Anonym bruker Skrevet 4. januar 2021 #1 Skrevet 4. januar 2021 Har du stått opp med feil bein i dag så vær så snill og klikk deg stille ut fra tråden min, ikke slå meg mens jeg ligger nede, vææææær så snill❤ Litt opplysninger først: - slitt med depresjon i 8 år, av og på. Aldri suicidal, men enkelte perioder har vært ille. Vanligvis mildt og overkommelig. - har ikke jobbet på 4 år da jeg sliter med å mestre hverdagen, ikke pga depresjonen (den har innvirkning så klart), men pga helseproblemer. - er enslig mor til 3 barn, far er ikke inni bildet men jeg har avlastning annenhver helg av et familiemedlem. - jeg bor gratis i en halvpart av tomannsbolig eid av familie og mottar ingen ting fra nav utover 1 ekstra barnetrygd, så ønsker ingen kommentarer ift min situasjon. Så til poenget: ting har roet seg litt etter mange hendelser i livet mitt (stygt samlivsbrudd, ulykke, mistet et barn like før fødsel) og jeg ønsker å begynne å jobbe igjen. Greier ikke å jobbe fullt, men det går fint med deltid for så å øke gradvis med tiden. Problemet er å finne jobb. Et annet problem er at jeg må ta tak i psyken min i det minste for å forebygge og for å holde meg i jobb om jeg er så heldig å finne noe litt kjapt. Hvem kontakter jeg? Kommunen? Fastlegen? Barna mine har alt de trenger, både i form av kjærlighet/omsorg, klær osv. Er bare redd for at mine problemer kan overtolkes og at noen blander kortene og mener at barna mine har det bra sammen med meg. Vet ikke hvorfor, fordi både skole, barnehage, familie og venner ser hvor godt jeg og barna har det sammen. Har hørt historier om psyke og barnevern, mulig verre enn det som kommer frem siden BV kom inn i bildet, men er redd for å få hjelp pga mulige konsekvenser. Det er vel ikke et problem at mor sliter fysisk og psykisk så lenge dette ikke er et hinder mtp å ta vare på barna sine? Anonymkode: 2411e...150
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2021 #2 Skrevet 4. januar 2021 Ville startet hos fastlegen. Der burde du hatt oppfølging de siste 8 årene. Har du hatt det? Du har vel også hatt rett på en eller annen form for støtte fra nav som du ikke har benyttet deg av? Inntekt må du ha så dette må du rydde opp i. Ellers kan det være at kommunen har tilbud til barnefamilier via helsestasjonen der du kan få noen timer gratis psykologhjelp. Sjekk ut kommunens sider om hva som tilbys. Håper det ordner seg. Klem til deg! Anonymkode: 35670...6d8
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2021 #3 Skrevet 4. januar 2021 Begynn med fastlegen. Hn hjelper deg videre. Lykke til Anonymkode: dd30e...fd6
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2021 #4 Skrevet 4. januar 2021 Fastlegen eller evt kommunens avd for psykisk helse. I en del kommuner har de kjempegodt tilbud. Her kan du enten henvises fra fastlegen eller ta kontakt selv. Anonymkode: 0c667...c68
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2021 #5 Skrevet 4. januar 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Ville startet hos fastlegen. Der burde du hatt oppfølging de siste 8 årene. Har du hatt det? Du har vel også hatt rett på en eller annen form for støtte fra nav som du ikke har benyttet deg av? Inntekt må du ha så dette må du rydde opp i. Ellers kan det være at kommunen har tilbud til barnefamilier via helsestasjonen der du kan få noen timer gratis psykologhjelp. Sjekk ut kommunens sider om hva som tilbys. Håper det ordner seg. Klem til deg! Anonymkode: 35670...6d8 Takk❤ Skal kontakte fastlegen, og sjekke kommunens hjemmeside. Har ikke hatt oppfølging nei, fordi jeg har bært på alt alene og ikke turt å be om hjelp. Mest i frykt for å bli stemplet som uskikket som mor siden jeg har de alene, men forstår ikke tankene egentlig siden alle rundt oss bekrefter hvor godt jeg følger opp og viser omsorg for barna. Er vel mer det å innrømme for meg selv at jeg ikke greier alt uten hjelp. Hadde sykepenger en periode, deretter dagpenger. Men jeg hadde ikke ork til verken tiltak eller utredning eller noe så jeg sa fra meg dagpenger/aap(?) og har vært uten inntekt en stund (får hjelp av familie som har en grei formue). Men nå vil jeg både ordne opp i psyke og egen inntekt. Takk for svar Anonymkode: 2411e...150
