voksne er nærkontakter til bekreftede smittede 7 ganger?

Anonymkode: eed79...84b

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Altså; du kommer kun i karantene hvis du er er nærkontakt til en bekreftet smittet eller du har testet selv og venter på prøvesvar. 

Jeg tror neppe de voksne eller ungdommen i huset til sammen har vært smittet 7 ganger? Eller at en av de voksne er nærkontakter til bekreftede smittede 7 ganger?

De har vært nærkontakter til sammen 7 ganger søik at de har måttet gjennom 7 runder med karantene. To av gangene var alle 4 i karantene, to ganger bare to av dem og tre ganger har en av dem endt i karantene som nærkontakt hvis jeg husker riktig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner ikke at du trenger å spørre her om dét. Det er vel bare å si det som det er? "Dere er langt mer sosiale enn oss. Alle kan ha uflaks, men jo flere mennesker dere har kontakt med, jo større er sjansen for å havne i karantene."

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja, det synes jeg du kan. Si det til henne. Vi er også kjempeforsiktige. Jeg har likevel vært i karantene to ganger på kort tid. Dette ene og alene fordi folk i min nærhet har gjort ukloke valg.
Det har vært kjempebelastning, både emosjonelt og med hensyn til arbeidsmengde. Når klassetrinn havner i karantene følger lærere med. Det kjennes utrolig bittert at man jobber seg halvt i hjel og deretter følger med i det store «karantene-dragsuget» bare fordi folk er egoistiske og tøyer reglene.

Skrevet

Hvorfor sier du ikke fra, Hi?

Det er jo helt klart at din søster og hennes familie tar valg som ikke er i tråd med smittevernreglene, og det bør du si fra om.

Hadde jeg vissst om at noen trente ulovlig eller på annen måte brutt reglene så tydelig, da ville jeg også vurdert å varsle videre om dette.

Og en annen ting, jeg hadde unngått all kontakt med dem inntil de endret seg eller pandemien er over - det som kommer først.

Anonymkode: 65eb1...134

Skrevet

Nja. Her har ungene vært i karantene flere ganger fordi det har blitt påvist smitte på trinnet dems. Altså på ingen måte vår eller ungenes feil. Uflaks. 

Anonymkode: 0b36a...847

Skrevet

"Uflaks", sa Severin Suveren.

Anonymkode: e3ca6...bb1

Skrevet

Om de ikke har blitt smittet har de jo holdt tilstrekkelig avstand. Om det er smitte på skolen er det da virkelig ikke ungenes feil.. Hyggelig søster du er som rakker ned på henne istedet for å støtte henne i en kjip situasjon.. Det er ikke særlig gøy å sitte i karantene - det er frihetsberøvelse. 

Familien vår har også vært i karantene fire- fem ganger i høst, da er det nær familie, kolleger eller klassekamerater som har vært smittet. Synes du vi skal slutte å jobbe og gå på skolen? Har du ikke truffet hverken søsteren din eller foreldrene dine i hele 2020? 

Blir altså så kvalm av sånne som deg. Men det er jo dette regjeringen legger opp til; angiveri og nedsnakk av folk rundt seg. SPYR av holdningene til hylekoret. 

Anonymkode: 23398...bc1

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De har vært nærkontakter til sammen 7 ganger søik at de har måttet gjennom 7 runder med karantene. To av gangene var alle 4 i karantene, to ganger bare to av dem og tre ganger har en av dem endt i karantene som nærkontakt hvis jeg husker riktig.

7 ganger på tilsammen 4 personer er ikke all verdens.
Mine ungdommer går på tre ulike skoler. Alle har  vært i karantene en eller flere ganger fordi de er nærkontakter.

Jeg har vært i karantene en gang fordi jeg handlet i en matbutikk hvor det senere ble påvist smitte. 

Alle gangene er rein uflaks - det handler ikke om at vi bryter noen retningslinjer for sosial kontakt, at vi ikke vasker hender godt nok osv

Skrevet

Vi har vært i karantene tilsammen 7 ganger og vi kunne ikke ha gjort noe for å unngå det. Vi er 2 voksne og 3 barn. Mellomste og yngste har vært i karantene en gang pga smittet medelev/ voksen i barnehagen. Eldste har vært i karantene 2 ganger pga smittet lærere. Jeg har vært i karantene to ganger pga jeg har vært i kontakt i smittede på jobb og mannen en gang pga en kollega. Så ingenting vi kunne ha gjort utenom å ikke gå på skole/bhg eller jobb.

Anonymkode: bd5ea...e2b

Skrevet

Hun har tydeligvis ikke vært så forsiktig og satt seg selv i den situasjonen. 

Her er vi tre personer, og to av oss har vært i karantene til sammen 2 ganger på kort tid. Ene hvor de tok ut klassetrinn i ventekarantene, og jeg som nærkontakt via jobb. Godt mulig vi må i karantene igjen, selvom vi er forsiktige. Jobb og skole må vi jo. Og ikke mulighet for hjemmekontor. 

Anonymkode: af6b4...f23

Skrevet
Kamomille skrev (1 time siden):

7 ganger på tilsammen 4 personer er ikke all verdens.
Mine ungdommer går på tre ulike skoler. Alle har  vært i karantene en eller flere ganger fordi de er nærkontakter.

Jeg har vært i karantene en gang fordi jeg handlet i en matbutikk hvor det senere ble påvist smitte. 

Alle gangene er rein uflaks - det handler ikke om at vi bryter noen retningslinjer for sosial kontakt, at vi ikke vasker hender godt nok osv

Hvis du summerer opp blir det 15 ganger ettersom alle 4 kom i karantenesituasjon 2 ganger og det to ganger var to av dem.

Alle kan bli smittet, men er man uforsiktig er det mye mer sansynlig.

Skrevet

Har fulgt alle regler og anbefalinger. Likevel har vi vært i karantene 5 ganger. Når andre, på skole og på jobb, trekker smitte med seg går det utover oss andre. Ulflaks! 

Anonymkode: bc055...cd7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Om de ikke har blitt smittet har de jo holdt tilstrekkelig avstand. Om det er smitte på skolen er det da virkelig ikke ungenes feil.. Hyggelig søster du er som rakker ned på henne istedet for å støtte henne i en kjip situasjon.. Det er ikke særlig gøy å sitte i karantene - det er frihetsberøvelse. 

Familien vår har også vært i karantene fire- fem ganger i høst, da er det nær familie, kolleger eller klassekamerater som har vært smittet. Synes du vi skal slutte å jobbe og gå på skolen? Har du ikke truffet hverken søsteren din eller foreldrene dine i hele 2020? 

Blir altså så kvalm av sånne som deg. Men det er jo dette regjeringen legger opp til; angiveri og nedsnakk av folk rundt seg. SPYR av holdningene til hylekoret. 

Anonymkode: 23398...bc1

Når de har måttet i karantene er det fordi de har vært i en situasjon der de kunne ha blitt smittet. At de ikke har blitt det er bare flaks, russetreff, "planleggingsdag" på skolen med vin og overnatting (er lærer), hatt besøk av mange uten avstand, feriereise mm.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis du summerer opp blir det 15 ganger ettersom alle 4 kom i karantenesituasjon 2 ganger og det to ganger var to av dem.

Alle kan bli smittet, men er man uforsiktig er det mye mer sansynlig.

Det hjelper ikke om du ganger det opp aldri så mye. Det kan være reinspikk uflaks uansett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...