Gå til innhold

Flytting til Drammen omegn

Anbefalte innlegg

Hei! 
vi er en familie på 4 som ønsker å flytte til Østlandet. Mine foreldre bor i Gulskogen i Drammen. Tidligere har vi tenkt at vi og skal flytte til Drammen, men nå er vi villige til å bosette oss i omegn også. Min eldste starter i 1.klasse høst 2021. Mens yngste fyller 3 år i januar. Vi er opptatte av at skolen/bhg mine barn skal starte i skal være bra. Har dere anbefalinger ifht. hvor det er fint for en barnefamilie å bosette seg? Og hvilke skoler/bhg som er bra? 
Vi har sett på Fiskum/Hokksund/Vestfossen. I selveste Drammen har vi sett på Mjøndalen og Solbergelva og Åssiden.

Anonymkode: dca4e...bf2

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144412494-flytting-til-drammen-omegn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange fine områder i Drammen. Det kommer litt an på om dere skal jobbe i Drammen eller utenfor.

Jeg bor på Konnerud, og det er på veldig mange måter et perfekt sted for barn å vokse opp. Mange fritidstilbud, bra skoler, full barnehagedekning og veldig mye barnefamilier.

Anonymkode: 3a8e5...5a0

Kan i hvert fall anbefale Teknabarnehagen Tellus på Gulskogen, tror det er en av byens beste barnehager. 

Mange fine områder i Drammen og Konnerud er nevnt, der er det svært familievennlig men ulempen er jo kjøring opp og ned bakkene daglig. Konnerud er et ganske ressurssterkt boligområde med mange tilbud, særlig innen idrett.

Jeg er vokst opp i byen og skulle jeg valgt boområde ville det blitt Danvik eller Øren. Rolige etablerte villastrøk med gangavstand både til byen og til marka.

Du kan gjerne sende pm om du lurer på noe.

Born & raised in Drammen ;) Bodd i alle bydelene omtrent.  Vestfossen

Danvik/Austad er fint, sentralt og dyrt. Samme med Bragernesåsen.

Åssiden har bra busstilbud, sentralt, meeen hovedfartsåre gjennom bydelen.... Så mye svevestøv, men masse bhg og slikt å velge mellom.

Konnerud er veldig populært, fritidstilbud er bra, ALLTID snø der når resten av Drammen er bart. Konnerud er veldig tettbygd, mange ugreie bakker på vinteren. Nær marka

Åskollen/knive er ganske fint. Ikke midt i sentrum men god bussforbindelse, fritidstilbud , litt forskjellige barnehager å velge mellom, nær marka. Vet om en Espira barnehage der som skrytes mye av. Åskollen skole er også ganske fin har jeg hørt. Knive har i mine øyne stive huspriser, men folk har forskjellig lommebok 😉

Skoger er også et alternativ og blir kalt bygda i byen. Har mange av de samme fritidstilbudene som Åskollen /knive og har er Læringsverkstedet barnehage som har veldig bra uteområdet/egen lavo /gapahuk i skogen. Skoger skole er Drammens minste skole, men hørt mye skryt der og.

Gulskogen syns jeg personlig er veldig fint sted... Eneste er trafikken i nærområdet grunnet Gulskogen storsenter😅Lest en del i Drammens tidende om at folk er litt misfornøyd med trafikkerte skoleveier, kø osv.

Anonymkode: 8b2c4...259

Bor på Konnerud selv, og enig med ... 5a0 sin beskrivelse. Flyttet til leilighet hit (fra Gulskoge) barnløs, og til enebolig når barna kom (for å bli) nettopp pga god variasjon og godt miljø. 

Snø har vi nok av, men liker det bedre en regn og slaps på disse tider. Bor i "luftig", ikke for tettpakket, boligområde. God barnehagedekning og skole. Barna kan gå på alt fra sjakk til takewondo innenfor 5min kjøreradius. Aldri opplevd trafikale utfordringer i Konnerud bakkene, men drar innen kl 08 og hjemme ca 16 så det er mulig rushen er utenom det. 

Anonymkode: f0888...72c

He selv bodd på Danvik, Gulskogen og nå Stenseth. Med barn anbefaler jeg Stenseth!! Det er ett fantastisk sted for barn å vokse opp. Alt er så nært og alle klassekamerater bor i gå avstand. Utrolig fornøyd med skolen som virkelig har lagt seg helt i selene for at min litt krevende gutt skal få den beste skolehverdagen❤️Er rett og slett utrolig heldig som for bo her

Anonymkode: 02565...82c

Annonse

Vi bor i skoger i Drammen. Det ligger landlig til, men kun 10 min til sentrum med bil. Skoger barneskole er ny-oppusset, og har en enorm flerbrukshall. Læringsverkstedet barnehage er en god barnehage, der de har mye fokus på natur. 

Skoger generelt byr på mange fine turområder. 

Innen dine barn begynner på ungdomsskolen, vil den nye ungdomsskolen på Åskollen stå ferdig. 