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2021 #6 Skrevet 4. januar 2021 Takk for svar, sjekker hva kommunen kan tilby og snakker i tillegg med fastlegen❤ Anonymkode: 2411e...150
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2021 #7 Skrevet 4. januar 2021 Snakk med fastlegen. Jeg gikk selv på en psykisk knekk for noen år siden, var og fysisk syk. Og det var skikkelig ille, jeg var suicidal, men skaffet jo umiddelbart hjelp, da jeg er alene med 2 barn, og ønsker jo å være best mulig mor for de. Jeg ble henvist til DPS, og fikk raskt time, og det fikk jeg veldig god hjelp. Og her var aldri fastlegen, eller psykologen bekymret for mine evner som mor. Ene barna har og 2 diagnoser, så har jo hatt mye kontakt med skolen, PPT og BUP. Og har fått mye skryt av alle sammen. Så bare fordi man sliter litt, så blir man ikke stemplet som dårlig mor. Og spesielt ikke da man selv oppsøker hjelp og ønsker å få hjelp, til å bli bra. Så man kan være best mulig mor. Anonymkode: bb2c4...20c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2021 #8 Skrevet 4. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Snakk med fastlegen. Jeg gikk selv på en psykisk knekk for noen år siden, var og fysisk syk. Og det var skikkelig ille, jeg var suicidal, men skaffet jo umiddelbart hjelp, da jeg er alene med 2 barn, og ønsker jo å være best mulig mor for de. Jeg ble henvist til DPS, og fikk raskt time, og det fikk jeg veldig god hjelp. Og her var aldri fastlegen, eller psykologen bekymret for mine evner som mor. Ene barna har og 2 diagnoser, så har jo hatt mye kontakt med skolen, PPT og BUP. Og har fått mye skryt av alle sammen. Så bare fordi man sliter litt, så blir man ikke stemplet som dårlig mor. Og spesielt ikke da man selv oppsøker hjelp og ønsker å få hjelp, til å bli bra. Så man kan være best mulig mor. Anonymkode: bb2c4...20c 😭❤ takk. Håper du fikk en hjelpen du trengte😊 Håper det å få hjelp kan føre til en merkbar endring🤞 Anonymkode: 2411e...150
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2021 #9 Skrevet 4. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Har du stått opp med feil bein i dag så vær så snill og klikk deg stille ut fra tråden min, ikke slå meg mens jeg ligger nede, vææææær så snill❤ Litt opplysninger først: - slitt med depresjon i 8 år, av og på. Aldri suicidal, men enkelte perioder har vært ille. Vanligvis mildt og overkommelig. - har ikke jobbet på 4 år da jeg sliter med å mestre hverdagen, ikke pga depresjonen (den har innvirkning så klart), men pga helseproblemer. - er enslig mor til 3 barn, far er ikke inni bildet men jeg har avlastning annenhver helg av et familiemedlem. - jeg bor gratis i en halvpart av tomannsbolig eid av familie og mottar ingen ting fra nav utover 1 ekstra barnetrygd, så ønsker ingen kommentarer ift min situasjon. Så til poenget: ting har roet seg litt etter mange hendelser i livet mitt (stygt samlivsbrudd, ulykke, mistet et barn like før fødsel) og jeg ønsker å begynne å jobbe igjen. Greier ikke å jobbe fullt, men det går fint med deltid for så å øke gradvis med tiden. Problemet er å finne jobb. Et annet problem er at jeg må ta tak i psyken min i det minste for å forebygge og for å holde meg i jobb om jeg er så heldig å finne noe litt kjapt. Hvem kontakter jeg? Kommunen? Fastlegen? Barna mine har alt de trenger, både i form av kjærlighet/omsorg, klær osv. Er bare redd for at mine problemer kan overtolkes og at noen blander kortene og mener at barna mine har det bra sammen med meg. Vet ikke hvorfor, fordi både skole, barnehage, familie og venner ser hvor godt jeg og barna har det sammen. Har hørt historier om psyke og barnevern, mulig verre enn det som kommer frem siden BV kom inn i bildet, men er redd for å få hjelp pga mulige konsekvenser. Det er vel ikke et problem at mor sliter fysisk og psykisk så lenge dette ikke er et hinder mtp å ta vare på barna sine? Anonymkode: 2411e...150 Ikke bekymre deg, ut fra det du forteller :). Det blir sett på som en styrke og positivt at du klarer å ta initiativ til å ta tak i dine egne helseutfordringer. Avhengig av hvor omfattende plagene dine er, så må du be fastlegen om henvisning til psykolog eller DPS, eller selv ta kontakt med et psykisk lavterskeltilbud i kommunen. Jeg hadde i tillegg kontaktet NAV om jeg var deg, for å få en veiledningssamtale der og høre om du kan få plass på et egnet arbeidsrettet tiltak som du kan kombinere med behandling. Anonymkode: ef433...8c2
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2021 #10 Skrevet 4. januar 2021 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): 😭❤ takk. Håper du fikk en hjelpen du trengte😊 Håper det å få hjelp kan føre til en merkbar endring🤞 Anonymkode: 2411e...150 Jeg fikk den hjelpen jeg trengte ja. Jeg har store traumer fra barndommen, og jeg kom til en fantastisk psykolog, som er spesialist på traumer. Så jeg har det mye bedre i dag. Ønsker deg masse lykke til. Anonymkode: bb2c4...20c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2021 #11 Skrevet 4. januar 2021 Jeg kan dessverre ikke gi noen tips, men vil ønske deg lykke til og synes det er flott du er klar for å få hjelp samt å jobbe igjen. Anonymkode: c6c71...62c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2021 #12 Skrevet 4. januar 2021 Ikke vær redd for barnevernet. Er mange som sliter psykisk som går til psykolog, barnevernet blir ikke koblet inn av den grunn. Jeg har selv slitt psykisk i en del med angst og depresjon og har gått til psykolog og psykiatrisk sykepleier og har aldri blitt meldt til bv av den grunn. Kontakt fastlegen og få en henvisning til psykolog eller sjekk om kommunen din har gratis tilbud. I min kommune, Bergen, har de gratis tilbud hos psykiatrisk sykepleier og man trenger ikke henvisning. Man kan selv ta kontakt. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: 8b1da...8d5
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2021 #13 Skrevet 4. januar 2021 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Ikke bekymre deg, ut fra det du forteller :). Det blir sett på som en styrke og positivt at du klarer å ta initiativ til å ta tak i dine egne helseutfordringer. Avhengig av hvor omfattende plagene dine er, så må du be fastlegen om henvisning til psykolog eller DPS, eller selv ta kontakt med et psykisk lavterskeltilbud i kommunen. Jeg hadde i tillegg kontaktet NAV om jeg var deg, for å få en veiledningssamtale der og høre om du kan få plass på et egnet arbeidsrettet tiltak som du kan kombinere med behandling. Anonymkode: ef433...8c2 Det vil være nok med psykolog evt den hjelpen kommunen kan tilby, har kest litt ang dps nå og jeg faller ikke inn under den kategorien. Søker jeg ikke hjelp nå derimot kan det bli en annen sak, derfor må dette gjøres nå takk for gode ord. Skal snakke med nav, takk for tips Anonymkode: 2411e...150
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2021 #14 Skrevet 4. januar 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Jeg fikk den hjelpen jeg trengte ja. Jeg har store traumer fra barndommen, og jeg kom til en fantastisk psykolog, som er spesialist på traumer. Så jeg har det mye bedre i dag. Ønsker deg masse lykke til. Anonymkode: bb2c4...20c Godt å høre ❤ Anonymkode: 2411e...150
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2021 #15 Skrevet 4. januar 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg kan dessverre ikke gi noen tips, men vil ønske deg lykke til og synes det er flott du er klar for å få hjelp samt å jobbe igjen. Anonymkode: c6c71...62c Tusen takk❤ Anonymkode: 2411e...150
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2021 #16 Skrevet 4. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ikke vær redd for barnevernet. Er mange som sliter psykisk som går til psykolog, barnevernet blir ikke koblet inn av den grunn. Jeg har selv slitt psykisk i en del med angst og depresjon og har gått til psykolog og psykiatrisk sykepleier og har aldri blitt meldt til bv av den grunn. Kontakt fastlegen og få en henvisning til psykolog eller sjekk om kommunen din har gratis tilbud. I min kommune, Bergen, har de gratis tilbud hos psykiatrisk sykepleier og man trenger ikke henvisning. Man kan selv ta kontakt. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: 8b1da...8d5 Skal absolutt gjøres. Takk for betryggende svar ❤ Anonymkode: 2411e...150
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå