Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #1 Skrevet 28. desember 2020 Jeg sklir bort fra samboer. Jeg vet ikke om jeg vil mere.Det er ikke hans feil. Han har drukket i kveld og jeg hater når han er påvirket noe han har vært noen ganger i jula. Ikke drita, men nok til at jeg merker det. Jeg får frysninger når han tar på meg og jeg måtte be han om å slutte. Føler ikke det jeg burde og tenker hver dag om jeg skal dra.Barna kommer til å lide da og den tanken klarer jeg bare ikke😭 Noen gode råd? Anonymkode: 2097d...570
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #2 Skrevet 28. desember 2020 Bruker han å drikke for mye? Drikker han mye ellers, eller er det bare nå i jula? Har du opplevd ubehagelige ting ifm. alkoholpåvirkede menn før? Er det bare alkoholforbruket hans som gjør at du føler dere sklir fra hverandre, eller er det andre ting også? Har du snakket med ham om hvordan du føler det ang. alkoholforbruket hans? Anonymkode: 07c9b...21e
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #3 Skrevet 28. desember 2020 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Bruker han å drikke for mye? Drikker han mye ellers, eller er det bare nå i jula? Har du opplevd ubehagelige ting ifm. alkoholpåvirkede menn før? Er det bare alkoholforbruket hans som gjør at du føler dere sklir fra hverandre, eller er det andre ting også? Har du snakket med ham om hvordan du føler det ang. alkoholforbruket hans? Anonymkode: 07c9b...21e Det er andre problemer også.Jeg føler at vi bare er sammen for å være det. Han vet at jeg ikke liker når han drikker for mye, men han bagatelliserer det. Han drakk veldig mye før vi møttes. Han drikker ikke mye i hverdagene, men i helgene kan det bli for mye synes jeg. Anonymkode: 2097d...570
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #4 Skrevet 28. desember 2020 Jeg hater å legge meg og kjenne whiskeylukt foreksempel.... Anonymkode: 2097d...570
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #5 Skrevet 28. desember 2020 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Det er andre problemer også.Jeg føler at vi bare er sammen for å være det. Han vet at jeg ikke liker når han drikker for mye, men han bagatelliserer det. Han drakk veldig mye før vi møttes. Han drikker ikke mye i hverdagene, men i helgene kan det bli for mye synes jeg. Anonymkode: 2097d...570 Det jeg ser som faresignal er at han har en historie med å drikke veldig mye tidligere, nå drikker for mye i helgene - og ikke minst at han bagatelliserer at hans alkoholforbruk påvirker de rundt ham. Hva som er for mye kan være vanskelig å si noe om. Noen som har negative opplevelser med fulle folk eller alkoholikere fra før vil ofte ha lavere toleranse for alkoholbruk i eget hjem. Uansett er det et problem når hans alkoholforbruk påvirker deres forhold negativt. Og uansett er det tydelig at dere sliter med kommunikasjonen. Dere forstår ikke hverandre, virker det som. Hvor mye drikker han på en kveld nå i jula, eller en vanlig helg? Siden dere har barn sammen så ville jeg tatt en prat med ham en dag han er edru, fortalt at du føler dere er i ferd med å skli fra hverandre og at dere trenger hjelp for å greie å holde sammen, og at du vil dere skal gå i parterapi. Blir han med i parterapi kan du ta opp også alkoholforbruket hans der, og hvorfor dette er så ille for deg. Vil han ikke bli med må du nesten bare si at hvis han ikke vil gjøre noe for å holde familien samlet, da må dere vurdere å gå fra hverandre. Slik du går nå kommer du bare å få veldig motvilje til hele ham, og da må du ta tak i det, for enten greier dere å fikse forholdet slik at begge får det bra, eller så må dere uansett samarbeide om barna i flere år fremover. Prøv å få ham med i parterapi Og finn ut for din egen del om du har hatt noen negative erfaringer med alkohol og menn som kanskje påvirker deg fremdeles. Anonymkode: 07c9b...21e
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2020 #6 Skrevet 29. desember 2020 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det jeg ser som faresignal er at han har en historie med å drikke veldig mye tidligere, nå drikker for mye i helgene - og ikke minst at han bagatelliserer at hans alkoholforbruk påvirker de rundt ham. Hva som er for mye kan være vanskelig å si noe om. Noen som har negative opplevelser med fulle folk eller alkoholikere fra før vil ofte ha lavere toleranse for alkoholbruk i eget hjem. Uansett er det et problem når hans alkoholforbruk påvirker deres forhold negativt. Og uansett er det tydelig at dere sliter med kommunikasjonen. Dere forstår ikke hverandre, virker det som. Hvor mye drikker han på en kveld nå i jula, eller en vanlig helg? Siden dere har barn sammen så ville jeg tatt en prat med ham en dag han er edru, fortalt at du føler dere er i ferd med å skli fra hverandre og at dere trenger hjelp for å greie å holde sammen, og at du vil dere skal gå i parterapi. Blir han med i parterapi kan du ta opp også alkoholforbruket hans der, og hvorfor dette er så ille for deg. Vil han ikke bli med må du nesten bare si at hvis han ikke vil gjøre noe for å holde familien samlet, da må dere vurdere å gå fra hverandre. Slik du går nå kommer du bare å få veldig motvilje til hele ham, og da må du ta tak i det, for enten greier dere å fikse forholdet slik at begge får det bra, eller så må dere uansett samarbeide om barna i flere år fremover. Prøv å få ham med i parterapi Og finn ut for din egen del om du har hatt noen negative erfaringer med alkohol og menn som kanskje påvirker deg fremdeles. Anonymkode: 07c9b...21e Hmm han drikker kanskje 3 øl, 4 glass whiskey og et par drammer?Litt usikker altså... Har hatt noen negative episoder med han og hans alkoholforbruk da vi ble sammen for 11 år siden.Da var han på grensen til å være alkoholiker.Men så skjerpet han seg noe voldsomt. Jeg tviler på at jeg får han med på parterapi, men det var en god ide.Skal lufte det for han og høre hva han tenker. Anonymkode: 2097d...570
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2020 #7 Skrevet 29. desember 2020 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Hmm han drikker kanskje 3 øl, 4 glass whiskey og et par drammer?Litt usikker altså... Har hatt noen negative episoder med han og hans alkoholforbruk da vi ble sammen for 11 år siden.Da var han på grensen til å være alkoholiker.Men så skjerpet han seg noe voldsomt. Jeg tviler på at jeg får han med på parterapi, men det var en god ide.Skal lufte det for han og høre hva han tenker. Anonymkode: 2097d...570 Hvis han drikker 3 øl, flere glass whiskey og et par drammer på en kveld, så er han langt over hva som er anbefalt. Hvis han i tillegg kan drikke så mye uten å bli særlig påvirket, så er det også et tegn på at han drikker for mye og for ofte og har utviklet en høy toleranse. Det forbruket han har på en vanlig julekveld eller helgekveld, det er det andre kanskje ville drukket på en ordentlig fest. At han føler behov for å drikke så mye hjemme, det er også et faresignal. Når han i tillegg bagatelliserer sitt alkoholinntak (selv om det er så stort når han drikker), det er enda et faresignal. Når du så tydelig forteller ham hvor ubehagelig hans drikking er for deg og måten han blir på når han drikker på, spesielt siden han har en historie med å gjøre uakseptable ting mot deg i fylla - da er det nærmest en form for psykisk vold mot deg når han bagatelliserer dette. Og det skal du heller ikke godta. Han var "på grensen