Gå til innhold

Jeg synes mannen drikker for mye..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har alltid vært glad i alkohol, men han har stort sett holdt det på et nivå jeg kan leve med. Men den siste tiden har det sklidd veldig ut. I julen har han drukket seg full hver dag. Jeg synes IKKE det er greit å bli full på julaften, så jeg ble fly forbanna. Han svarer med å drikke store mengder både i går og idag også. Jeg skammer meg på vegne av barna. Vi har andre problemer også, og jeg føler meg null verdt. Jeg vil gå, men jeg kan jo ikke det. Kan ikke la barna være 50/50 hos en far som drikker for mye. Han kommer til å nekte noe annet enn 50/50. Hva kan jeg gjøre? Kan man nekte far foreldrerett med bakgrunn i for mye alkohol?

Anonymkode: 573d9...9ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får du bare fortsette slik til barnevernet tar avgjørelsen for deg. 

Du er medskyldig i omsorgssvikt. 

Anonymkode: fd6ef...536

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Mannen min har alltid vært glad i alkohol, men han har stort sett holdt det på et nivå jeg kan leve med. Men den siste tiden har det sklidd veldig ut. I julen har han drukket seg full hver dag. Jeg synes IKKE det er greit å bli full på julaften, så jeg ble fly forbanna. Han svarer med å drikke store mengder både i går og idag også. Jeg skammer meg på vegne av barna. Vi har andre problemer også, og jeg føler meg null verdt. Jeg vil gå, men jeg kan jo ikke det. Kan ikke la barna være 50/50 hos en far som drikker for mye. Han kommer til å nekte noe annet enn 50/50. Hva kan jeg gjøre? Kan man nekte far foreldrerett med bakgrunn i for mye alkohol?

Anonymkode: 573d9...9ab

Kan du ikke ta kontakt med familievern kontoret og høre med dem? 

Anonymkode: 5a7a3...6cd

Skrevet

Klart du kan gå fra han.

Om han drikker for mye når han har barna alene er det en barnevernssak.

Barn har det uansett bedre ved å ha et normalt hjem med et normalt alkoholinntak hos mor og en alkoholisert far hos far, da ser de forskjellen på hvordan det skal og ikke skal være. Når du bor sammen med han og de alltid er sammen med en alkoholisert far får de et veldig skjevt syn på hvordan familielivet skal være...

Anonymkode: 541f9...5b2

Skrevet

Drakk gan seg full på julaften når barna var våkne? Hvirdan gikk det? Var han med under gaveåpning osv? 

For meg ville det ha vært grunn for samlivsbrudd dersom han ikke ville gjøre endringer. Men skjønner at dette er fryktelig vanskelig 😢

Anonymkode: 292c4...038

Skrevet

Det er en barnevernssak dersom du ikke skjermer og beskytter barna dine. Slik det er ut i fra hva du beskriver pr. i dag. 

Det er derimot ikke en barnevernssak dersom du tar med deg barna og flytter. Du har et ansvar som mor ovenfor dine barn. Det gjelder og ved samvær med far, der du har informasjon om at det kanskje ikke er trygt for dem.

lykke til ❤️

Anonymkode: 0cd33...13d

Skrevet

Om jeg var deg ville jeg tatt utskrift av alle kvitteringer (eller utbetalinger fra konto) fra Vinmonopolet (om dere har tilgang på hverandres bankkonti. Eller, om du finner kvitteringer i polposene. I tillegg ville jeg tatt bilder av alt dere har av drikkevarer i hus nå, og alt tomgodset etter det han har drukket i julen. Da kan du dokumentere noe i hvert fall. I tillegg ville jeg ført en dagbok du er sikker på at han ikke finner, der du skriver hvor mye han drikker pr. dag, dato og klokkeslett, hvor påvirket du anslår han å være, alle gangene du tar opp det at han drikker for mye og reaksjonene hans, og hvordan han endrer seg når han drikker, om han blir ubehagelig når han drikker, om ungene får det med seg, ungenes reaksjoner osv.

Jeg ville tatt en prat med ham en dag han er edru og ville sagt at nok er nok, at du innser at han har et alkoholproblem, at du ikke vet hvorfor han har det, men at du ikke lenger kan bo sammen med en som ikke kan styre drikkingen sin. Så enten velger han å skaffe seg hjelp hos sin lege NÅ og går i behandling for problemet sitt og at dere må gå i parterapi, eller så velger han bort familien sin og dere må i mekling, for du kan ikke lenger se på at barna deres må forholde seg til en alkoholisert far.

