Gå til innhold

Hvor lenge er det vanlig at man legger barna sine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

9 åringen ønsker fremdeles at vi følger han i seng, synger sanger og vil helst at vi ligger med han i senga til han sovner. Som regel ligger vi ikke fullt så lenge. Hvordan er deres leggerutiner?

Anonymkode: b6890...dd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legger fortsatt tiåringen. Han har hatt et vanskelig år, og har behov for litt alenetid med en av oss voksne på kvelden. Vi leser og skravler, og det er en fin stund for oss alle. Man skal jo uansett pusse tennene deres frem til de er 12, så da blir det naturlig å følge i seng også. 

Anonymkode: 5edf9...1c6

Skrevet

Å herregud så du diller med ungen din! Han er snart 10 år! Det er ikke en liten unge det er snakk om! Tull som å ligge med barnet til han sovner burde du avvent han med når barnet var 6 mnder! Stakkars unge som forsatt blir behandlet som en baby! Det er din jobb å få barnet selvstendig å det skjer ikke når du er tøffelhelt å ikke tør å sette grenser!

Anonymkode: a06e5...32b

Skrevet

Til de var rundt 7-8 år? Ikke ligge i sengen med dem, den uvanen har vi bevisst unngått, men bok og sang på sengekanten var vanlig. Etter det har det vært nattaklem i stuen og ev. boklesing tidligere på kvelden i stuen.

Anonymkode: 62312...1d1

Skrevet

Hun på ti går vi opp til litt etter hun har gått opp for å gi kos og litt prating. Begynte med dette da hun ble åtte ca. Å ligge i sengen har vi aldri gjort. Vi har sittet ved sengekanten. 

Anonymkode: 41c39...db3

Skrevet

Følger 10 åringen opp, sitter litt ved senga etter dusj og tannpuss. 

Har aldri sittet ved senga til de sovner med noen av barna mine, og ligget i senga. 

Anonymkode: 3e736...7d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Følger 10 åringen opp, sitter litt ved senga etter dusj og tannpuss. 

Har aldri sittet ved senga til de sovner med noen av barna mine, og ligget i senga. 

"Eller ligget i senga "

Skrevet

Nå er det vel ikke store forskjellen om man ligger sammen i senga, eller sitter på sengekanten etter min mening. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå er det vel ikke store forskjellen om man ligger sammen i senga, eller sitter på sengekanten etter min mening. 

Jeg syns det er enorm stor forskjell! 

Skrevet

Både 12 åringen og 14 åringen går jeg inn til når de er ferdige på badet og i seng. Rister dyne og pakker dem inn. Snakker litt og gir de nattaklem.

Håper de tillater at jeg gjør det lenge enda.

Begge barna er ellers selvstendige og flinke og sovner uten problemer.

Jeg blir etterlyst om jeg ikke kommer når de er i seng, så disse minuttene er noe vi alle setter pris på.

Anonymkode: 488f1...584

Skrevet

9, 11 og 13 går opp og sier god natt, sjekker tannpussen på de to minste. 

Anonymkode: 69419...1c8

Skrevet

Våre på 7 og 8 får beskjed om å stelle seg, og kommer med tannbørsten for å gå børstet over av en voksen før de legger seg selv.

Anonymkode: b6b22...31d

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Å herregud så du diller med ungen din! Han er snart 10 år! Det er ikke en liten unge det er snakk om! Tull som å ligge med barnet til han sovner burde du avvent han med når barnet var 6 mnder! Stakkars unge som forsatt blir behandlet som en baby! Det er din jobb å få barnet selvstendig å det skjer ikke når du er tøffelhelt å ikke tør å sette grenser!

👹👎

Anonymkode: 45b49...9f4

Skrevet

legger fortsatt min snart 8 åring,  hjelper med tannpuss,  leser bok og synger sang. Ligger ikke der til hun sover . 

Anonymkode: 66d30...1a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Du høres jo ut som årets mamma 👎

Anonymkode: c41d6...832

Skrevet

Altså å sitte/ligge hos dem til de sovner - det slutta vi med for lenge siden. I barnehagen en eller gang? Men vi leser fortsatt litt for dem på senga, og fortsetter så lenge de vil. 7 og 10 år. 

Skrevet

6 og 8 år, de legges fortsatt. Leser på senga. Kan av og til ligge litt sammen med de, ikke for å få de til å sovne, men for kosens skyld. Håper vi legger de i mange år til, for de beste samtalene har vi på sengekanten.

Anonymkode: 1655c...df9

Skrevet

4 åringen:pusser tenna, leser en bok og god natt.

10 åringen og 12 åringen pusser selv, ser over, gir de nattaklem, så leser de selv. Spør etter oss hvis vi ikke kommer med en gang. Også ser jeg innom alle 3 når jeg legger meg, det gjør ikke mannen da.

Anonymkode: 4bc9b...feb

Skrevet

Man følger barnets behov. Hvis en 9 åringer trenger litt ekstra omsorg, hvorfor skal det ikke få det? 

Man diller ikke selvom man sitter på sengekanten altså. 

Barna vår eer veldig selvstendige, men de vil at vi skal lese bok til de sovner. Selvfølgelig gjør vi det! De sovner innen 10 min. 

4 åringen kan våkne på natten innimellom, selvfølgelig får han sove resten av natten i vår seng. 

Det handler om trygghet!  

Anonymkode: 5f55f...ab3

Skrevet

Min har lagt seg selv siden barnet begynte på skolen, dette er barnets ønske, jeg skulle gjerne ha vert med. Barnet gir kos, så går det og legger seg og leser litt før det sovner, snart 8

Anonymkode: ef3a9...72b

Skrevet

Vi legger begge fortsatt, 7 og 10 år. Leser og synger for 7-åringen. Synger og tar en liten prat på sengekanten til 10-åringen.

Anonymkode: b3f86...9a3

Skrevet

11-åringen steller seg selv, og en av oss dier god natt når hun er i seng. 8-åringen ligger vi med i sengen, hun trenger fortsatt det. 3-åringen sitter vi med. Leser for de to yngste. 

Anonymkode: 8ebdf...075

Skrevet

Kom inn på rommet og gav Nattakos og pratet litt hver kveld da de var 13 og 16. Nå når de er 14 og 17 er det litt varierende om jeg går inn til dem og sier god natt eller om de sier god natt i  stua. Legger dem selvsagt ikke da. 🙂

Anonymkode: 44f6c...c32

Skrevet (endret)

Mine på 14 og 17 går alene på badet, men jeg er inn til dem når de har lagt seg for nattaklem. Og så kikker jeg inn til dem når jeg legger meg også. Når jeg legger meg først altså. Om jeg er først i seng får de nattaklem det de er før jeg legger meg.

Minsten er et spetakkel å legge, og han legger seg i vår seng med meg ved siden av til han sovner. 

Endret av Admin
Innlegget er ryddet for slettet sitat. Admin
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan klarer du egentlig å få det til å bli til at barnet "snart er 10 år" når hi veldig tydelig skriver at barnet er 9 år? 

Og hva mener du med "stakkars unge"? Barnet har en mor som evner å se sønnens behov og gir han trygghet når han behøver det! Det er noen barn som synes det er skummelt å sovne, og trenger ekstra nærhet og bekreftelse fra trygge omsorgspersoner ved leggetid.

Selvstendige blir de aller fleste til slutt, det er ingen hastverk med å løsrive barn fra foreldrenes trygge nærhet i en alder av 9 år. Da er barnet faktisk fortsatt en liten unge. Ikke en baby, men en unge! 

Anonymkode: fd0b0...709

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...