Anonymkode: 68cfe...fbc

Prisnivået er veldig ulikt mellom de ulike bydelene, Hi. En enebolig på Konnerud er langt dyrere enn Gulskogen og tidligere Nedre Eiker. Hadde jeg hatt råd ville jeg absolutt ha gått for Konnerud, Skoger, Danvik eller Øren. Gulskogen er litt slum. I deler av nye Drammen kan jeg anbefale Åsen i Mjøndalen eller Langløkka i Krokstadelva. 

Anonymkode: c9ed4...2b2

Av barnehager vil jeg på det varmeste anbefale Klokkergården natur- og kulturbarnehage. Den ligger oppe på Spiralen og er en fantastisk bra barnehage med varme voksne. 

De fleste bydelene i Drammen er bra. Liker Åskollen best selv. Fiskum er ganske smått og litt øde, da er Vestfossen/Hokksund bedre. Jeg liker å bo så barna ikke må kjøres overalt de skal. 

Anonymkode: 5eccf...664

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Prisnivået er veldig ulikt mellom de ulike bydelene, Hi. En enebolig på Konnerud er langt dyrere enn Gulskogen og tidligere Nedre Eiker. Hadde jeg hatt råd ville jeg absolutt ha gått for Konnerud, Skoger, Danvik eller Øren. Gulskogen er litt slum. I deler av nye Drammen kan jeg anbefale Åsen i Mjøndalen eller Langløkka i Krokstadelva. 

Anonymkode: c9ed4...2b2

Det du sier der kjenner jeg meg ikke igjen i. Gulskogen er ikke slum på noe vis og mange eneboliger der er dyrere der enn på Konnerud hvor tilbudet er så stort.

Veldig få områder i Norge som kan sies å være slum🤣

Nyttårs barn skrev (22 minutter siden):

Det du sier der kjenner jeg meg ikke igjen i. Gulskogen er ikke slum på noe vis og mange eneboliger der er dyrere der enn på Konnerud hvor tilbudet er så stort.

Veldig få områder i Norge som kan sies å være slum🤣

Dette må jeg si meg enig i. Alle bydeler i Drammen har sine områder som er mindre attraktivt en andre, men "slum" er å dra det langt 😊

Er et par kommunalboligområder i Drammen sentrum med laken som gardiner og lite utelys, men har sett verre. 

Anonymkode: f0888...72c

Åh så mange engasjerte😍 Tusen takk for svar. Vi er enda på besøk i Drammen, og idag tok vi oss en kjøretur til Fiskum/Hokksund/Kongsberg. Fine områder alle tre. Mannen min er tiltrukket av Solbergelva/Mjøndalen, men vi har ikke landet på noe svar ennå. Mannen min jobber på multiconsult og fortsetter der når vi flytter ned. Jeg jobber som lege, og leter etter en passende stilling. Forstår også at jeg muligens må belage meg på pendling også.

Forstår det slik at Fjell/Galterud områdene har dårlig rykter på seg, men er det noe sannhet i de ryktene?

Vi vil flytte før høsten slik at min eldste kan starte på skolen her. Gjenstår bare å  bestemme seg for hvor vi skal bo, finne en skole/bhg for mine her nede, selge huset i nord og flytte Easypeasy innen et halvt år😅 Håper det lar seg gjøre da😁🤞🏽

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Åh så mange engasjerte😍 Tusen takk for svar. Vi er enda på besøk i Drammen, og idag tok vi oss en kjøretur til Fiskum/Hokksund/Kongsberg. Fine områder alle tre. Mannen min er tiltrukket av Solbergelva/Mjøndalen, men vi har ikke landet på noe svar ennå. Mannen min jobber på multiconsult og fortsetter der når vi flytter ned. Jeg jobber som lege, og leter etter en passende stilling. Forstår også at jeg muligens må belage meg på pendling også.

Forstår det slik at Fjell/Galterud områdene har dårlig rykter på seg, men er det noe sannhet i de ryktene?

Vi vil flytte før høsten slik at min eldste kan starte på skolen her. Gjenstår bare å  bestemme seg for hvor vi skal bo, finne en skole/bhg for mine her nede, selge huset i nord og flytte Easypeasy innen et halvt år😅 Håper det lar seg gjøre da😁🤞🏽

Galterud / Fjell er nok de områdene med dårligst økonomi og høyest grad av f.eks barnefattigdom. Det er et område med mange fremmedkulturelle, noe som ikke nødvendigvis trenger å være ille. Men som har skapt noen utfordringer. Har selv bodd i området før jeg fikk familie og barn, og trivdes godt der da. Men det er vel en grunn til at jeg flyttet når andre ting enn kort vei til byen og lave bokostnader ble viktig 😊 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Fjell/Galterud her en stor flerkulturelt bosetting. Det kommer da an på om man ser på det som positivt eller negativt. 

Vi bor i skoger. Mannen min, hans søsken og alle vennene hans er oppvokst her. Ser man bort i fra at pdd så går skoger elevene på Galterud, så hadde/har ungdommen fra skoger svært lite med ungdommen fra fjell å gjøre.  Jeg kommenterte over her, og som jeg skrev der så bilr ny ungdomsskole på Åskollen være ferdig i god tid innen dine barn begynner på ungdomsskolen. 

