Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #1 Skrevet 28. desember 2020 Julen består gjerne av mange fellesmåltider. I tillegg til middag, er det ofte lunsj eller frokost. Jeg har store barn, på 9 og 13, men det er ofte sur stemning rundt bordet. De spiser lite, krangler mye og det blir ikke slik som jeg hadde tenkt meg. 13- åringen er stort sett grei å ha med å gjøre, men han lar seg nok terge litt av lillebror. "Blir med på leken." Burde jeg bare gi opp slike måltider, eller skal jeg presse dem til å sitte med oss for å oppdra dem? Tar gjerne imot råd. Anonymkode: 0d5e6...5ac
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #2 Skrevet 28. desember 2020 Du skal selvsagt oppdra dem. Barn på 9 og 13 år skal klare å utvise bordskikk. Du forklarer at du/dere har brukt mye tid på å stelle i stand måltidet og at det minste man kan forvente er at de oppfører seg fint. Sett de så langt fra hverandre som mulig og om de ikke oppfører seg får en av dem (og kun én) gå fra bordet og sette seg i eks sofaen (uten mobil osv) til hn kan oppføre seg. Man diller ikke med så store barn. Anonymkode: f7c39...d3e
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #3 Skrevet 28. desember 2020 Jeg ville kuttet ned på antall fellesmåltider. Velg deg ut ett, høyst to. Anonymkode: 9bf83...403
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #4 Skrevet 28. desember 2020 Her har vi bare et fellesmåltid om dagen, middag, og alle ungene oppfører seg fint. De er 11, 13, 16 og 19 år. Hadde aldri verden giddet dra alle opp til frokost og lunsj sammen, de styrer fridagene sine litt selv også. Anonymkode: 672ec...826
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #5 Skrevet 28. desember 2020 Er de værre nå i julen enn til vanlig? Da vil jeg tro de trenger å være mer aktive og lider av brakkesjuke. Trening, turer, faste oppgaver og mindre snop på rommet pleier å hjelpe på det. Anonymkode: b1536...a50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå