Gå til innhold

Hvordan stoppe 7-åringens banning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

7-åringen har begynt å banne sånn. Det går i "faens drit!" "Jævla kødd!" "Hælvette!" og mere til. Det er så fælt å høre. Jeg har forsøkt med å spørre pent om han kan slutte, jeg har blitt sint, jeg har tatt tak i han når det skjer, og jeg har i affekt truet med å frata han iPad og tv. Ingenting virker. Noen med tips?

Anonymkode: 98c37...4bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trur hjelper lite, gjennomføring og å være godt forbilde desto mer. Du kan ikke true med å ta tv, du må gjøre det! Men aller mest ville jeg forsøkt å snakke med ham, forklare hvorfor det ikke er greit å banne. Jeg har selv fire barn i alderen 11-18 år og alle har hatt perioder med litt banning. De får selvfølgelig bruke sånt språk med venner, men jeg har lært dem å ikke snakke slik til voksne rundt seg og det respekterer de. 

Anonymkode: 59914...ab1

Skrevet

Mors lille sleipe:

kjøp inn en pose smågodt med det han liker som du vise han. For hver gang han banner, tar du frem posen og spiser en godt....lørdag får han det som evt. Er igjen. Tipper han slutter fort 😂

Skrevet
nerdybirdy skrev (1 minutt siden):

Mors lille sleipe:

kjøp inn en pose smågodt med det han liker som du vise han. For hver gang han banner, tar du frem posen og spiser en godt....lørdag får han det som evt. Er igjen. Tipper han slutter fort 😂

Haha!! Litt slemt, men genialt! 😂

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Haha!! Litt slemt, men genialt! 😂

HI

... men jeg kommer til å bli så tjukk! 🙈

HI

Skrevet

Min erfaring er at de plukker det opp fra omgivelsene. Er det noen rundt barnet som banner mye? Venner barnet nylig har begynt å være sammen med? Mye banning blant elevene i klassen? Søsken? Dere foreldre? Ramler en glose ut av oss foreldre nå og da, ungene plukker det opp umiddelbart 😇 

Anonymkode: c27a0...92e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

... men jeg kommer til å bli så tjukk! 🙈

HI

Collateral damage... 😂😂😂 dessuten, tipper det tar 2-3 dager og så er det over  - gitt at du er superkonsekvent. Øker sikkert i effektivitet om du virkelig koser deg med godteriet og! Bare å dra på med  mmmmmm og smatting😜

Skrevet
nerdybirdy skrev (10 minutter siden):

Mors lille sleipe:

Jeg tenkte på det samme!! Dette hadde vært den mest effektive måten hos oss. Forutsatt at du gjennomfører det å ikke syntes synd på han å kjøper noe annet når lørdagen kommer!

Anonymkode: 2d5d4...855

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

7-åringen har begynt å banne sånn. Det går i "faens drit!" "Jævla kødd!" "Hælvette!" og mere til. Det er så fælt å høre. Jeg har forsøkt med å spørre pent om han kan slutte, jeg har blitt sint, jeg har tatt tak i han når det skjer, og jeg har i affekt truet med å frata han iPad og tv. Ingenting virker. Noen med tips?

Pepper på tungen, eller knipse han på munnen. 

Anonymkode: d1ab3...6a0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Pepper på tungen, eller knipse han på munnen. 

Ja, lurt å drive med omsorgssvikt... Du vet det ikke er lov,sant?

Anonymkode: 74494...665

Skrevet

Hvorfor skal du stoppe det? Er dere søringer?

Anonymkode: 61945...ee7

Skrevet

Jeg ler av barna om de banner. Så forteller jeg de at banning er så stygt. Og forteller dem hcorfor

Da ler de også og de sier det aldri igjen 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Kall det hva du vil, det funker i hvert fall. 

Skrevet

Masse banning blant guttene i klassen til datteren min! De plukker det vist opp fra serier som de er for små til å se. Tydelig svikt fra foreldrene, da små barn plukker opp.

Anonymkode: 9b56d...1f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Pepper? Så spicy mat er ulovlig?

Anonymkode: 7aa75...c4e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Pepper? Så spicy mat er ulovlig?

Anonymkode: 7aa75...c4e

Nei, det er det ikke. Men å putte pepper på tunga som straff i oppdragerøyemed er ulovlig. 

Skrevet
nerdybirdy skrev (1 time siden):

Mors lille sleipe:

Genialt!! Denne skal eg hugse på, viss eg får liknande utfordringar i heimen! Kanskje eg kan bruke den på mannen, for å få litt fortgong i husarbeidet?! Kjøpe inn favorittølet, og ta meg ein kvar gong han er for treig! 🤪

Skrevet

Jeg kan faktisk ikke tenke meg en situasjon hvor barnet ikke hadde hørt på meg om jeg sa at slike ord ikke er akseptabelt. 

Å bestikke eller straffe barn for at de banner...så utrolig merkelig. 

Noen ting er absolutte i et hjem, å ikke banne som en bryggesjauer er virkelig en av dem! 

Anonymkode: ed994...14e

Skrevet
Valkyriemamma skrev (11 timer siden):

Genialt!! Denne skal eg hugse på, viss eg får liknande utfordringar i heimen! Kanskje eg kan bruke den på mannen, for å få litt fortgong i husarbeidet?! Kjøpe inn favorittølet, og ta meg ein kvar gong han er for treig! 🤪

Og om ikke det blir fortgang i arbeidet, så kan det jo være at du blir ganske glad etterhvert likevel..

Vinn-vinn!

Til deg som synes at det er ok å mishandle barna når de ikke adlyder - denslags var avlegs allerede da jeg var barn, og jeg tror det har vært ulovlig ganske lenge..

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg kan faktisk ikke tenke meg en situasjon hvor barnet ikke hadde hørt på meg om jeg sa at slike ord ikke er akseptabelt. 

Å bestikke eller straffe barn for at de banner...så utrolig merkelig. 

Noen ting er absolutte i et hjem, å ikke banne som en bryggesjauer er virkelig en av dem! 

Anonymkode: ed994...14e

den slags selvhevdelse du demonstrerer her er unødvendig. Det sier absolutt ikke noe om at din foreldrestil, sosiale rang eller andre faktorer du impliserer er årsaker til at dine barn er perfekte, lyttende, veloppdragne små engler.

Jeg har to unger...en som absolutt hadde hørt på irettesettelse, og en som omtrent hadde tatt det som en utfordring.....ungene vokser opp i samme høykulturelle/intellektuelle/kapitaltsterkt hjem...har NULL å si for oppdragelsesutfordring med minsten for å si det slik! Det er innbarket i barnets personlighet å være i opposisjon til overmakten (som regel voksne) - veldig krevende. 

Bestikkelser/straff  er helt innafor. Det at en unge lærer seg at negativ adferd gir negative konsekvenser er rett og slett å forberede dem på hva de møter utenfor hjemmets fire vegger. Vi kan gjerne definere straff som konsekvens om det lyder bedre for øret, men det er i prinsippet det samme.

I dette tilfelle  er konsekvensen av at ungen er stygg i munnen potensielt mindre godteri på lørdag, men ungen kan være med på å regulere hvor stor nedgangen skal være med å slutte å banne.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...