Gå til innhold

Movicol junior


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en gutt på 4 år som plages mye med hard mage. Han får  derfor movicol junior. Dette har han fått en stund, ikke sammenhengende men av og på når han ikke klarer å gå på do. Spm mitt er da hvor  lenge barnet deres har stått på movicol for de som har stått på det fast? 

Redd det bare blir en vondt sirkel og at han  blir "avhening" av  avføringsmiddel 🤔

Anonymkode: fb937...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stått på movicol junior siden baby, nå snart 5 år. Trenger en pose daglig for å opprettholde gode rutiner på do, glemmer vi en pose blir det hardt. Verre å ikke gå på do enn å bruke Movicol. Vi har hatt så mye styr med hard avføring at jeg gladelig gir den posen. Tipper det går seg til etterhvert, evt at han kan finne ting som fungerer når han blir større.

Anonymkode: cb360...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville forresten gitt en halv pose/hel pose hver dag for og opprettholde bra konsistens over lengre tid. 

Anonymkode: cb360...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Så å gi daglig en pose er ikke farlig?  Har spurt fastlegen men ikke fått noe konkret svar.  Kun at jeg skal gi om  det stopper opp.  Men føler det blir feil da han kan gå 2 veke uten så må jeg gi igjen 1 uke for å så stoppe det opp igjen. Da må det  vell være  bedre å fi en pose daglig? Han er veldig kresen i matveien så lite frukt og grønt som går ned. 

Anonymkode: fb937...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

movicol virker ved å trekke væske inn i avføringen slik at den blir mykere, påvirker ikke tarmen eller kroppen på noen måte, derfor ikke avhengighetsskapende. Hard mage derimot er ikke bra. 

Anonymkode: cb360...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar

Så å gi daglig en pose er ikke farlig?  Har spurt fastlegen men ikke fått noe konkret svar.  Kun at jeg skal gi om  det stopper opp.  Men føler det blir feil da han kan gå 2 veke uten så må jeg gi igjen 1 uke for å så stoppe det opp igjen. Da må det  vell være  bedre å fi en pose daglig? Han er veldig kresen i matveien så lite frukt og grønt som går ned. 

Anonymkode: fb937...a7c

Ja, det er mye bedre å innføre gode vaner, slik at hard avføring ikke fører til skade, smerte og redsel. Det er det som blir en ond sirkel. Gi hver dag det som skal til (halv pose/en pose/to poser) for gode toalettvaner. 

Anonymkode: cb360...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da skal jeg gjøre det. For det stopper helt opp uten og han vil plutselig ikke gå på do. Nå er det 7 dager  siden sist han hadde avføring tross for at han har fått  movicol daglig i snart 1 veke. 

Anonymkode: fb937...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da skal jeg gjøre det. For det stopper helt opp uten og han vil plutselig ikke gå på do. Nå er det 7 dager  siden sist han hadde avføring tross for at han har fått  movicol daglig i snart 1 veke. 

Anonymkode: fb937...a7c

Oj. Dette må du prøve å unngå. Jeg ville gitt et microlax miniklyx (ikke farlig av og til) i morgen slik at han får gått på do, kommer til å bli hyl og skrik og vondt, nå er det helt sikkert mye som ligger innenfor åpningen, men det er bare nødt å få komme ut, og dette blir verre for hver dag. Så to poser movicol noen dager til du ser du kan trappe ned til vedlikeholdsdose. (Jeg vet man inne skal bruke titler her, men jeg er sykepleier, jordmor og 4barnsmor, og alle 4 har hatt litt hard mage, men sistemann verst. De 3 store har ikke problemer nå, men hadde det som små. Går gjerne bedre etterhvert. Det viktigste du kan gjøre er å gi han medisin slik at dette ikke blir et problem for han). 

Anonymkode: cb360...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å presisere viktigheten av at du gir et mikrolax først i morgen, den avføringen som legger nederst er hard og blir hardere og større for hver dag han ikke får den ut. Det som kommer etter kan gjerne være mykt, men han klarer ikke få ut det nederste og det er utrolig hvor lenge de små kan holde igjen, musklene i tarmen kan bli helt lammet til slutt fordi de står og er utspilt pga avføringen som står der. (Høres ut som den avføringsnerden, men dette kan jeg, hehe. Fikk så vondt av han. Skjønner at det er lett å tenke at movicol ikke er bra over lang tid, men trenger man hjelp så gjør man det, og movicol har ikke noe å si for tarmens funksjon senere. Tarmene er kompleks og sammensatt og viktig for helsa, og det er nok sammensetningen i tarmens bakterieflora som kan føre til forstoppelse. Jeg mistenker at årsaken hos oss er at han fikk antibiotika i magen som bitteliten, noe som ødela bakteriefloraen hans. Dette er min teori da. Men mye kan gå seg til, og særlig at de blir mer variert i kosten etterhvert.)

Anonymkode: cb360...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Han fikk mikrolax et par ganger før jeg fikk legen til å gi han resept på movicol.  Ikke gitt det siden(6mnd siden oppstart med movicol). Han ble så hysterisk at jeg har lite lyst å gi  det igjen.  Men må sikkert siden det er så lenge siden han har vært på do nå. Fikk ikke gitt han en pose movicol før bhg så håper det hjelper på med bare 1 dose. Men vet du om de må drikke mye for at det skal ha noe effekt?  For har merket at han drikker mye mindre enn vanlig. Vet ikke om det  har noe innvirkning i hvorfor det har tatt så lang tid å få effekt denne gangen.  Han har til vanlig bare fått 1 pose pr dag og det har fungert godt.  Han har ingen dårlig matlyst og hadde ikke ikke trodd at han var forstoppet om jeg ikke visste det da han spiser så  mye. Må da  bli fult inni der  etterhvert😅.  

Anonymkode: fb937...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han drikker nok mindre fordi han ikke føler seg i form siden tarmen er helt oppfylt. Kjenner nok også armt tarmen begynner å jobbe bår han får noe magen. Drikker normalt her (men er ikke restriktiv med saft og sånn til han, får det han vil ha, men opplever at det virker uansett, men det harde som ligger fremst må ut. Jeg vet mikrolax ikke er stas, men du må nesten bare når han ikke har vært på do på SJU dager, og så gi nok movicol til at det kommer av seg selv, så kanskje det holder med denne gangen. Hysterisk blir han nok uansett når dette skal ut, men han trenger hjelp nå. Tenk at det er for hans beste og hver bestemt, ikke kjekt, men nødvendig. 

Anonymkode: cb360...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...