til å være alkoholiker" tidligere, han har fremdeles en unormal høy toleranse for alkohol. Det tyder på at han fremdeles drikker for mye. Dere har hatt noen negative episoder knyttet til alkohol tidligere, det er også et faresignal, spesielt når han nå bagatelliserer ditt ubehag av hans for store inntak av alkohol. Jeg mistenker at han er alkoholiker, men ikke har sklidd helt ut igjen enda. Men all bagatelliseringen hans tyder på at han ikke er villig til å innse problemet eller gjøre noe med det. Om du ser på antall alkoholenheter du nevner her. Hvis man legger inn dette i alkoholenhetskalkulatoren (tar utgangspunkt i 3 halvlitere med øl, og normale enheter whiskey og drammer), så drikker mannen din 11 enheter alkohol pr. kveld når han drikker. Det er ikke anbefalt for menn å drikke mer enn fem enheter pr. gang. Drikker han så mye to ganger i uken er han helt på grensen til et forbruk som gir høy risiko for helseskader! Mange av de som er erfarne drikkere, for å si det slik, de nøyer seg sjelden med å helle i en enhet i glasset pr. gang, så mest trolig drikker din mann langt mer enn dette pga. mer sprit i glassene. Mannen din er mest trolig alkoholiker. Det er ingen tvil om at han misbruker alkohol i hvert fall. Jeg synes du skal ta kontakt med din fastlege og også ta kontakt med kommunen du bor i og høre om de har tilbud til pårørende til rusmisbrukere, for jeg tror du trenger noen å snakke med. Søker du på nett kan du også finne støttetelefoner for pårørende til rusmisbrukere (da også alkoholmisbrukere). Ikke lev med ham hvis han ikke er villig til å slutte å drikke og gå i parterapi og skaffe seg hjelp for alkoholmisbruket sitt! Du blir ødelagt om du lever sammen med en alkoholiker/en som misbruker alkohol. Og det vil trolig barna deres også bli etterhvert. Så skaff deg hjelp, snakk med lege og andre som kan hjelpe deg. Og forsøk å få ham med i parterapi. Hvis han ikke vil i parterapi ville jeg fortalt ham at du ikke lenger kan leve med ham om han fortsetter å drikke og dere rydder opp i forholdet, så da får han velge - parterapi og alkoholkutt, eller miste familien sin. Da ansvarliggjør du ham litt. Men jeg mistenker at han vil si at du overdriver, at du er skjør, at du ikke tåler mye, at du ikke kan kaste bort familien bare over bagateller, at han må få lov å drikke litt når han er sliten etter en lang uke, et langt år osv. La alt slikt prelle av deg, om han begynner å si slikt, for det er bare hans måte å fraskrive seg ansvar for egne problemer. Bare gjenta at nå er det nok, dere må i parterapi, hvis ikke bestiller du meklingstime, for slik kan ikke du og barna lenger leve. Om legen din har nettbestilling av timer - gå inn her og nå og bestill deg en time, da er du i gang! Det har kommet så langt hos dere at jeg tror du blir dårlig av å bo med ham slik han holder på nå. Da er det viktig å gjøre noe slik at du ikke blir dratt ned av ham! Fortell også en venninne eller slektning som du har full tillit til hva du har opplevd med mannen og alkohol tidligere, og det at han fremdeles drikker så mye når han først drikker, si at du trenger støtte i tiden fremover. Det er viktig å ikke tie dette ihjel, for da blir det vanskeligere både å gjøre noe med det og ev. komme deg ut av forholdet, om du trenger det. Klem ❤️ Her har du linker: Alkoholenhetskalkulatoren: https://rop.no/snakkomrus/alkoholenhetskalkulator/index.html Her er noen nyttige tips: https://www.nrk.no/livsstil/slik-kan-du-hjelpe-en-alkoholavhengig-1.13661480 Her er også linker til tilbud til pårørende til rusmisbrukere: https://www.helsenorge.no/parorende/tilbud-for-parorende-innen-psykisk-helse-og-rus/ Anonymkode: 07c9b...21e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå