Gå til innhold

Noen med barn med migrene? Eller har migrene selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mye migrene i familien vår. Jeg begynte med utredning for 12 år siden, da jeg hadde tre anfall i uken (gravid). Jeg ble anfall fri etter det legebesøket, og resten av svangerskapet. Har ikke tatt kontakt i ettertid. Har to til tre anfall i året, og lever liksom greit med det.

Nå har datteren min på 12 år begynt å slite med det samme. Synsforstyrrelser, hodepine og kaster opp. Har ikke anfall ofte heldigvis. Kan må få noe medisin når man kun har anfall 2 til 3 ganger i året? En utredning med så få anfall tar vel litt tid å utrede? Når bør vi ta kontakt med lege igjen?

Hun må i tillegg være hjemme to dager fra skolen etter hvert anfall, siden hun kaster opp.

Anonymkode: 74ade...c0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er mye migrene i familien vår. Jeg begynte med utredning for 12 år siden, da jeg hadde tre anfall i uken (gravid). Jeg ble anfall fri etter det legebesøket, og resten av svangerskapet. Har ikke tatt kontakt i ettertid. Har to til tre anfall i året, og lever liksom greit med det.

Nå har datteren min på 12 år begynt å slite med det samme. Synsforstyrrelser, hodepine og kaster opp. Har ikke anfall ofte heldigvis. Kan må få noe medisin når man kun har anfall 2 til 3 ganger i året? En utredning med så få anfall tar vel litt tid å utrede? Når bør vi ta kontakt med lege igjen?

Hun må i tillegg være hjemme to dager fra skolen etter hvert anfall, siden hun kaster opp.

Ta kontakt med lege, så veiledes dere videre derfra. Hvis du vet at hun kaster opp på grunn av et migreneanfall, er hun selvfølgelig ikke nødt til å være hjemme i 48 timer. 

Anonymkode: a81dc...e42

Skrevet

Ja, min ene sønn fikk migrene da han var 7 år. Hos han satt det mest i magen i starten, så vi trodde det var omgangssyke de første gangene, men skjønte jo at det måtte være noe annet da det kom oftere og oftere og ingen andre i familien ble syk. Vi tok ham til lege, og etter en runde med MR fikk vi migrenemedisin til ham, en nesespray. Den tar toppen av anfallene. 

Hos vår sønn viste det seg at han var begynt å få dårligere syn, så da han fikk briller, ble antall anfall redusert fra et par i uken til et par i halvåret. Nå er han 13 år og har 2-3 anfall i året, men blir da veldig dårlig og får fort 2-3 dager med fravær pr. gang.

Anonymkode: 8da13...98e

Skrevet

Ja min sønn fikk det da han var ca 15 år. Det begynte slik som med din datter, hodepine, synsforstyrrelser og aura, stikking i hendene, kvalme og oppkast. Han fikk to forskjellige nesesprayer for å teste ut og ble sendt til MR. Han var mye plaget i en periode men nå er det mange måneder siden sist så er veldig glad for at han ikke har det ofte. Det virker som om når det først skjer så kan han få noen tette anfall og så gå måneder der han er helt fin. Så lenge han tar medisinen sin med en gang han kjenner symptomer så fungerer han veldig bra nå og har stort sett ikke vært hjemme fra skolen pga dette :)

Skrevet

13 åringen min har nylig fått migrene med samme symptomene som din, synsforstyrrelser/lyssky, orker ikke lyder, kaster opp. Hatt 3 migreneanfall på cirka 9 måneder. Vi har vært hos legen med henne og han mente det ikke var nødvendig med noen medisiner utover paracet slik det er nå.

Anonymkode: 6278e...8b0

Skrevet

Mitt råd er å ta barnet med til legen. Ikke vent.
Det er mye som kan prøves for barn. Kvalmestillende, smertestillende og triptaner hvis ikke smertestillende fungerer. 
IKKE godta at det ikke gjøres noe for det finnes hjelp!

Jeg fikk selv mine første anfall i 11-12 årsalderen, og har enda anfall bare 2-3 ganger i året. Jeg trenger ikke forebyggende, men får grei hjelp av anfallsmedisiner.

Anonymkode: b6a7b...d17

Skrevet

Takk for svar! Har sagt til læreren at oppkastet kommer av migrenen, men det hjalp ikke.. Var til legen i fjor høst, og fikk beskjed om å føre «migrene dagbok». Har kun hatt ett anfall siden september. Virket ikke som legen mente medisiner var nødvendig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar! Har sagt til læreren at oppkastet kommer av migrenen, men det hjalp ikke.. Var til legen i fjor høst, og fikk beskjed om å føre «migrene dagbok». Har kun hatt ett anfall siden september. Virket ikke som legen mente medisiner var nødvendig.

Få et skriv fra legen ang b.l.a oppkast etter migrene, som du leverer til læreren.

Anonymkode: bb012...b63

Skrevet

Ja, sønnen vår har migrene, men mye hyppigere.   Han ble utredet ved barneavdelingen på sykehuset, og fikk Sumatriptan Juvenil, som er anfallsmedisin mot migrene, spesielt dosert for barn/unge (Juvenil betyr ung)

Det er god informasjon å finne her:  http://barnehodepine.no/

Den legen du ser i de filmene, kan man få gratis råd av her, som medlem av forbundet:
https://hodepinenorge.no/chat-med-legen-pa-vegne-av-barnet-ditt/

Skrevet

Om paracet virker ville jeg ikke ha tatt noe annet. Det er lurt å kontakte lege for å utelukke andre sykdommer. 

Oppkast pga. Migrene gir ikke 48 timers fri fra skolen. Det er ikke smittsomt. Jeg går på jobb på sykehjem så fort mine symptomer er borte, og det kunne ikke falle meg inn å ta fri 48 timer. Om jeg har diare eller kaster opp uten hodepine derimot er det 48 timer som gjelder for meg også. 

Anonymkode: 2b387...850

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Fastlegen kan stille diagnose og gi anfallsmedisner. Selv bruker jeg imigran radis 100 mg. Men vet det fins flere. Disse tar man med engang anfallet er på vei. 

Anonymkode: 2cd75...f0f

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Om du vet at det er migrene må hun ikke være hjemme fra skolen. 

men Ibux og Paracet kan jo hjelpe  når hun har anfall så sjelden. ? 
det er jo vanskelig å gi diagnose når det er sjelden. Men anbefaler å ta kontakt med lege. 

Anonymkode: 89e70...e4b

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Om du vet at det er migrene må hun ikke være hjemme fra skolen. 

men Ibux og Paracet kan jo hjelpe  når hun har anfall så sjelden. ? 
det er jo vanskelig å gi diagnose når det er sjelden. Men anbefaler å ta kontakt med lege. 

Man skal være forsiktig med å bruke ibux mot migrene, siden det kan trigge mer migrene

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Man skal være forsiktig med å bruke ibux mot migrene, siden det kan trigge mer migrene

Det  heter jo det, men det kan Paracet og. 
For meg  er det Ibux, Paracet det beste.. 

Skrevet

Vi har mye migrene, og det er veldig forskjellig på hyppigheten av anfall og hvordan anfallene utarter seg og alder ved første anfall. Mamma var 25, pappa var 18, broren min var 16, jeg var 32, datteren min var 10, den andre datteren min var 20. Jeg har 15-30 anfall i mnd, eldste datter det samme, minste har er par ganger i mnd. Vi er alle medisinerte. Minste er 12 år og får Ibux om det ikke fungerer å hvile i 20 min. Jeg får immigran sprøyter, eldste datter får immigran nesespray og av og til morfin på legevakten når anfallene varer mer enn 2 dager

Barn behandles sjelden med triptaner, de behandles med Paracet eller Ibux så langt det lar seg gjøre. Minste her kan behandles med paralgin forte om anfallene varer mer enn en time

Anonymkode: f0013...5f1

Skrevet

Jeg fikk migrene som tenåring.

