Anonym bruker Skrevet 26. desember 2020 #1 Skrevet 26. desember 2020 Første gang jeg prøver å lage glutenfritt grytebrød. Har stekt det nå og det ser brunt og fint ut, men får det ikke ut av gryta. Hm...Har prøvd å kjøle det ned, dunke, løsne med plastredskap rundt, men den gang ei... Anonymkode: fd8d8...b53
It's all about me Skrevet 26. desember 2020 #2 Skrevet 26. desember 2020 Smurte du ikke gryta med smør før du stekte?
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2020 #3 Skrevet 26. desember 2020 It's all about me skrev (4 minutter siden): Smurte du ikke gryta med smør før du stekte? Nei, leste flere ulike oppskrifter og ingen steder sto det at gryta skulle smøres. Anonymkode: fd8d8...b53
It's all about me Skrevet 26. desember 2020 #4 Skrevet 26. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Nei, leste flere ulike oppskrifter og ingen steder sto det at gryta skulle smøres. Anonymkode: fd8d8...b53 Smører da alltid brødformer. Så alltid smør i gryta også før du steker, da er det bare å vippe brødet ut etterpå.
Ileus Skrevet 26. desember 2020 #5 Skrevet 26. desember 2020 Jeg smører aldri gryta når jeg lager brød, men den må være 250C når du har deigen i. Bruker en Le Creuset gryte, setter den i ovnen og setter temperaturen på 250C. Den må stå i minst en halvtime for å bli skikkelig varm, Ps den knotten på lokket må være metall. Ellers blir den ødelagt.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2020 #6 Skrevet 26. desember 2020 Du må ikke smøre gryta, smøret blir jo svidd på så høy varme over så lang tid. Feilen din er nok at gryta ikke har vært varm nok. Sett gryta i kald ovn, og la den bli varm sammen med ovnen. La den stå der en god stund, en times tid pleier jeg. Jeg varmer ovn og gryte til 300, og skrur ned til 250 når jeg setter inn brødet. Anonymkode: a1a21...987
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2020 #7 Skrevet 26. desember 2020 It's all about me skrev (18 minutter siden): Smører da alltid brødformer. Så alltid smør i gryta også før du steker, da er det bare å vippe brødet ut etterpå. Men dette er da ingen brødform, men ei jerngryte. T.o.m. Wenche på god morgen N. sier at gryta ikke skal smøres. Anonymkode: fd8d8...b53
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2020 #8 Skrevet 26. desember 2020 Du må ikke smøre, det vil svi seg i den varme gryta Men gryta må være skikkelig varm når du har deigen i. Jeg har aldri laget glutenfritt grytebrød da, mulig glutenfritt mel oppfører seg annerledes? Anonymkode: a68b6...a05
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2020 #9 Skrevet 26. desember 2020 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Du må ikke smøre, det vil svi seg i den varme gryta Men gryta må være skikkelig varm når du har deigen i. Jeg har aldri laget glutenfritt grytebrød da, mulig glutenfritt mel oppfører seg annerledes? Anonymkode: a68b6...a05 Jeg har laget glutenfritt grytebrød, og det er det beste glutenfrie brødet jeg har smakt. Var mange som spiste det, alle likte det og ble veldig overrasket over at det var glutenfritt. Men jeg gjorde som flere her skriver, varmet gryten først så den ble glovarm. Da satt det seg ikke fast. Nå tror jeg dessverre du må skrape det ut, HI. Anonymkode: 4ab69...490
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2020 #10 Skrevet 26. desember 2020 Takk for alle svar! Ja, måtte skrape alt ut😔 Jeg varmet gryta først, men kanskje ikke lenge nok. Dette skulle være en gave, så jeg er ikke så vant til glutenfritt brød. Kanskje jeg tør prøve en annen gang. hi Anonymkode: fd8d8...b53
It's all about me Skrevet 26. desember 2020 #11 Skrevet 26. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men dette er da ingen brødform, men ei jerngryte. T.o.m. Wenche på god morgen N. sier at gryta ikke skal smøres. Anonymkode: fd8d8...b53 Jeg har iallfall alltid smurt først når jeg har bakt glutenfritt grytebrød. Varmer opp, pensler på litt smør og har oppi deigen. Får en sprø og fin skorpe og brød som glir ut. Har heller ingenting fastbrent som ikke går bort bed lett vask. Bruker LeCreuset om det har noe å si.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2020 #12 Skrevet 26. desember 2020 Vi har også lært at det viktigste er at gryta er skikkelig varm. Smører aldri. Men har opplevd en gang at brødet hang fast og nesten måtte plukkes ut i biter. Det ble "brytebrød".... og antageligvis var ikke gryta gjennomvarm nok da vi heiv deigen oppi. Anonymkode: 63e3a...6ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå