Gå til innhold

Naboungene maser om mat her flere ganger om dagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sa nei til middag i går og ja til lunsj i dag. De spiste lunsj her på lørdag og. Nå tigger de om middag igjen. «Mamma sier det er greit at jeg spiser her.» De kommer fra et velholdt hjem, så de får mat hjemme. Jeg er bare så lei mas!

Anonymkode: 3f716...b69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære vene, send dem hjem! Verre er det ikke. 

Anonymkode: 21c2e...800

Skrevet

Jeg har satt ned foten når det gjelder dette. Blir med hjem etter skolen ofte og spiser middag her. Av og til er greit. 

Anonymkode: 8061b...1c3

Skrevet

Gud hjelpe meg hva man skal lage problemer av. Her har vi brød, gjester av alle størrelser kan lage seg en brødskive. Hvis vi først har laget middag får alle som er på besøk mat. 

Anonymkode: 06342...464

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Gud hjelpe meg hva man skal lage problemer av. Her har vi brød, gjester av alle størrelser kan lage seg en brødskive. Hvis vi først har laget middag får alle som er på besøk mat. 

Tja....brød, ja.... 6 stk gutter på 10-12 år, nesten hver ettermiddag, hver uke.... Spiser ikke BARE brød, men også smør, ost, skinke, ribberull, lammerull osv osv + drikke!! Melk? Blir fort noen liter....

Høres litt sånn "ovenpå" ut når noen svarer her at "vi har da brød". Går fort en god del mat med når venner skal spise, langt mer enn man kanskje har i kjøleskapet, har planlagt, OG økonomi til!

Anonymkode: bbb4f...05b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tja....brød, ja.... 6 stk gutter på 10-12 år, nesten hver ettermiddag, hver uke.... Spiser ikke BARE brød, men også smør, ost, skinke, ribberull, lammerull osv osv + drikke!! Melk? Blir fort noen liter....

Høres litt sånn "ovenpå" ut når noen svarer her at "vi har da brød". Går fort en god del mat med når venner skal spise, langt mer enn man kanskje har i kjøleskapet, har planlagt, OG økonomi til!

Kan du ikke foreslå at de går en tur ut, eller drar hjemom en av de andre? «Nå har dere vært her i mange dager, nå kan dere ta en tur ut eller fyke til de andre, så kan dere komme hit igjen en annen dag» 

Anonymkode: edc88...7d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Vi har ikke råd til det vi. Det er ikke ubegrenset med mat eller melk til de som bor i huset heller. 
Og vi er ikke fattige, men å brødfø andre har vi ikke mulighet til. 

Anonymkode: ff7d0...8e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Kan du ikke foreslå at de går en tur ut, eller drar hjemom en av de andre? «Nå har dere vært her i mange dager, nå kan dere ta en tur ut eller fyke til de andre, så kan dere komme hit igjen en annen dag» 

Nå er ikke jeg HI, bare påpeker at det ikke er fullt så enkelt og billig som "...man har da brød..."

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Nå er ikke jeg HI, bare påpeker at det ikke er fullt så enkelt og billig som "...man har da brød..."

Det har jeg heller ikke foreslått? Jeg foreslo at de skulle gå og spise på rundgang. 

Skrevet

Mange barn liker å spise borte. Passer det svarer man ja på spørsmålet, passer det ikke sier man nei. 

Det er barn, ingen grunn til å lage unødvendige problemer. 

Anonymkode: 98cdd...185

Skrevet

Hvis jeg har planlagt mat til familien så hadde ikke jeg hatt mat nok til å fore halve nabolaget.  Jeg planlegger jo så det er nok mat til oss 4, ikke masse ekstra.  Er noen med hjem fra skolen så får de selvfølgelig middag,  da er det jo lagt inn i planene. 

Anonymkode: 4793b...449

Skrevet

Her får barna mat når de er på besøk. Jeg sender ikke folk hjem for å spare brødskiver og pålegg. Ønsker å ha åpen dør og at alle skal føle seg velkommen her. Det er ikke noe mer jobb å lage middag til et par ekstra unger, May lager vi uansett. 

Anonymkode: 3008b...9a5

Skrevet

Skjønner godt du blir lei, vi har et nabobarn som jeg føler spiser mer hos oss enn hjemme. Mine har vel spist der en eller to ganger. Sier nei hvis vi ikke har nok mat, men får vondt av henne hver gang jeg må si nei.  Har stadig andre unger også her på mat, føler foreldrene bare sender dem til oss hele dagen uten og etterlyse dem fordi vi alltid ordner mat. Er mine på besøk hos andre er det sjelden de får mat, noen steder sender jeg med dem noen muslibarer hvis de skal være lenge. Det er ikke økonomi det står på.

Anonymkode: 447e5...700

Skrevet

Matbudsjettet mitt er større enn det ville vært om bare egne barn spiste her, men jeg ser på det som en god investering.

Men det ville være ignorant å se bort fra det faktum at ikke alle har økonomi til å fore et halvt nabolag på jevnlig basis, og jeg håper de som har barn som spiser mye borte tenker på at de bør fore nabobarna like ofte som eget barn får mat borte. Slik går regnestykket opp.

Anonymkode: 8be76...58a

Skrevet

Hi her.

Det handler ikke om at jeg ikke vil servere dem en brødskive i ny og ne. Det handler om at jeg ikke får mat selv fordi naboungene spiser meg ut av huset daglig. Som f.eks her forrige dagen, vi skulle ha laks i wrap med grønnsaker til middag. Normalt holder en pakke med wraps til oss i familien, pluss ca 500 gram stekt laks. Naboungene spiste mer enn far i huset og meg til sammen. Det ble ikke nok mat, og jeg endte opp med kun å servere, og ikke få noen ting selv. Det ble tomt før jeg fikk satt meg til bords. De tigger og ber om mer og mer.
Det samme skjedde da vi skulle ha wienerpølser til middag for en liten uke siden. Minstebarnet på fem år spiste fem pølser! Min på ni år spiste én. Det er så enorme mengder mat som går med, og jeg har egentlig nok med min egen familie om jeg ikke skal drive å fore på nabobarna og.
Og så er det det at det er så skjevt fordelt. De er alltid her. Aldri der. De får ikke lov til å være der. Foreldrene sier alltid nei, og så ender de opp her. 3. juledag var de her fra 10-1930. Sist de fikk være inne hos dem, kom minstejenta mi løpende hjem med tårer i øynene. Hun hadde fått kjeft fordi hun satt på kanten av sofaen. 
Næh. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg startet denne tråden. Jeg trengte vel bare å få det ut. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hi her.

Det handler ikke om at jeg ikke vil servere dem en brødskive i ny og ne. Det handler om at jeg ikke får mat selv fordi naboungene spiser meg ut av huset daglig. Som f.eks her forrige dagen, vi skulle ha laks i wrap med grønnsaker til middag. Normalt holder en pakke med wraps til oss i familien, pluss ca 500 gram stekt laks. Naboungene spiste mer enn far i huset og meg til sammen. Det ble ikke nok mat, og jeg endte opp med kun å servere, og ikke få noen ting selv. Det ble tomt før jeg fikk satt meg til bords. De tigger og ber om mer og mer.
Det samme skjedde da vi skulle ha wienerpølser til middag for en liten uke siden. Minstebarnet på fem år spiste fem pølser! Min på ni år spiste én. Det er så enorme mengder mat som går med, og jeg har egentlig nok med min egen familie om jeg ikke skal drive å fore på nabobarna og.
Og så er det det at det er så skjevt fordelt. De er alltid her. Aldri der. De får ikke lov til å være der. Foreldrene sier alltid nei, og så ender de opp her. 3. juledag var de her fra 10-1930. Sist de fikk være inne hos dem, kom minstejenta mi løpende hjem med tårer i øynene. Hun hadde fått kjeft fordi hun satt på kanten av sofaen. 
Næh. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg startet denne tråden. Jeg trengte vel bare å få det ut. 

Jeg skjønner at det er frustrerende at de bare er hos dere, det blir skjevt. Men at du ikke klarer å sette grenser i ditt eget hus må du faktisk ta på din egen kappe. 

Send barna hjem når dere skal spise middag. Skal de ha annen mat er det skive med xxx pålegg, passer det ikke så kan de gå hjem og spise osv. 

Vi har åpent hus og barn innom hele tiden, det er likevel sjelden vi har ekstra middagsgjester. Jeg vil selv ha mone barn hjem til måltidene så derfor sender jeg andres barn hjem også. 

Anonymkode: 98cdd...185

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hi her.

Du, det er helt greit å sende nabobarn hjem til middag altså, særlig når det blir så skjevfordelt.

Jeg har fire barn, så det sier seg selv at det ofte er ekstra barn her, men nabobarn sender jeg som oftest hjem for å spise. De bor ikke langt unna, og de får mat hjemme, der står det foreldre å lager middag som da ingen barn kommer og spiser, det blir også feil.

Jeg sier ofte at nå nærmer det seg middag så Lukas får gå hjem og spise også han dere møtes igjen senere i dag om dere vil.

Selvfølgelig hender det nabobarn spiser her også, når det passer sånn, men ikke hver dag.

De ekstra skivene til lunsj er helt greit da, jeg har aldri sendt barn hjem for å spise lunsj, men ved middagstid er det ofte greit å ta en liten pause i lekingen også kan de heller møtes igjen om de ønsker å leke mer etterpå.

Det er snakk om naboer, det er ikke noe problem å sende de hjem for å spise middag.

Anonymkode: db085...260

Skrevet

Du må jo sette grenser. Du kan jo ikke bare la dem spise så du selv ender opp med å gå uten middag, for eksempel. Det er helt innafor å gi dem litt, og så si nei til mer. "Vi hadde ikke regnet med gjester, så dere kan ikke få mer. Vi må dele slik at alle får og jeg skal også ha mat." Klager de på at de er mer sultne eller vil ha mer, sier du (gjerne med et smil) at nå er det ikke mer å få, så hvis de er mer sultne må de gå hjem og spise og heller komme tilbake siden. 

Du trenger ikke gi en femåring fem wienerpølser. Du kan fint begrense, og forklare at du ikke kan la dem få mer.

Skrevet

Jeg sender alltid nabobarna hjem til middag. Avtaler av og til at de spiser her, men da må det passe for begge familier. Jeg synes også det er dumt dersom jeg har stått lenge på kjøkkenet for å lage næringsrik mat, så kommer barna hjem og ikke vil spise fordi de har fått pølser hos naboen.. Pølser er ok mat av og til, men når jeg slår til med sunn middag vil jeg at barna spiser hjemme...

Anonymkode: c1760...c48

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hi her.

Barn er ikke urimelig, snakk så de forstår og de aksepterer altså. Maser de etter det sier du nei, enkelt og greit.

-Vi har ikke handlet inn til gjester i dag så du må gå hjem og spise. Dere kan leke igjen etterpå.

-Vi visste ikke at du ville spise her i dag så vi har ikke så mye mat, men du kan få smake litt om du ble veldig fristet. Du kan få ÈN pølse, ÈN wrap....

-Du er mer sulten ja, men vi har ikke mer mat til gjester i dag, vi må nesten få spise oss mette vi som bor her vet du. Du får løpe hjem og få litt middag der også, to middager så blir du nok mett tenker jeg.

Du må rett og slett sette grenser selv, du kan ikke gi lillefingeren og forvente at en ulvesulten femåring selv begrenser seg. Det er din jobb å gjøre det.

Anonymkode: db085...260

Skrevet

La oss tenne et lys for alle som sliter med grensesetting og integritet (inkludert HI) og håpe og be om at de blir flinkere til dette i 2021.

Anonymkode: 6249c...3d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

La oss tenne et lys for alle som sliter med grensesetting og integritet (inkludert HI) og håpe og be om at de blir flinkere til dette i 2021.

Amen!

Anonymkode: 3c2da...178

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Takk 🙏

HI

Skrevet

Du har ikke tenkt på at dette kanskje er barn som ikke får mat hjemme.. Hvor er medfølesen din??

Anonymkode: 18aef...a0e

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du har ikke tenkt på at dette kanskje er barn som ikke får mat hjemme.. Hvor er medfølesen din??

Anonymkode: 18aef...a0e

Selv om disse barna ikke hadde fått mat hjemme så er det vel ikke hi's jobb å sørge for mat til dem.

Da får hun heller melde fra til bv og si at disse barna går hele dagen uten mat. 

Anonymkode: 767f2...63b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...