Gå til innhold

Naboen skal ha fest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ett par i 20 årene har flyttet inn i blokka. I dag kom det nabovarsel om fest på nyttårsaften. Jeg tviler på om de følger retningslinjene. Max 10 stk og 1 meter tror jeg ikke de holder. De har allerede hatt ett par fester i sommer, så jeg vet hvordan de fester... Men hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 6cd01...af2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakte styrer i borettslaget? Eller ringe politiet hvis festen går over styr.

Anonymkode: 636be...e26

Skrevet

Hva mener du? Du kan jo ikke gjøre noe i forkant av denne festen..?

Det du kan gjøre er å melde fra dersom du ser at de er for mange mennesker på nyttårsaften. 

Anonymkode: 90043...9ab

Skrevet

Så fint at de leverte nabovarsel, det burde veldig mange være flinkere til. Dere gjør bare noe hvis dere finner ut at de bryter loven, bare frekt å melde på forhånd, selv om de hadde et par festet for lenge siden. 

Anonymkode: 9c81c...f3a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så fint at de leverte nabovarsel, det burde veldig mange være flinkere til. Dere gjør bare noe hvis dere finner ut at de bryter loven, bare frekt å melde på forhånd, selv om de hadde et par festet for lenge siden. 

1 gang de har levert nabovarsel da. Men har vel lært etter mange klager på bråk etter kl 23 tidligere 

Skrevet

Møter du dem på forhånd kan du på en fin måte si fra at det er positivt at de melder fra om fest, men at du minner dem på at de likevel må følge både borettslagets regler, lover om når det skal være ro - og ikke minst smittevernlovene som begrenser antall personer de kan ha hos seg.

Anonymkode: b36e8...fc7

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Møter du dem på forhånd kan du på en fin måte si fra at det er positivt at de melder fra om fest, men at du minner dem på at de likevel må følge både borettslagets regler, lover om når det skal være ro - og ikke minst smittevernlovene som begrenser antall personer de kan ha hos seg.

Borettslagetsregler sier at det skal være stille kl 23. Det kommer aldri til å skje. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Nabovarsel om fest er like verdiløst som papiret det er skrevet på. De skal alikevel følge gjeldende regler for ro og nå også antall og avstand.

På nyttårsaften hadde jeg toleret litt mer bråk fram til like over midnatt, men etter det må det være stille.

Vil en holde på langt ut på natten er ikke leilighet i blokk det rette å stedet å bosette seg.

Anonymkode: 4aae4...5b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Borettslagetsregler sier at det skal være stille kl 23. Det kommer aldri til å skje. 

Siden det er nyttårsaften ville jeg latt det gå til kl 00.30, så ville jeg ringt på til dem og sagt fra at det må være stille fra nå. Og om de ikke demper seg, ring politiet. Og i så fall varsler du også styreleder.

Men jeg ville sagt fra til dem på forhånd, at de må huske at de må følge reglene for borettslaget (og norges lover) og smittevernreglene. At nabovarsel ikke betyr at man kan feste så lenge man vil.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Siden det er nyttårsaften ville jeg latt det gå til kl 00.30, så ville jeg ringt på til dem og sagt fra at det må være stille fra nå. Og om de ikke demper seg, ring politiet. Og i så fall varsler du også styreleder.

Men jeg ville sagt fra til dem på forhånd, at de må huske at de må følge reglene for borettslaget (og norges lover) og smittevernreglene. At nabovarsel ikke betyr at man kan feste så lenge man vil.

Jeg leste nabovarsel en gang til og der stod det at det kunne hende at det ble bråk utover natten. Men at vi måtte gi beskjed hvis det ble mye bråk. Forrige gang de festet holdt de på til kl 3. Da gikk min samboer opp. Han skulle på jobb kl 7. Eieren av leiligheten var ikke akkurat vennlig. Så jeg tror ikke at de avslutter festen kl 24 nei. Og nå er ikke byen åpen heller, så da regner jeg med at de blir her hele natten 🙈

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg leste nabovarsel en gang til og der stod det at det kunne hende at det ble bråk utover natten. Men at vi måtte gi beskjed hvis det ble mye bråk. Forrige gang de festet holdt de på til kl 3. Da gikk min samboer opp. Han skulle på jobb kl 7. Eieren av leiligheten var ikke akkurat vennlig. Så jeg tror ikke at de avslutter festen kl 24 nei. Og nå er ikke byen åpen heller, så da regner jeg med at de blir her hele natten 🙈

Da gir du dem en beskjed om å dempe seg, like over midnatt, og hvis ikke det etterkommes ringer du politiet. 
Hvis du mener at smittevern ikke er ivaretatt så melder du fra om det også. 

Anonymkode: f054d...4c2

Skrevet

Ingen vits å gå til sånne naboer når de er fulle og i farta, er det ikke stille der halv ett ringer du politiet og melder om bråk.

Jeg regner med at politiet får fullt opp med å reise rundt å løse opp fester hvor smittevern ikke overholdes den natta....

Anonymkode: fcf47...8d2

Skrevet

Man bør vel ha litt forståelse for at det ikke er stile ved midnatt på nyttårsaften, har de gitt nabovarsel kan dere vel vente til rundt 0200 før dere klager. Er dere født gamle?

