Gå til innhold

Bonusdatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bonusdatter på 11 år som er hos oss ca annenhver helg + ferier. 
Merker at hun begynner å nærme seg «tennåringsalder» og pubertet..har veldig mye svette tydeligvis. Tror ikke moren er så nøyen som oss på dette med renslighet osv.. Føler at hun ofte kommer til oss litt «skitten». Fett hår og lukter svette.. Til og med ytterjakken hennes stinker svette.. Jenta selv protesterer alltid når vi sier at hun må dusje. Tenker at det er vanlig at gutter kan være treige og ikke vil dusje..men tenkte kanskje at jenter brydde seg litt mer? 
En annen ting er det lange og veldig slitte håret hennes... Hadde hun klippet det litt oftere hadde håret vært sunnere. 
Det er ikke min business å ta opp dette.. Far bør gjøre det.. Men så tror jeg han også synes det er litt vanskelig.. 

Ang håret tok vi henne med til frisør en gang og fikk klippet en del av håret.. Men vil på en måte ikke overkjøre moren heller. Men samtidig tror ikke jeg hun tenker så mye over dette med håret for eksempel.. Noen gode tips..? 

Anonymkode: d5063...0ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en jente på 11 som også får fort fett hår, og som er veldig lite interessert i dusj. Jeg tror ikke det er så uvanlig. Hun motsetter seg deo på det sterkeste. Jeg tror det er litt overveldende hele pubertetsgreien, for hun får også panikk av kviser og pupper og hår og ikke minst - mensen som snart kommer. 

Vet ikke om jeg har så mange tips, men jeg prøver i alle fall å ha litt forståelse for at det er nytt og kanskje litt skremmende. Svettelukt er ikke kult, og hun får ikke gå i klær som lukter. Til gjengjelde hjelper jeg henne å vaske favorittklærne hyppig, de har prioritet. Dere må vaske jakka til bonusjenta! Min jente må ha litt hjelp for å få skylt balsamen skikkelig ut, så det får hun. Hun må ta på deo etter dusj. Vi prøver å gjøre dusj litt attraktivt med en spesiell såpe som er bare hennes, osv. 

Skrevet

Hva med å ta henne med på Body shop eller noe så hun får velge seg ut noen produkter? Få henne til å dusje og vaske håret så kan du hjelpe henne med å style håret etterpå. Føne/flette eller noe.
Syns det er flott at du bryr deg. Du vil jentas beste.

Anonymkode: 4b49e...d8a

Skrevet

Ja det er sikkert litt nytt og «skremmende» med alt som skjer med kroppen osv. Når hun kom til oss sist oset det svettelukt.. og det kan det så klart gjøre i den alderen. Men viktig å dusje/vaske seg og bruke deo. Spurte om hun brukte deo, ja det gjorde hun men glemte det av og til. Jeg sjekket i toalettvesken og der lå deo. Men at jakken stinket så voldsomt..det kan ikke bare være etter en dags bruk, tenker jeg da...

Ang håret kan vi så klart ta henne med til frisør igjen.. Men moren får x antall tusen i bidrag pr måned og jeg mener at hun bør kunne ta den delen.. Enig? 

Vil bare det beste ja. At hun skal være både ren og pen i tøyet (ofte bukser med hull på knærne også..) 

Skrevet

Jeg har selv en datter på snart 11 år. Her er puberteten på full fart inn i vår tilværelse også. Jenta mi har ingen problemer med at jeg prater med henne om disse tingene så lenge jeg gjør det diskre og uten andre tilstede. Faren kan til en viss grad si fra om dusj og han får tatt henne med å klippe hår og kjøpe klær, så sant det ikke er undertøy. Kjæresten til faren (bor ikke sammen, men har vært sammen ett par år) kan ikke nevne noe i nærheten av disse tingene. Da blir damen lagt for hat og jeg må inn å be om godt ver på hennes vegne. 

Anbefaler deg derfor å trø kjempe forsiktig. Skal du snakke med henne om det, så kan en idee være å snakke om det ved at du forteller om dine problemer og hvordan du løste de. Da også problemer hun ikke har. Og ønsker hun ikke å prate så må du akseptere det. Hvis ikke så blir du å dytte henne fra deg...

Anonymkode: d97d8...bc1

Skrevet

Men hvordan gå frem overfor mor ang det med klipp av håret? 
Jenta selv ønsker å ha langt hår. Det er ok, men bør i så fall stusse tuppene litt i det minste.. Det er tydelig at mor ikke tenker så mye på dette. Greit nok.. Men vil liksom ikke «overkjøre» henne heller.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har selv en datter på snart 11 år. Her er puberteten på full fart inn i vår tilværelse også. Jenta mi har ingen problemer med at jeg prater med henne om disse tingene så lenge jeg gjør det diskre og uten andre tilstede. Faren kan til en viss grad si fra om dusj og han får tatt henne med å klippe hår og kjøpe klær, så sant det ikke er undertøy. Kjæresten til faren (bor ikke sammen, men har vært sammen ett par år) kan ikke nevne noe i nærheten av disse tingene. Da blir damen lagt for hat og jeg må inn å be om godt ver på hennes vegne. 

Anbefaler deg derfor å trø kjempe forsiktig. Skal du snakke med henne om det, så kan en idee være å snakke om det ved at du forteller om dine problemer og hvordan du løste de. Da også problemer hun ikke har. Og ønsker hun ikke å prate så må du akseptere det. Hvis ikke så blir du å dytte henne fra deg...

Jeg prøver å være litt forsiktig.. men vet at jeg kanskje kan trå litt feil og for direkte kanskje også. Får prøve meg på en mildere variant direkte ovenfor jenta😊 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men hvordan gå frem overfor mor ang det med klipp av håret? 
Jenta selv ønsker å ha langt hår. Det er ok, men bør i så fall stusse tuppene litt i det minste.. Det er tydelig at mor ikke tenker så mye på dette. Greit nok.. Men vil liksom ikke «overkjøre» henne heller.. 

Beklager, men du mistet meg når du begynte å gnåle om flere tusen i bidrag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Beklager, men du mistet meg når du begynte å gnåle om flere tusen i bidrag. 

Hvorfor det? 

Skrevet

Min jente som nettopp har blitt 12 er heller ikke alltid like lett å få i dusjen. 
Dusjsåpe fra Rituals, den som skummer festlig, er en hit. Den er morsom å vaske seg med og lukter godt. 
Hun trenger ikke alltid bruke balsam, noen ganger fletter jeg håret i masse små fletter som hun sover med og da bruker jeg balsamspray. Blir ikke like fett hår etter det.

Tar tid å flette disse små flettene og da skravler vi eller ser noe koselig på tv. Komplimenter da også tilfeldig hvor godt hun luktet osv.

At hun har med toalettmappe til dere bør være unødvendig. Kjøp deo til henne og noen produktet fra Rituals hun kan ha på en egen plass på badet hos dere.

Hvis du tilbyr deg å være litt frisør og flette, kan du jo også stusse tuppene. 

Sørg for å vaske ytterjakken hennes når hun er hos dere og far må sørge for at hun bytter undertøy, t-skjort og sokker hver morgen.

Både min datter og mine bonusdøtre snakket om pubertet osv med sine stemødre. 
Vær varsom, så går det nok helt fint.

Jenta vil sikkert takke deg senere.

Anonymkode: c0ef8...b0b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor det? 

Av den enkle grunn at klaging på bidrag kommer fra stort sett to forskjellige grupper her inne. Enten de som troller og vil kun skape en provokasjon, eller bitre stemødre som ønsker å få bekreftet at mor er ett forferdelig menneske som ikke er verdig tittelen som mor og dermed degraderes til bio-mor.

Skrevet

Husker faktisk denne praten med moren min da jeg var 11-12 år. Hun var bare helt direkte. «Du nærmer deg puberteten nå og da begynner svetten din å lukte. Både under armer og i klær. Derfor er det viktig å vaske seg i armhulene etter å ha svettet og ta på deodorant. Alle kvinner og menn i puberteten må gjøre dette for ingen liker svettelukt». Så fikk jeg en deodorant av henne hun tenkte jeg ville like. En litt ungdommelig en. Og så sa hun jeg kunne bli med i butikken og velge ut den neste selv. 

Syntes fremgangsmåten hennes var helt grei og jeg var nøye på å vaske meg og bruke deo siden. Men kanskje lettere siden hun var mammaen min?

Hva med å bare gi henne en deo i gave som en start uten å si så mye mer enn på en hyggelig måte, at dette er noe alle jenter over 11 år bør ha. Og så la henne finne ut hva det går i selv. Tror de fleste 11 åringer ville blitt nysgjerrige.

Vær derimot klar for å ta i mot spørsmål om de kommer, på en koselig måte:)

Anonymkode: ca342...e5e

Skrevet

Hvorfor er dette ditt problem? Virker ikke jentas far?

Anonymkode: dc317...1af

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Husker faktisk denne praten med moren min da jeg var 11-12 år. Hun var bare helt direkte. «Du nærmer deg puberteten nå og da begynner svetten din å lukte. Både under armer og i klær. Derfor er det viktig å vaske seg i armhulene etter å ha svettet og ta på deodorant. Alle kvinner og menn i puberteten må gjøre dette for ingen liker svettelukt». Så fikk jeg en deodorant av henne hun tenkte jeg ville like. En litt ungdommelig en. Og så sa hun jeg kunne bli med i butikken og velge ut den neste selv. 

Syntes fremgangsmåten hennes var helt grei og jeg var nøye på å vaske meg og bruke deo siden. Men kanskje lettere siden hun var mammaen min?

Hva med å bare gi henne en deo i gave som en start uten å si så mye mer enn på en hyggelig måte, at dette er noe alle jenter over 11 år bør ha. Og så la henne finne ut hva det går i selv. Tror de fleste 11 åringer ville blitt nysgjerrige.

Vær derimot klar for å ta i mot spørsmål om de kommer, på en koselig måte:)

Anonymkode: ca342...e5e

Det kan være veldig stor forskjell på mor og bonusmor i forhold til hva en ung jente finner ok å få servert. Pubertet er ett veldig sårt tema for veldig mange. Mi jente nekter all kontakt med sin bonusmor takket være at hun kommenterte noe ang puberteten. Så her jobber jeg iherdig med å få fikset det forholdet. 

Men, nå er jeg usikker på om faktisk HI gjør dette for jenta sin del, eller om det er for å kunne sette ett stikk i det hun selv indirekte definerer som en udugelig mor. 

Skrevet

Det er kamp uten like å få husets 11-åring til å dusje, jeg går faktisk ofte og gruer meg fordi jeg vet det blir bråk. Slik var det med ene broren også da han var på samme alder, mens andre broren aldri har laget problemer. Jeg tror ikke dette er så knyttet til kjønn, men alder. Hårer til min datter blir også fort fett nå, og vi må mase om deo hver dag, hun er helt uinteressert selv. Det er egentlig rart, for hun kan godt bry seg om at klærne er fine/kule osv, men når jeg forklarer henne at å lukte og gå rundt med fett hår ikke akkurat er noe delikat, lukker hun ørene helt. Hun må likevel da, men enkelt er det ikke. Jeg gleder meg veldig til det løsner. 

