Gå til innhold

4 åring klarer plutselig ikke sove og virker engstelig


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun har vært svært enkel å legge til kvelden helt fra hun var baby til nå. Nå har hun derimot plutselig begynt å bli veldig urolig om kveldene etter vi har lagt henne. Vil plutselig ha lyset på. Og at vi skal sitte i rommet eller utenfor døra hennes til hun sovner. Og det tar lang tid nå.
 

Hun må gjerne på do 3-4 ganger før hun sovner. Vil ha noe å drikke. Og ellers står opp for bare tull og tøys. Vi prøver å være bestemte, og samboer er nok mer talmodig enn meg. Jeg kjører mer autoritær og bestemt/alvorlig tone. Imens samboer viser mer omsorg i situasjonen. Brer godt på henne. Viser forståelse for uroen og klemmer henne god natt gjerne 10 ganger før hun finner roen. Jeg vet ikke helt selv hva som er den beste strategien for å løse denne problemstillingen. 
 

Lurer også på hvor vanlig det er at barn plutselig blir urolig på denne måten om kvelden/natten når hun aldri har vært det før. Vi vet ikke om noe spesielt i livet hennes som har skjedd som kan ha ført til uroen. Hun er en sprudlende glad unge dagtid, men muligens litt mer varsom og usikker blant fremmede. Og når kvelden kommer blir hun altså,plutselig urolig/engstelig.
 

Kan dette være et utviklingstrinn i 3-4 årsalderen? Eller bør vi være bekymret?

Info forøvrig er at hun utenom å ha blitt mer usikker/sjenert blant folk, så biter seg svært ofte nervøst i lepper og inni kinn for tiden. Også hjemme når hun bare er sammen med oss. Hun har ikke forklaring på hvorfor hun gjør dette, men gjør det bare enda mer om vi påpeker det for henne. Hun har nå fått sår i munnen og rundt leppa pga dette. Kan alt ha sammenheng? Bør jeg ta kontakt med helsesøster rundt disse tingene eller er det helt normalt i utviklingen?
 

Mange spørsmål her men håper noen kan svare på noe☺️

Anonymkode: a2bce...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm. Jeg har ikke noe konkret svar til deg. Men jeg har en 5 åring som sier han er redd for å sove fordi han ser så mye rart når han sover. Kan det være hun drømmer? Min har de siste årene vært mye plaget med mareritt, snakker og går i søvne. Vi må også sitte inne hos han til han sovner. Med lyset på. Kan dere dempe lyset slik at det ikke blir  så altfor lyst på rommet?  Liten lampe eller noe? 

Blir vell ny kontroll når de er 4 år gammel på helsestasjonen. Du kan evt høre om råd da. 

Anonymkode: df0f7...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...