Gå til innhold

Synes hendene mine har forandret seg (helseangst)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter dessverre med helseangst i perioder, og nå er jeg blitt så opphengt i hendene mine. Synes den ene er blitt tynnere og mer senete, har liksom «dumper» over noen av knokene. Betyr dette at jeg er i ferd med å miste muskler?? Jeg blir så bekymret 😩

Noen som har opplevd det samme, at hendene endrer seg/ser annerledes ut plutselig? Er det alderen kanskje...? Har ingen plager ellers, men det gir næring til helseangsten 😟

HI 

Anonymkode: d88fe...8e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angsten bidrar nok til at du ser ting som ikke nødvendigvis er tilfelle. Mest sannsynlig er det ingen ting å være redd for.

Anonymkode: 1feab...35a

Skrevet

Hender viser alltid aldring.. 

Anonymkode: e1c7a...863

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg sliter dessverre med helseangst i perioder, og nå er jeg blitt så opphengt i hendene mine. Synes den ene er blitt tynnere og mer senete, har liksom «dumper» over noen av knokene. Betyr dette at jeg er i ferd med å miste muskler?? Jeg blir så bekymret 😩

Noen som har opplevd det samme, at hendene endrer seg/ser annerledes ut plutselig? Er det alderen kanskje...? Har ingen plager ellers, men det gir næring til helseangsten 😟

HI 

Hvilken sykdom tenker du selv det kan være? 

Anonymkode: 405bb...fe4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken sykdom tenker du selv det kan være? 

Takk for svar, dere. Håper at det er naturlige endringer eller at jeg bare ikke har lagt merke til det før. 

Jeg er livredd for alvorlige sykdommer som MS og div nervesykdommer som gir lammelser og store handicap osv. 

Er flaut, men klarer ikke å styre det. Venter på behandling hos psykolog. 

HI 

Skrevet

Skjønner det. Men det kan være lurt å tenke at som oftest får man flere symptomer, og det at du syns hendene har endret seg er vel ikke symptom på en nervesykdom. Men skjønner at det er vanskelig å tenke rasjonelt når det sitter i følelsene og frykten. Syns du skal ta følelsene rundt det på alvor, og finne litt ut av hva det handler om? Ofte er sykdomsangst forbundet med tap av kontroll, og da kan en øvelse være å akseptere at man ikke kan kontrollere alt som skjer. Lykke til!

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for svar, dere. Håper at det er naturlige endringer eller at jeg bare ikke har lagt merke til det før. 

Jeg er livredd for alvorlige sykdommer som MS og div nervesykdommer som gir lammelser og store handicap osv. 

HI 

Har du andre plager som skulle tilsi at du er i faresonen for å få MS da? 

Anonymkode: e6227...7e2

Skrevet

Tenker når du sier at du ikke kan styre det, så kan du jo egentlig det... Det er bare tankene som gir deg denne angsten. Og du kan stoppe disse tankene selv, feie de bort, snakke høyt til de osv.

Skrevet

Har du andre plager som skulle tilsi at du er i faresonen for å få MS da? 

Anonymkode: e6227...7e2

Nei, jeg har ikke det heldigvis... 

HI 

Skrevet

Skjønner det. Men det kan være lurt å tenke at som oftest får man flere symptomer, og det at du syns hendene har endret seg er vel ikke symptom på en nervesykdom. Men skjønner at det er vanskelig å tenke rasjonelt når det sitter i følelsene og frykten. Syns du skal ta følelsene rundt det på alvor, og finne litt ut av hva det handler om? Ofte er sykdomsangst forbundet med tap av kontroll, og da kan en øvelse være å akseptere at man ikke kan kontrollere alt som skjer. Lykke til!

Takk for svaret ditt ❤️

Skal prøve å jobbe med det. 

HI 

Skrevet

Det høres helt normalt ut. Det er nok angsten som spiller seg ut. 

Anonymkode: f0922...9f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

HI 

Er det Als du tenker på? 

Anonymkode: 38293...6a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Er det Als du tenker på? 

Ja, for eks. Har blitt livredd av å lese om det. 

HI 

Skrevet

Mens du venter på psykolog, Hi - les bøkene til Ingvard Wilhelmsen. Det vil du ikke angre :)

Lettleste bøker med mye humor i alvoret. Han er god på å behandle helseangst!

Anonymkode: 28ad2...ab9

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tenker når du sier at du ikke kan styre det, så kan du jo egentlig det... Det er bare tankene som gir deg denne angsten. Og du kan stoppe disse tankene selv, feie de bort, snakke høyt til de osv.

Du har forsåvidt rett, det er bare veldig vanskelig. 

HI 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mens du venter på psykolog, Hi - les bøkene til Ingvard Wilhelmsen. Det vil du ikke angre :)

Lettleste bøker med mye humor i alvoret. Han er god på å behandle helseangst!

Anonymkode: 28ad2...ab9

Tusen takk for tips, det skal jeg gjøre! 😃

HI 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Ja, for eks. Har blitt livredd av å lese om det. 

HI 

Har du andre symptomer på det, da? Det er en veldig sjelden diagnose. Hvorfor tror du du skal være en av så få som får det værst tenkelige? 

Skrevet

Har helseangst jeg også, Hi. Ikke noen god følelse. Google ødelegger utrolig mye for meg. Så mitt beste tips er å styre unna. Vanskelig å gi andre råd fordi jeg ikke klarer å ta til meg noe av det selv. Vil bare fortelle at jeg har trodd jeg har hatt snart alle verdens sykdommer, men sannheten er at jeg er friskere enn de aller fleste. Jeg har faktisk aldri vært alvorlig syk :) Vi må tro på at vi er friske til det motsatte er bevist. 

Anonymkode: 1ab73...126

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Har du andre symptomer på det, da? Det er en veldig sjelden diagnose. Hvorfor tror du du skal være en av så få som får det værst tenkelige? 

Nei, heldigvis ikke. Det er virkelig det verst tenkelige, og min helseangst og forskrudde tankegang er sånn typ; «hvorfor skulle IKKE jeg få det»... 🤪 Veldig slitsomt. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Har helseangst jeg også, Hi. Ikke noen god følelse. Google ødelegger utrolig mye for meg. Så mitt beste tips er å styre unna. Vanskelig å gi andre råd fordi jeg ikke klarer å ta til meg noe av det selv. Vil bare fortelle at jeg har trodd jeg har hatt snart alle verdens sykdommer, men sannheten er at jeg er friskere enn de aller fleste. Jeg har faktisk aldri vært alvorlig syk :) Vi må tro på at vi er friske til det motsatte er bevist. 

Anonymkode: 1ab73...126

Takk for innspillet ditt! 

Helseangst er virkelig ødeleggende, og Google har skapt masse problemer for meg også. 

Håper du blir kvitt angsten, og at vi får det bedre på sikt - og helt enig med deg i den siste setningen din! 🙏 Må prøve hardt å leve etter den. 

HI 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...