Gå til innhold

Ditt beste kakuntriks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå ligger den på kjøkkenbenken for å romtempere seg etter to døgn i kjøleskapet. Noen strålende tips videre? Vi spiser i 17-17.30-tiden i dag.

Anonymkode: f1077...a23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pensle den med smeltet smør tilsatt salt og pepper før du setter den inn og underveis i stekingen, det gir sprøtt, blankt og deilig skinn på den.

Vann under den, og lag saus av skyen som samler seg der.

Ellers er det ikke noe hokus pokus, den lager seg selv :)

Husk nok hviletid før du skjærer i den etter å ha tatt den ut da, minst 20 min.

Anonymkode: a7ef3...602

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Pensle den med smeltet smør tilsatt salt og pepper før du setter den inn og underveis i stekingen, det gir sprøtt, blankt og deilig skinn på den.

Vann under den, og lag saus av skyen som samler seg der.

Ellers er det ikke noe hokus pokus, den lager seg selv :)

Husk nok hviletid før du skjærer i den etter å ha tatt den ut da, minst 20 min.

Setter du den rett i langpannen, eller oppi noe? Og pensler du mer på underveis? Ser at det står i noen oppskrifter at man skal det.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Setter du den rett i langpannen, eller oppi noe? Og pensler du mer på underveis? Ser at det står i noen oppskrifter at man skal det.

HI

Jeg setter den rett i langpannen, og pensler minst to ganger til mens den steker.

Skrevet

Jeg pleier å ha noen smakstilsetninger i vannet under den også da, har alltid løk, hvitløk og gulrot i skyen. Siler den jo før jeg lager saus uansett.

Skrevet

Jeg setter kalkunen på en rist over en langpanne med litt vann i. Pensler den med masse smør med salt og pepper i utenpå og inni, før den settes inn og underveis i stekingen. Har ikke stuffing inni kalkunen, men ved siden av. Synes det er lettere å beregne steketid da. Kan evt. ha litt epler og svisker inni. Syr igjen «hullene» for at kalkunen skal holde seg så saftig som mulig. Et flak aluminiumsfolie på toppen hvis kalkunen er stor og ovnen liten og den begynner å bli veldig brun på toppen lenge før den skal ut av ovnen. Hvile lenge, helst minst 30 min. Lykke til!

Anonymkode: 68148...57a

Skrevet

Jeg steker alltid kalkun i stekepose. Da blir den saftig og får masse smak. 
gjør ellers likt som nevnt over: pensler med smør med salt og pepper. Legger smør, urter og hvitløk inn under skinnet. Legger gjerne en halv sitron og et par klementiner delt i to inn i hulrommet sammen med urter. 
Gjerne 30-50 min hviletid, da legger jeg et pledd el.l. over kalkunen. Pga stekeposen blir det ikke noe gris. Kraften heller jeg ut av det hjørnet man klipper av posen. 

Koker kraft på innmat, gulrot, løk, selleri o.l. 
Bruker både kokt kraft og kraften fra kalkunen til å lage verdens beste saus😍

Anonymkode: 960fe...2a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...