Foreldrene mine sendte meg avgårde til alternativ behandler, da legen vi hadde på den tiden, ikke visst så mye om migrene eller rett og slett bare ikke brydde seg. Medisiner fikk jeg ikke, så noe måtte gjøres, slik at jeg ikke skulle få så altfor mye skolefravær.

Etter noen uker med akupunktur , så forsvant migrenen nesten helt. Var frisk i mange år, men plutselig etter  ca 10 år så kom den tilbake i en periode der jeg var utsatt for ekstremt mye stress.

Heldigvis hadde jeg skiftet lege og hun jeg har, sendte meg til nevrolog for utredning.  Der fant de ut at migrenen var hormon- og stressrelatert.

Nå  har jeg medisiner som stort sett virker (imigran nesespray) og har noen paralgin forte liggende og kvalmestillende.

Det har hendt at ingenting av dette har virket, og det har vært tider der jeg har vært innlagt på sykehus med migrenehodepine. Migrene er langt fra noe spøk og jeg ville fått utredet barnet fortløpende, så vet man i det minste hva man har å forholde seg til.

Anonymkode: 25a93...347

Skrevet

Jeg har ca 10-15 anfall i måneden og fikk migrene når jeg var ca 12 år. Datteren min på 10 har nå fått det og har akkurat samme symptomer som meg. Jeg kontaktet lege og spurte om hun måtte undersøkes, men legen svarte at det ikke var nødvendig. Han mente at man ikke skulle gi triptaner til barn, men at de må klare seg med paracet. Datteren min hadde mye mer anfall før korona, men etterpå har tempoet blitt roligere med færre aktiviteter og mindre stress, og jeg er hjemme hver dag på hjemmekontor. Problemet til datteren min er at hun greier ikke å svelge tabletter, så hun får ikke i seg medisin. Har prøvd med flytende paracet, men det mener hun smaker helt pyton så det nekter hun også å ta.

Anonymkode: 3e063...a68

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ca 10-15 anfall i måneden og fikk migrene når jeg var ca 12 år. Datteren min på 10 har nå fått det og har akkurat samme symptomer som meg. Jeg kontaktet lege og spurte om hun måtte undersøkes, men legen svarte at det ikke var nødvendig. Han mente at man ikke skulle gi triptaner til barn, men at de må klare seg med paracet. Datteren min hadde mye mer anfall før korona, men etterpå har tempoet blitt roligere med færre aktiviteter og mindre stress, og jeg er hjemme hver dag på hjemmekontor. Problemet til datteren min er at hun greier ikke å svelge tabletter, så hun får ikke i seg medisin. Har prøvd med flytende paracet, men det mener hun smaker helt pyton så det nekter hun også å ta.

Anonymkode: 3e063...a68

Tips: legg tabletten i en skje, knus den med en annen skje, ta litt jus i skjeen og få en i munnen på barnet. Drikk litt jus etterpå

Anonymkode: f0013...5f1

Skrevet

Har ei på 9 som har vore plaga i eit par år. Vi var til lege og ho sjekka berre for vitaminmangel, og ba oss bruke paracet/ibux dersom det virkar. 

Vi har fulgt med og blitt veldig bevisste på kva som triggar det, og prøvd å unngå det så langt det går. Det kjem gjerne etter dårlig søvn/ujamn døgnrytme, på varme dagar med mykje sol og etter dagar med mykje aktivitet og bråk (typisk barnebursdag).

Dette gjer at anfalla kjem sjeldnare, og ho har veldig god effekt av ibuprofen dersom det blir tatt tidlig i forløpet (brukar ein flytande som heiter Nurofen). Sidan anfalla kjem relativt sjelden, så går det jo an å vere litt kjapt ute med å gi smertestillande for å vere sikker på at det ikkje eskalerer. Får ho smertestillande raskt nok, så sovnar ho som oftast og søv i ein times tid, så blir ho bedre. Dersom ikkje blir det nokre timar med oppkast og veldig vondt. 

Men hadde ikkje dette virka, så hadde eg nok hengt på legen meir ja, det er jo fryktelig med migrene!

Anonymkode: 8c0b7...4bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...