Anonymkode: f37b9...249

Skrevet

Når min datter kom i puberteten og begynte å stinke, så var det å dusje HELT uaktuelt! "Hvorfor det??". Det var omtrent i samme moment hvor hun sa "mamma, INGEN går med bunad på 17.mai". Håret var fett, hu stinka, klærne hennes stinka... det er bare sånn det er. Hatt samme runde med sønnen nå (han har langt hår), han ser ikke poenget med å dusje, og hvorfor dusje etter trening liksom...? Så det er ikke ungen eller morra det er noe feil med, de bare er sånn. 

Anonymkode: 7586d...279

Skrevet

Akkurat pga dette er det så viktig å få inn rutinen med å dusje hver dag fra ung alder. Våre barn (fire) har aldri protestert på å holde seg rene og lukt og fett hår har aldri vært et problem. Jeg tror aldri at jeg har kjent vond lukt av dem. 

Nå er jo dette for sent for hi og bonusdatter, så her må far på banen og forklare at alle kjenner den vonde lukten og hun risikerer at venner trekker seg bort pga at det faktisk er ekkelt med urene mennesker. 

Har hun langt hår trenger hun ikke ofte til frisør så det kan jammen pappa betale selv om han betaler bidrag! Ev kan dere stusse selv, med en god saks er det noe de fleste får til. 

Anonymkode: c93cc...adc

Skrevet

Jeg mente ikke å snakke dårlig om moren til jenta. Selv om det kanskje virket sånn.. Hun er veldig snill og grei, og vi har en god tone. Men blir feil at jeg skal ta opp sånne ting..Det må evt far gjøre, men som sagt..tror han også synes enkelte ting er litt vanskelig. 
Men han sier fra til jenta angående dette med lukt og at hun må dusje osv.

Klipp kan vi så klart betale... Mener bare at moren får bra med bidrag og bør ta den utgiften. Men det går vel heller på det at hun ikke er så nøyen på sånt..og derfor ikke prioriterer det. Samme med klær..ofte jenta kommer til oss og har med busker med hull i. Har blitt litt bedre akkurat det heldigvis. 

Vi får heller bare ta henne med til frisør osv. Men ønsker ikke å tråkke moren på tærne heller... 

Skrevet

Å ha langt hår er ikke problemet, så å fokusere på klipping i denne tråden skjønner jeg ikke. Jenta er NØDT TIL å dusje minst annenhver dag og vaske håret sitt to til tre ganger i uken. Basta bom. Hun kan også dra nytte av tørrshampo for at håret kan se mindre fett ut. Da holder det å vaske håret to ganger i uken. Hun må også bruke deo rollon under armhulene. Basta bom. Hun må fortelles dette og dere må alle fortelle henne at nå skal hun i dusjen. Basta bom. 

Dette er normal oppdragelse. Ingen kan sluntre unna personlig hygiene. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 8e8e6...96d

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Jeg mente ikke å snakke dårlig om moren til jenta. Selv om det kanskje virket sånn.. Hun er veldig snill og grei, og vi har en god tone. Men blir feil at jeg skal ta opp sånne ting..Det må evt far gjøre, men som sagt..tror han også synes enkelte ting er litt vanskelig. 
Men han sier fra til jenta angående dette med lukt og at hun må dusje osv.

Klipp kan vi så klart betale... Mener bare at moren får bra med bidrag og bør ta den utgiften. Men det går vel heller på det at hun ikke er så nøyen på sånt..og derfor ikke prioriterer det. Samme med klær..ofte jenta kommer til oss og har med busker med hull i. Har blitt litt bedre akkurat det heldigvis. 

Vi får heller bare ta henne med til frisør osv. Men ønsker ikke å tråkke moren på tærne heller... 

Hvis hun har langt, tynt hår som du beskriver så er det ikke noe problem å dele det i to horisontalt, gre rett ned og klippe tuppene rett over med god saks et par cm (i to omganger). Trenger ikke betale frisør for det når dette er kun for å fikse "det verste". Så kan hun heller evt få frisør time til bursdag eller julegave feks. 

-hilsen X-frisør. 

Anonymkode: e4d5f...f73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...