Gå til innhold

Hvordan lytter dere til kroppen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viss jeg skulle lyttet til min hadde det blitt sofa, nettflix og smågodt dagen lang... Det er som regel det den gir uttrykk for at den vil.

Anonymkode: 7e265...1e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lytter ikke nødvendig vis til h a jeg har lyst til akkurat nå, men hvilken følelse jeg får av å gjøre ulike aktiviteter.

Anonymkode: 782ea...7ec

Skrevet

Hva det føles som den vil og hva som er best for den er jo ikke nødvendigvis det samme.

Når man lytter til kroppen så må man jo ta med hva man vet er best for kroppen. Problemet mange opplever er ofte at hvis man tidligere ikke har lyttet til kroppen og over tid hatt et usunt kosthold og vært lite aktiv, da vil man få "feilsignaler". Da vil man f.eks. føle sug etter godteri og usunn mat, ofte fordi man pga. usunt kosthold har svingende blodsukker og får "sug" etter feil mat, har lite energi som gjør at kroppen "krever" søte godteri/snacks. Problemet da er jo at det blir en negativ spiral. Og samme med aktivitet/trening. Jo mindre aktiv man er, jo tyngre er det å bli mer aktiv, fordi man rett og slett har for lite krefter. Lytter man da til manglende krefter og lite ork pga. det, da blir man jo liggende i ro... og får enda mindre krefter og energi.

Så det å lytte til kroppen, det er egentlig lettere når man først har innarbeidet gode vaner og rutiner for kosthold, aktivitet/trening og annet.

Jeg er f.eks. kronisk syk. Skulle jeg lyttet til hva som egentlig kjennes mest "ønskelig", da hadde jeg nok ligget i et mørkt rom mye av dagen. Men jeg vet at det igjen vil gi meg nye problemer. Så jeg står opp, spiser sunt (fordi man ikke blir bedre om man spiser usunt), og jeg er så aktiv som jeg greier i løpet av dagen. Jeg vet også at eneste veien ut av dette er å bli sterkere, få mer utholdenhet. Da må jeg presse meg. Men det må igjen tilpasses formen. En dag betyr det å presse meg kanskje å gå fem minutters tur. I dag betød det å gå en mil. Er man syk så må man gjerne ta flere hensyn, og man kan ha flere faktorer man må legge inn i vurderingene man gjør. Å finne balansen hvis man har fysisk og/eller psykisk sykdom kan være litt mer utfordrende, men også da fullt mulig å justere noenlunde riktig.

Etterhvert som man tar de fornuftige valgene man vet er best for egen helse, da vil kroppen begynne å sende "riktige" signaler. Den vil få daglig aktivitet. Den trenger ikke lenger søtt/snacks, men har det best på sunn mat. Suget etter det usunne blir betydelig mindre, så man får heller ikke signaler på "lyst" på slikt.

En sunn kropp, eller en kropp som blir tilbydt det som er bra for den over tid, det er også en kropp som er lettere å lytte til. En kropp som ikke er sunn, ikke er sprek nok, den kan sende beskjeder som ikke er hensiktsmessig. Og det er da vi må lytte til egen fornuft, kunnskap og erfaring. Vi vet at det ikke er bra å spise snop og ligge på sofaen og glo på tv daglig. Så da må vi ta et valg, vil vi gjøre det som er ødeleggende for kroppen over tid - eller ønsker vi større frihet i egen kropp og gjøre det den er laget til, nemlig å være aktiv og spise sunt for å holde seg frisk.

Er man så sliten at man føler man ikke greier noe, da må man ta tak i årsakene til dette, og være villig til å gjøre de endringene man ev. må gjøre for å få det bedre igjen.

Så å lytte til kroppen går mye på å ta de rette valgene slik at kroppen får muligheten til å gi deg riktige signaler. Og så går det på å lære seg selvinnsikt, og lære seg å lytte til hva kroppen eeeegentlig forsøker å fortelle deg. Om du bare spiser for usunt og bare er for inaktiv, så forteller kroppen din deg egentlig når den "vil" ligge på sofaen, at nå må du gjøre noen viktige endringer, for nå har jeg snart ikke krefter til annet enn å ligge, er det den fremtiden du vil ha? Er det sykdom i tillegg, da er det enda viktigere å finne en balanse mellom hvile og aktivitet, men sunt kosthold kommer man ikke utenom uansett. Er man syk kan det være at man har behov for hjelp til å finne ut hva som fungerer, hvor mye man kan belaste seg, om det er for tidlig og lurere å vente litt, legge en plan for å bli bedre og følge den.

Så det du bør spørre kroppen din og deg selv om er vel hvorfor den og du helst bare vil ligge på sofaen og spise usunt og se passivt på tv?

Anonymkode: 8dd87...566

Skrevet

Nå har jeg aldri sagt at jeg lytter så voldsomt til hva kroppen vil, har vanligvis liten tid til å ligge på sofaen og spise snop og se tv😉. Men det er det den lengter etter likevel. Lurte mest på om det er bare jeg som har en tåpelig kropp, eller om det er som jeg tror, at man ikke skal lytte sååååå mye på kroppen. Men desto mer på hodet som vet at aktivitet og sunn mat er best. Også selfølgelig hva kroppen signaliserer etter endt aktivitet (eller mangel på sådan). Hilsen lat og uforbederlig kropp, men ganske klart hode! 

Anonymkode: 7e265...1e6

Skrevet

Jeg kjenner ikke etter. Det er best sånn. Jeg bare durer på. 

Anonymkode: 2a393...62c

Skrevet

Når jeg lytter til kroppen (ikke alltid jeg er like flink til det, men de gangene jeg gjør det), så betyr det bl.a. at jeg spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er passe mett, drikker (helst vann) når jeg er tørst. Generelt gjør jeg da de tingene som jeg av erfaring vet føles best etterpå, som å trene og spise sunt, ikke det som føles best der og da, som å ligge på sofaen og spise sjokolade, for det føles ikke noe godt etterpå. Og "etterpå" varer som regel mye lenger enn øyeblikket med nytelse. 😛 (Sex derimot, føles godt både underveis og etterpå, så det nyter jeg med god samvittighet. ;) )

Men noen ganger har faktisk kroppen behov for å ligge litt på sofaen og bare slappe av også, når den har fått kjørt seg litt hardt en stund. Da gjelder det å kjenne forskjell på hva man har lyst til og hva man har behov for. Eventuelt kan man jo unne seg litt av det man bare har lyst til også, bare det ikke blir hele tiden. :) 

Anonymkode: 25964...35f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...