Realiteten er at dere har slitt lenge. Hvis han ikke vil skaffe seg behandling, da ville jeg gått fra ham, og da ville jeg søkt barnevernet om råd og hjelp om hva du gjør, hvordan du best kan skjerme ungene i den situasjonen. Og jeg ville fått timer på familievernkontoret. I tillegg ville jeg kontaktet kommunen og hørt hvilket tilbud de har til pårørende til rusmisbrukere, flere kommuner begynner nå å ha gode tilbud også til pårørende av den pasientgruppen.

Du kan ikke utsette å gjøre noe med dette, Hi, for hvis det han har gjort i julen kommer andre for øre vil bv trolig bli raskt koblet inn, og da får du det verre også, fordi det er du som har ansvar for å skjerme barna. Så kom alt og alle i forkjøpet, ta ansvar nå og gjør det du må gjøre!

Anonymkode: d8ca0...e00

Skrevet

Naive svar i denne tråden. Dere tar det for gitt at barnevernet tror på mor når hun sier at far drikker for mye og at han derfor ikke bør ha barna hos seg.

Slik er det selvsagt ikke i virkeligheten. Hi er realistisk og innser dette. Hun bidrar derfor ikke til omsorgssvikt. Hun beskytter barna sine og er villig til å bli hos en mann som drikker for mye for å fortsette å beskytte dem.

Anonymkode: 55f21...a84

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Naive svar i denne tråden. Dere tar det for gitt at barnevernet tror på mor når hun sier at far drikker for mye og at han derfor ikke bør ha barna hos seg.

Slik er det selvsagt ikke i virkeligheten. Hi er realistisk og innser dette. Hun bidrar derfor ikke til omsorgssvikt. Hun beskytter barna sine og er villig til å bli hos en mann som drikker for mye for å fortsette å beskytte dem.

Tull. Å bli hos en slik mann er ikke å beskytte barna sine!

Men hun bør dokumentere så mye hun kan før de flytter fra hverandre, da har hun en bedre sak for å beskytte barna sine.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Tull. Å bli hos en slik mann er ikke å beskytte barna sine!

Men hun bør dokumentere så mye hun kan før de flytter fra hverandre, da har hun en bedre sak for å beskytte barna sine.

Hun har ingen garantier overhodet for å bli trodd. Derimot risikerer hun at et alkoholisert far får hovedomsorgen for barna.

Ei venninne av meg hadde bildebevis på at barnefar brukte kokain. Gjett hvem som fikk grini seg til 50/50 med utgangspunkt i «barnas beste»?

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hun har ingen garantier overhodet for å bli trodd. Derimot risikerer hun at et alkoholisert far får hovedomsorgen for barna.

Ei venninne av meg hadde bildebevis på at barnefar brukte kokain. Gjett hvem som fikk grini seg til 50/50 med utgangspunkt i «barnas beste»?

Heldigvis er dette unntakene. I retten ville han nok ikke bli gitt 50 % når det forelå beviser for kokain, ev. at det ble krav om jevnlige tester for å få ha barna.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Heldigvis er dette unntakene. I retten ville han nok ikke bli gitt 50 % når det forelå beviser for kokain, ev. at det ble krav om jevnlige tester for å få ha barna.

Hva baserer du den påstanden på?

Det skal ekstremt mye til å frata en forelder samvær med barn. Om så hi klarer å forhandle seg frem til at far skal ha samvær én gang i uka: Hvor begeistret hadde du vært for å sende barna dine på samvær med en far du visste drakk seg full?

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hva baserer du den påstanden på?

Det skal ekstremt mye til å frata en forelder samvær med barn. Om så hi klarer å forhandle seg frem til at far skal ha samvær én gang i uka: Hvor begeistret hadde du vært for å sende barna dine på samvær med en far du visste drakk seg full?

Erfaringer fra mitt yrke.

Det er mye man kan forsøke å gjøre, samvær med tilsyn. Det vil oftest være bedre for barn å ha et stabilt hovedhjem, der ting er forutsigbart, der de er trygge, da tåler de bedre det lille samvære de ev. må ha med mer ustabil forelder. Bedre enn å leve i konstant usikkerhet hver eneste dag, kanskje med daglig frykt, daglig se hvordan foreldrene er med hverandre, leve i redsel for neste gang det smeller. Det skaper både fysiologisk og mentalt stress for barna i langt større grad. Og jo større barna selv blir, jo mer skal de ha å si for samvær, så da vil de uansett ofte kunne redusere samværet drastisk fordi barna selv ikke vil ha så mye samvær.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Erfaringer fra mitt yrke.

Det er mye man kan forsøke å gjøre, samvær med tilsyn. Det vil oftest være bedre for barn å ha et stabilt hovedhjem, der ting er forutsigbart, der de er trygge, da tåler de bedre det lille samvære de ev. må ha med mer ustabil forelder. Bedre enn å leve i konstant usikkerhet hver eneste dag, kanskje med daglig frykt, daglig se hvordan foreldrene er med hverandre, leve i redsel for neste gang det smeller. Det skaper både fysiologisk og mentalt stress for barna i langt større grad. Og jo større barna selv blir, jo mer skal de ha å si for samvær, så da vil de uansett ofte kunne redusere samværet drastisk fordi barna selv ikke vil ha så mye samvær.

Barn er ofte lojale mot foreldre uansett hva de gjør. Slett ikke sikkert at barn som opplever sånt verken sier fra om det og enda mindre at de gir uttrykk for ønske om mindre samvær, av hensyn til forelderen 

Anonymkode: bbf50...9cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Stiller meg bak denne. Veldig naivt å tro at man bare kan gå fra en alkoholiker og få full omsorgsretten kun basert på hva mor sier. Særlig i disse tider med så stort fokus på fars rettigheter. 
Dessuten har ikke barnevernet myndighet til å frata en forelder samvær. Da er det rettssak som må til, og der gjelder kun bevis. Noe som er vanskelig å få til. Det beste mor kan gjøre er faktisk å bli værende hos denne mannen. På den måten sørger hun for at barna alltid har en trygg og edru omsorgsperson tilgjengelig. Om hun går vil barna bli alene med en alkoholiker halve tiden med alt det medfører, uten at mor verken har noe kontroll eller mulighet til å gjøre noe. DET er dessverre virkeligheten

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Du vet tydeligvis lite om barnevern. I dette tilfellet kan mor miste omsorg fordi hun unnlater å skjerme barna ved å flytte ut. 

Anonymkode: ef779...a3e

Skrevet

Alkoholmisbruk er ekstremt lett å dokumentere. I en foreldretvistsak hvor det er påstander om alkoholmisbruk og den ene nekter å avlegge rusprøver, vil det telle i vedkommendes disfavør. Rusprøver vil enkelt og greit avdekke om vedkommende har et problem - er du avhengig klarer du ikke være avholdende de tre-seks ukene det kreves for å få en ren prøve; og selv om man klarer det vil det vanligvis bli bedt om flere prøver over noe tid. 

Anonymkode: 91fb8...67e

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Stiller meg bak denne. Veldig naivt å tro at man bare kan gå fra en alkoholiker og få full omsorgsretten kun basert på hva mor sier. Særlig i disse tider med så stort fokus på fars rettigheter. 
Dessuten har ikke barnevernet myndighet til å frata en forelder samvær. Da er det rettssak som må til, og der gjelder kun bevis. Noe som er vanskelig å få til. Det beste mor kan gjøre er faktisk å bli værende hos denne mannen. På den måten sørger hun for at barna alltid har en trygg og edru omsorgsperson tilgjengelig. Om hun går vil barna bli alene med en alkoholiker halve tiden med alt det medfører, uten at mor verken har noe kontroll eller mulighet til å gjøre noe. DET er dessverre virkeligheten

Barnevernet kan fint finne på å ta fra mor omsorgsretten fordi hun ikke går fra mannen for å beskytte barna mot farens alkoholproblemer. Og det skjer i saker der den ene har et slikt problem og indirekte skader barna og den andre ikke gjør det som er nødvendig for å beskytte barna mot dette.

Når du sier at det beste mor kan gjøre er å bli værende hos en mann som trolig ikke vil gjøre noe for å endre seg, da oppfordrer du egentlig mor til å begå lovbrudd. Hun er pliktig til å beskytte barna sine. Det gjør hun ikke hvis hun blir hos denne mannen uten at han tar alvorlige grep for å få hjelp for sitt alkoholmisbruk som nå skader både barna og Hi.

I en rettssak, der ene forelderen er rusmisbruker, vil det ikke bli dømt 50/50 samvær!

Skrevet

Gå!!! Det skulle jeg ønske min mor hadde gjort da jeg og min søster var små... Så hadde jeg kanskje hatt et mer normalt forhold til både jul og alkohol i dag.

Ta kontakt med for eksempel Blå Kors. Der finnes det folk du som pårørende kan snakke med. 
Men gå fra ham, -vær så snill! For ungene sin del. 💔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...