Min sønn gikk på Galterud, og det skal sies at kommunen har satt inn mengder med ressurser på denne skolen. Ved undersøkelser, var det f.eks mindre mobbing pp Galterud enn f.eks Marienlyst. 

Miljøet i byen i Drammen (typ sentrum) er ganske hardt. Sønnen min går på vgs nå, men både på ungdomsskolen og vgs har politiet hatt informasjonsmøter med ungdom og foresatte om ett ganske brutalt gjengmiljø. Så ville uansett holdt meg unna sentrumrelaterte boligområder. 

Skoger ligger såmog si midt i mellom drammen, Mjøndalen og sande. Perfekt og landlig, samtidig sentralt nok. 10 min til sentrum, 15 min til Mjøndalen og sande.

Velkommen 🤩🥰

Anonymkode: 68cfe...fbc

Vi bor på Konnerud, og trives veldig godt. Og veldig fornøyd med skolene her. Synes og miljøet for barna er veldig bra. Har en på 19 og en på 14 år. Og begge har gode venner, som er opptatt av skole, og oppfører seg bra. På ungdomsskolen har det ikke vært drikking, snus eller lignende. Eldste var vel på første fest på videregående, men ikke ofte. 

Her har begge barna hatt sine aktiviteter i sentrum, men med buss går det fort, og bussen går hvert 10. minutt. Oftere i rushen. 

Anonymkode: 55ef4...54e

Det er riktig at det har vært episoder med gjengslagsmål i sentrum, men ungdommene kommer ofte fra hele Drammen. Jeg har barn som har gått på flere sentrale (sentrums)skoler i byen og må si at jeg ikke kjenner meg igjen i hverken at miljøet er hardt eller at det er slum. Men, bosetter du deg i sentrale Drammen må du være forberedt på at dine barn møter på folk fra mange andre kulturer. For de fleste av oss går dette fint.

Området Fjell/Galterud er også bedre enn sitt rykte, de som har mest å utsette på området bor ikke der selv. Det er masse fine hus på Galterud, god plass og rett ved marka. 

I deres situasjon ville jeg tenkt på hvor dere skal jobbe, om mannen din jobber på Kongsberg er det jo kanskje lurt å bosette seg på aksen langs toget et sted. Hokksund og Solbergelva er også steder det går an å bo.

Jeg ville trukket meg ut av hele byen. Lier for eksempel. Mjøndalen har dårlig rykte på seg. Er mye gjenger og mye narkotika der, selv om områdene i Åsen er veldig fint. 
men jeg ville kikket andre veien. Lierbyen er fint, Lierskogen og Tranby for eksempel. 

Anonymkode: a2116...537

Tok oss en kjøretur til konnerud nå, så fint ut. Ikke så mye mer snø enn hva vi er vant til i nord, men den tiner vel før juni?🤪 

Er det noen som vet hvordan det er å bo i Lier da? Anbefaling av skole/barnehage? Vi er på vei til Lier nå for litt sightseeing. Heldige med barnepass ikveld 😁

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Tok oss en kjøretur til konnerud nå, så fint ut. Ikke så mye mer snø enn hva vi er vant til i nord, men den tiner vel før juni?🤪 

Er det noen som vet hvordan det er å bo i Lier da? Anbefaling av skole/barnehage? Vi er på vei til Lier nå for litt sightseeing. Heldige med barnepass ikveld 😁

Lierbyen skole er bra

Anonymkode: a2116...537

Vi bor på Åssiden og trives godt :) Rolig og fint, samtidig er det sentralt i forhold til sentrum. Går ofte tur til sentrum langs elva på sommeren. Veldig bra kollektivtransport-tilbud også :) Mange fine barnehager og skoler her. Åssiden har alt lett tilgjengelig (meny, Kiwi, pris, Rema, Extra. Jysk, Skeidar, Bohus, 3 apotek osv) 
Vi skal snart kjøpe større hus, og da vil vi kjøpe i Krokstadelva. Ørlite billigere, og ikke spesielt langt fra Åssiden :) velkommen skal du være uansett! Innflytter til Drammen selv, og må innrømme at det er mye bedre å bo her enn jeg trodde 😃

Anonymkode: ba668...691

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Vi pleier å ha det snøfritt til 1. mai her oppe 😂

Lier er også fint, sjekk ut Eikenga og Lier Hageby. Eventuelt området rundt Nøste 😊

Jeg hadde sett andre veien, altså mot Lier. Massevis av flotte områder som føles litt mer landlige enn i sentrum, men som samtidig bare tar 5-7 min med bil hvis man ønsker byfølelsen. Jeg ville sett på Tranby, Lierbyen, Lierskogen og faktisk Spikkestad og Hyggen. De ligger i Asker, men også med bare 5-7 min kjøring til byen. Områdene der har alt. Spikkestad har stor hall med alt du kan tenke deg av idretter. Det er vann og bading på den ene siden, og skog med mange turmuligheter på andre siden. I tillegg toget rett inn til Oslo ved behov. 

Jeg ville altså valgt den siden i stedet for å titte opp mot Mjøndalen, Krokstadelva og Hokksund. 

Anonymkode: baf54...a5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...