Gå til innhold

Lese i ferien (1. Klassing).

Anbefalte innlegg

Skrevet

I siste veka før ferie skrev lærer at fint om de kan lese og rekne litt i ferien. Prøver at 1. Klassingen skal lese litt og har tatt frem gamle leselekse og løveingebok på kvelden nokon kvelder, men han er lite interessert. Han begynte å klare å lese litt fra november av og det virka som det løste seg for han. Er redd det går ein del i glemmeboka etter ferien. Hva er vanlig å gjøre når de har ferie?

Anonymkode: 0d261...2dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 1.klassing leser skilt og sånt når vi er ute :)

Anonymkode: 6e1de...1d4

Skrevet

Min førsteklassing leser oppskrifter, skilt, til og fra lapper, julekort og en bok hun lånte på biblioteket. Tenker det er mer enn nok. Lesing er mer enn lekser 😅

Skrevet
Optatium skrev (43 minutter siden):

Min førsteklassing leser oppskrifter, skilt, til og fra lapper, julekort og en bok hun lånte på biblioteket. Tenker det er mer enn nok. Lesing er mer enn lekser 😅

Oj, men då er ho/ han vel ein ganske god leser? Usikker på om eg/me burde presse mer. Han las og forresten enkelt ord f eks Tine på melkekartongene, og enkle korte andre ord mens me satt og åt en dag. 

Skrevet

La ungen ha ferie. Det er tøft å begynne på skolen. Mange har ikke engang fylt 6 år. 

De skal knekke lesekoden på 4 mnd, høre på alt av beskjeder, sitte i ro, leke veldig lite, vaske hender, vaske pulter, spise på 20 minutter, få venner, bli trygg og masse annet. 

Les for barnet, det er mer enn nok. Ikke la juleferien bli et dårlig minne fordi han måtte sitte med skolearbeid (når han ikke har lyst). Min sønn elsker matteappene og Poio på i-paden og nettbrettet, så han gjør "skolearbeid" støtt og stadig. Vil tipse deg om appen Poio. Veldig god læringsapp for leseutviklingen. Koster 199 kr, men er vel verdt det. Norskutviklet. 

Anonymkode: b62c6...1bf

Skrevet

Spill noe som krever å lese. Enkle ord. Lese på skilt, konkurrere litt om å lese først. 
Se på barne-TV og lese hva som kommer som neste program. Min hadde dødd om hun måttet gjøre gamle lekser. 
Vi har også tatt frem noen gamle pekebøker. Så staver hun bildene. Jeg har også klippet ut alle bokstaver og så staver vi morsomme ord. Så får det være at prump humor egentlig ikke burde brukes men min ler godt om jeg staver prump, rap eller tiss. 🙄
Gjør det mer til en lek. 

Anonymkode: ecc4a...b5d

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

La ungen ha ferie. Det er tøft å begynne på skolen. Mange har ikke engang fylt 6 år. 

De skal knekke lesekoden på 4 mnd, høre på alt av beskjeder, sitte i ro, leke veldig lite, vaske hender, vaske pulter, spise på 20 minutter, få venner, bli trygg og masse annet. 

Les for barnet, det er mer enn nok. Ikke la juleferien bli et dårlig minne fordi han måtte sitte med skolearbeid (når han ikke har lyst). Min sønn elsker matteappene og Poio på i-paden og nettbrettet, så han gjør "skolearbeid" støtt og stadig. Vil tipse deg om appen Poio. Veldig god læringsapp for leseutviklingen. Koster 199 kr, men er vel verdt det. Norskutviklet. 

Anonymkode: b62c6...1bf

Poio ja, takk for tips.brukte den før, må laste den ned igjen. Skolenettbrettet ligg igjen på skolen i ferien, men kan låne min telefon. Litt dumt, for har kjekke matte og leseapper på skolelæringsbrettet.

Skrevet

Vi brukte noen løveungen- bøker og noen av de første bildebøkene som har kun et par ord på hver side. 

Anonymkode: 1d08e...e51

Skrevet

Les høyt.

Les på sjokoladepapiret.

Les tegneserier.

Les i dataspill.

Anonymkode: 04f91...bce

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Oj, men då er ho/ han vel ein ganske god leser? Usikker på om eg/me burde presse mer. Han las og forresten enkelt ord f eks Tine på melkekartongene, og enkle korte andre ord mens me satt og åt en dag. 

Spontan lesing er jo glimrende lesetrening. Ellers kan dere lese bøker sammen. Du leser, og så får han lese enkeltord innimellom.

Introduser ham gjerne for utropstegn, så kan han lese lydeffektene! BANG! POFF! BOM! er veldig populært her, haha! Også NEI! sier Neikob...

Jeg tenker det viktigste er å oppmuntre til leseglede frigjort fra «leksepliktfølelsen».

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Spill noe som krever å lese. Enkle ord. Lese på skilt, konkurrere litt om å lese først. 
Se på barne-TV og lese hva som kommer som neste program. Min hadde dødd om hun måttet gjøre gamle lekser. 
Vi har også tatt frem noen gamle pekebøker. Så staver hun bildene. Jeg har også klippet ut alle bokstaver og så staver vi morsomme ord. Så får det være at prump humor egentlig ikke burde brukes men min ler godt om jeg staver prump, rap eller tiss. 🙄
Gjør det mer til en lek. 

Anonymkode: ecc4a...b5d

Det staves "promp"...

Anonymkode: 6e1de...1d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vet ikke egentlig hva som er normalt, hun staver seg gjennom og jobber mye, men syns det er gøy å lese ting vi kommer over. Da vi var i svømmehallen var det viktig å vite hvilken garderobe man skulle gå i, ergo måtte hun lese. Osv. Er nok morsommere å lese noe som ikke er skolerelatert! 

Skrevet

Vi har hatt ett barn som ikke var så veldig interessert i å lese og ett som elsker å lese. 

hun som ikke var veldig interessert har vi lese mye for, og sammen med. Jeg leser en setning så leser hun en etc. hun er nå 9 å leser på det nivået som er forventet på skolen. 

les sammen med barnet, les tegneserier, les i videospill/ apper, les når dere spiller brettspill. 

Anonymkode: 62cc1...472

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...