Gå til innhold

Snakk om kontraster ang gaver!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her fikk mine 750 kr hver. 

Snakket med en de hadde gitt ca 5000 kr til hvert barn har 3 stk. 

Skulle så klart hatt så mye at jeg og kunne gitt det. Litt trist. 

Anonymkode: 4493e...b8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok

Anonymkode: 1b3cc...4e1

Skrevet

Dine fikk penger, andre fikk penger, hva er kontrasten? Man gir etter evne og lærer barna sine takknemlighet for alt man får. 

Anonymkode: cf9e1...be6

Skrevet

Har noen i min krets som er fryktelig opptatt av gaver. Om å gjøre å ha flest mulig gaver og de bruker tusenvis av kroner både til hverandre og til barna. De har ikke råd til det, men pytt pytt - det får januar, februar osv ta seg av... 🙈🙄 

Uansett, snakket med dem i romjula.  Dvs, jeg snakket med ungene.  Spurte om de likte gaven de fikk av oss. De hadde ikke peiling på hva de hadde fått. Det kom frem under samtalen at de hadde blitt så dritt lei av gaver, så det meste hadde de i grunnen bare dratt papiret av for å bli ferdig med. Og hva de hadde fått av hvem hadde de i allefall ikke peiling på! 

De fikk flere dyre gaver fra foreldrene,  men de virket ikke veldig glad eller takknemlig for disse tingene.  Var mer som en selvfølge for dem å få det. 

Må innrømme at jeg ble litt sjokkert! 

Vi bruker rundt 1000 på gave til egne barn. De fikk det de ønsket seg og ble veldig glad. Var heller ingen overflod av gaver her, så de har god kontroll på hva de har fått hos hvem. Nå gikk jeg aktivt inn og stoppet besteforeldre f.eks fra å kjøpe flere smågaver bare for å fylle opp. Bare tull å kjøpe 4-5 gaver  bare for at det skal bli flere gaver. (Om de kjøper flere ting, går det å pakke det i samme gave!) 

Anonymkode: db0bf...ab1

Skrevet

Her gir vi ikke penger i gave, men spør hva de ønsker seg. Er det en « stor « ting , blir det med den og de er fornødd. Minstegutten får litt mer, da det er mindre gaver, og det er heilt greit for de eldre.

Dette er det som har funket her.

Så her vet de hva de har fått og setter pris på det. 
Synes det bare er tull å kjøpe mye småting, men en bør alltid gi etter hva en har råd til , kommer en januar, februar ..... og som en over her sier.

Anonymkode: 30093...abb

Skrevet

Tja. Vi har råd, vi har lyst, ungene og vi selv vet likevel godt hva vi har fått av hvem, og vi gledet oss over hver pakke. Anslår vi fikk mellom 20 og 30 pakker hver, både voksne og barn, og i flere tilfeller fem-seks gaver, pakket separat, selvsagt, fra samme giver. Bare stas og hyggelig. Og så klør det oss fryktelig lite hva andre gir og får. Og hvordan de gir og får det. Og om det koster så eller så mye. Og om det pakkes i en eller fem pakker. Dere som maler om dette hver jul, har dere ikke vurdert en hobby i stedet?

Skrevet

Dette vil aldri bli likt. I en klasse på 20 vil det alltid være forskjeller. I år fikk mine både dyre gaver og endte med 5000 i kontanter. Et år var det penger og noen småting. Folk gir etter evne og lyst. Finnes ingen fasit og det er helt ok 

Skrevet

Våre fikk for ca 6 000,- hver i år. Normalt pleier det være 2 000,- de har litt problemer å huske hva de får av hvem. De er ikke utakknemlige men det blir mye gaver. Jeg husker det da og passer på å si at de leker med gaven fra bestemor osv. 

Man gir etter evne. Hvorfor sammenligne?

Anonymkode: b35ce...ea7

Skrevet

Det viktigste er vel at de får noe de ønsker seg og blir glade for. Spiller vel ingen rolle om det har koste 300,- eller 5000,-. Her ble min yngste mest glad for en gave til 149,-. Fikk også en gave til 1500,- som han synes var fin, men ble ikke like glad for som den andre.