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

De har jo ikke forstått noenting. Et nabovarsel varsler bare om mulig litt mer bråk før kl 23. Selv om de gir et nabovarsel så står de ikke fritt å bråke etter kl. 23.

Med det du skriver her ville jeg (eller du og/eller din samboer) gått til dem i morgen og sagt fra at dere bare vil informere dem om at et nabovarsel ikke gir dem fritt frem til å bråke etter kl. 23, og vis til vedtektene for borettslaget og lov forøvrig. Videre ville jeg minnet dem på at sist de festet holdt de på til kl 03, og var da lite vennlige da din samboer kom for å få dem til å avslutte, og at dere ikke kommer til å akseptere det samme nå. Jeg ville sagt at hvis de planlegger fest etter midnatt nyttårsaften, så får de finne seg et annet sted å holde festen, for i borettslaget skal det da være stille.

Protesterer de på det så ville jeg igjen bare vist til borettslagets vedtekter og sagt at dere forventer at de forholder seg til dem, at dere ikke kommer til å gi flere advarsler før dere varsler videre om bråk.

Jeg ville også skrevet en mail til styrelederen i borettslaget, lagt ved en kopi av nabovarselet, hvor det står at man må regne med bråk utover natten - og vise til forrige fest som de var uvillige til å stoppe kl 03 på natten. Og be styreleder komme med en påminnelse om reglementet man må forholde seg til.

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Man bør vel ha litt forståelse for at det ikke er stile ved midnatt på nyttårsaften, har de gitt nabovarsel kan dere vel vente til rundt 0200 før dere klager. Er dere født gamle?

I år er det ikke bare bråk og søvnmangel som er problemet.
Minst like problematisk at vi gjør vår del av dugnaden smittevernmessig, med alle de ulemper det medfører i vårt liv, mens andre ikke gidder, og påfører alle oss andre økt smitterisiko, strengere restriksjoner og fare for at våre nære og kjære kan bli alvorlig syke og i verste fall dø. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor skal eiere av én leilighet gjentatte ganger få frikort til å bryte lover og regler?

Problemet med borettslag er at det er mange som bor der, når en bryter reglene går det utover mange andre. Skal alle holde på slik, da blir det ubeboelig for alle etterhvert.

Liker man ikke slike regler, da bør man også finne seg et annet sted å bo.

Jeg antar at hvis disse naboene hadde holdt seg til reglene som gjelder tidligere, vært litt hyggeligere når de ble bedt om å stoppe tidligere fester, og beklaget, så hadde naboene nå kanskje hatt litt mer tålmodighet med dem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

I år er det ikke bare bråk og søvnmangel som er problemet.
Minst like problematisk at vi gjør vår del av dugnaden smittevernmessig, med alle de ulemper det medfører i vårt liv, mens andre ikke gidder, og påfører alle oss andre økt smitterisiko, strengere restriksjoner og fare for at våre nære og kjære kan bli alvorlig syke og i verste fall dø. 

Men man vet jo ikke nå at de kommer til å bryte reglene for smittevern, det får da være grenser for å forhåndsdømme 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skal eiere av én leilighet gjentatte ganger få frikort til å bryte lover og regler?

Problemet med borettslag er at det er mange som bor der, når en bryter reglene går det utover mange andre. Skal alle holde på slik, da blir det ubeboelig for alle etterhvert.

Liker man ikke slike regler, da bør man også finne seg et annet sted å bo.

Jeg antar at hvis disse naboene hadde holdt seg til reglene som gjelder tidligere, vært litt hyggeligere når de ble bedt om å stoppe tidligere fester, og beklaget, så hadde naboene nå kanskje hatt litt mer tålmodighet med dem.

Gjentatte ganger, forrige gang var for et halvt år siden, vil ikke akkurat kalle de for partymennesker 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men man vet jo ikke nå at de kommer til å bryte reglene for smittevern, det får da være grenser for å forhåndsdømme 

Nei, for all del. Men på en fest hvor alle gjester overholder anbefalt avstand og øvrige smittevernregler til enhver tid, hele kvelden, så er man ikke særlig mange i en leilighet (som sannsynligvis ikke er 300kvm stor) 

Så da vil ikke bråk bli noe stort problem, fordi verken høyt alkoholinntak, høy musikk og dansing, eller andre ting som vil sjenere naboer er forenlig med smittevernrestriksjonene. 

Så, uten å være forutinntatt tenker jeg at festen enten er coronavennlig og nabovennlig, eller at den ikke er noen av delene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, for all del. Men på en fest hvor alle gjester overholder anbefalt avstand og øvrige smittevernregler til enhver tid, hele kvelden, så er man ikke særlig mange i en leilighet (som sannsynligvis ikke er 300kvm stor) 

Så da vil ikke bråk bli noe stort problem, fordi verken høyt alkoholinntak, høy musikk og dansing, eller andre ting som vil sjenere naboer er forenlig med smittevernrestriksjonene. 

Så, uten å være forutinntatt tenker jeg at festen enten er coronavennlig og nabovennlig, eller at den ikke er noen av delene. 

Høy musikk er ikke forenelig med smittevernrestriksjonene 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Gjentatte ganger, forrige gang var for et halvt år siden, vil ikke akkurat kalle de for partymennesker 😂

Du må gjerne le, men du forstår tydeligvis ikke at hvis man selv velger å bo i et borettslag så må man følge reglene der. Det har disse ved flere tidligere tilfeller valgt å ikke gjøre, og i tillegg vært frekk nok til å være ufin når de blir bedt om å ta hensyn flere timer etter at lovverket sier de skulle vært stille. Da har de selv valgt å oppføre seg på en måte som gjør at de ikke har noen goodwill hos naboene.

Man trenger ikke være Einstein for å forstå at man må følge de lover og regler som finnes, både i boliglaget man selv har valgt å bosette seg i og i landet man bor i.

En annen ting du tydeligvis heller ikke forstår er det jeg påpekte over, at hvis flere eller alle skulle la være å ta slike hensyn, la være å følge boliglagets vedtekter, da ville det snart blitt ubeboelig for de fleste.

Voksne folk greier å forholde seg til slike enkle regler. Og de fleste er velvillige noen ganger hvis naboene ellers er hyggelige, noe disse har vist at de ikke er når de blir bedt om å roe seg.

I tillegg til å varsle styreleder om at de planlegger bråk utover natten og snakke med naboen selv, så ville jeg ringt politiet tidlig på kvelden om jeg visste de var for mange i leiligheten.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du må gjerne le, men du forstår tydeligvis ikke at hvis man selv velger å bo i et borettslag så må man følge reglene der. Det har disse ved flere tidligere tilfeller valgt å ikke gjøre, og i tillegg vært frekk nok til å være ufin når de blir bedt om å ta hensyn flere timer etter at lovverket sier de skulle vært stille. Da har de selv valgt å oppføre seg på en måte som gjør at de ikke har noen goodwill hos naboene.

Man trenger ikke være Einstein for å forstå at man må følge de lover og regler som finnes, både i boliglaget man selv har valgt å bosette seg i og i landet man bor i.

En annen ting du tydeligvis heller ikke forstår er det jeg påpekte over, at hvis flere eller alle skulle la være å ta slike hensyn, la være å følge boliglagets vedtekter, da ville det snart blitt ubeboelig for de fleste.

Voksne folk greier å forholde seg til slike enkle regler. Og de fleste er velvillige noen ganger hvis naboene ellers er hyggelige, noe disse har vist at de ikke er når de blir bedt om å roe seg.

I tillegg til å varsle styreleder om at de planlegger bråk utover natten og snakke med naboen selv, så ville jeg ringt politiet tidlig på kvelden om jeg visste de var for mange i leiligheten.

Jeg bor i et sameie i Oslo og vi har også regler på at det skal være stille klokken 23.00.  Men her har alle forståelse for at man av og til kan ha en fest, men at det da er fint om man henger opp et nabovarsel om dette på forhånd. Her har vi alle vært unge en gang og forstår at av og til er dette greit, så lenge alle forstår at man ikke kan ha fest hver dag og at det er mye mer toleranse for litt støy på nyttårsaften, 17. mai og andre merkedager. Si meg, har du aldri vært ung eller glad i å ha det litt gøy?

Skrevet

Gi dem beskjed i morgen om at dere legger dere køokja 00.30 og at du regner med at det er stille da ettersom de jo uansett ikke kan være så mange eller drikke så mye at de ikke klarer å holde smittevernavstand.

Hvis de blir mange eller de fester uforsvarlig ringer du politiet.

Anonymkode: d0597...546

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Høy musikk er ikke forenelig med smittevernrestriksjonene 😂

Sitter dere ofte fire edru mennesker i hver sin ende av sofaen, med god avstand, og spiller høy musikk? Du om det🙄

For de fleste andre henger høy musikk sammen med høyt alkoholinntak, og gjerne aktiviteter uten en meter mellom folk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg bor i et sameie i Oslo og vi har også regler på at det skal være stille klokken 23.00.  Men her har alle forståelse for at man av og til kan ha en fest, men at det da er fint om man henger opp et nabovarsel om dette på forhånd. Her har vi alle vært unge en gang og forstår at av og til er dette greit, så lenge alle forstår at man ikke kan ha fest hver dag og at det er mye mer toleranse for litt støy på nyttårsaften, 17. mai og andre merkedager. Si meg, har du aldri vært ung eller glad i å ha det litt gøy?

Åh, forsøker du deg på en liten hersketeknikksnert der på slutten? ;)

Jo, jeg har vært både unge og hatt det mye gøy. Men vi tok faktisk hensyn. De høylydte festene la vi til hus hvor andre ikke ble forstyrret av lydnivået. Når vi ikke hadde tilgang på slike steder å feste valgte vi å ta hensyn. Noen hørte nok oss også etter kl 23, men det var faktisk aldri mye bråk etter midnatt.

Når mange jobber turnus, så må man bare ta hensyn om man bor i borettslag. Greier man ikke det, da flytter man, enkelt og greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...