Tror at mange foreldre som gir alt/mye til ungene gjør de en bjørnetjeneste. Blir ikke like lett for ungene å opprettholde det flott liv som de er vant med når de blir studerende. Ligger mer i å lærer ungene at man må sparer opp til dyre ting man ønsker seg. Det er ikke hvor mye du gir i gave til dine barn som viser hvor mye du elsker de.

Anonymkode: f7097...cb6

Skrevet

Mine barn fikk for 300 kr hver, øvrig familie 200 kr hver og venner 100 kr hver. Det landet likevel på nærmere 4 tusen og jeg må snu på krona i hele januar pga julen. Man gir etter evne og alle var glade for gavene sine som jeg hadde lagt ned mye tid i å finne.

Anonymkode: c1eb3...ee7

Skrevet

Mitt ene barn fikk en kjempedyr leke av besteforeldre. Likevel var det en liten leke til langt mindre penger som ble favoritten. Det er ikke verdien som betyr mest.

Anonymkode: c1eb3...ee7

Skrevet
15 hours ago, Anonym bruker said:

Her fikk mine 750 kr hver. 

Snakket med en de hadde gitt ca 5000 kr til hvert barn har 3 stk. 

Skulle så klart hatt så mye at jeg og kunne gitt det. Litt trist. 

Anonymkode: 4493e...b8c

her oser det av sjalusi, tenker folk gir det de vil og har råd til

Anonymkode: 26c70...eed

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Har noen i min krets som er fryktelig opptatt av gaver. Om å gjøre å ha flest mulig gaver og de bruker tusenvis av kroner både til hverandre og til barna. De har ikke råd til det, men pytt pytt - det får januar, februar osv ta seg av... 🙈🙄 

Uansett, snakket med dem i romjula.  Dvs, jeg snakket med ungene.  Spurte om de likte gaven de fikk av oss. De hadde ikke peiling på hva de hadde fått. Det kom frem under samtalen at de hadde blitt så dritt lei av gaver, så det meste hadde de i grunnen bare dratt papiret av for å bli ferdig med. Og hva de hadde fått av hvem hadde de i allefall ikke peiling på! 

De fikk flere dyre gaver fra foreldrene,  men de virket ikke veldig glad eller takknemlig for disse tingene.  Var mer som en selvfølge for dem å få det. 

Må innrømme at jeg ble litt sjokkert! 

Vi bruker rundt 1000 på gave til egne barn. De fikk det de ønsket seg og ble veldig glad. Var heller ingen overflod av gaver her, så de har god kontroll på hva de har fått hos hvem. Nå gikk jeg aktivt inn og stoppet besteforeldre f.eks fra å kjøpe flere smågaver bare for å fylle opp. Bare tull å kjøpe 4-5 gaver  bare for at det skal bli flere gaver. (Om de kjøper flere ting, går det å pakke det i samme gave!) 

Anonymkode: db0bf...ab1

Åh alltid skal det komme noe sånt , vel min får 40 gaver og blir glad for slt 

Anonymkode: 87620...475

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Åh alltid skal det komme noe sånt , vel min får 40 gaver og blir glad for slt 

Jepp, selvfølgelig er de superglad for hver eneste av de førti tingene de får

Anonymkode: af843...5e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jepp, selvfølgelig er de superglad for hver eneste av de førti tingene de får

Anonymkode: af843...5e7

Eh ja, hvorfor skulle de ikke være det? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

her oser det av sjalusi, tenker folk gir det de vil og har råd til

Anonymkode: 26c70...eed

Meinar du at hi er sjalu? Eller dei andre i tråden som rakkar ned på dei som gir mykje? (Det kan eg vere einig i, samstundes som at eg er einig i at det er unødvendig med dyre gåver berre for å gje dyre gåver. Men om barnet treng noko dyrt er det jo fint å gje det i julegåve) 

Men å kalle ho som er lei seg for at ho ikkje kan gje meir til borna sine i julegåve er sjalu syns eg var å sparke nokon som ligg nede. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...