Gå til innhold

Sukk denne smokkeslutten..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er langt på overtid med yngste som nettopp er passert 5 år. 
Årsaken er sykdom og vi har derfor ikke tatt kampen. Hun er veldig knyttet men bruker den kun på natt, rett etter hun våkner og rett før leggetid. 
Hun får helt panikk når vi snakker om å slutte og har avtalt for 9 netter siden, at etter 10 netter så er hun ferdig. Vi har kalender og hun har selv bestemt hva som skal skje.

Gråter seg i søvn hver kveld fordi hun vet det nærmer seg og vi ser panikken. Gi meg styrke til imorgen 😇

Anonymkode: 0aed0...78d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sluttet også relativt sent med yngste som var 4, og gruet oss slik som dere. Men her gikk det i overraskende bra. Hun fikk en liten premie som hun hadde valgt selv når hun leverte fra seg smukkene,  som hun bestemte skulle sendes til kaptein Sabeltann med beskjed om at det var lov å være lei seg, og når hun hadde sovet to netter uten så kunne det jo hende at Kaptein Sabeltann sendte en gave til henne 😊

Hun gledet seg veldig til å se hva han kom til å sende, og det gjorde at det gikk greit å legge seg. Etter to dager fant hun noe hun hadde ønsket seg i postkassa og da fra da tenkte hun ikke noe særlig på smukken lengre 👌 

Lykke til 🤗

Anonymkode: 364bf...5d9

Skrevet

Vår gutt er godt over 4 år å bruker fortsatt smokk, vi har også våre grunner 😉. Han roer seg veldig med smokken. 🙂

Anonymkode: 451e1...f61

Skrevet

Her ble det sen slutt fordi jenta brukte tommeltotten. Hun var da nesten 5 år når vi klarte å bli enige om at hun skulle slutte på natten. Hun måtte være så stor at hun ønsket det selv, siden det ikke var noe vi bare kunne «ta bort». Vi ble enige om en relativt stor premie (leke hun hadde ønsket seg lenge), og så sluttet vi bare tvert. Smurte da inn med sånn go-negl, det ble litt gråt, men gikk overraskende bra altså! Kanskje det er verre å grue seg enn at det skjer? Det viktigste tenker jeg er at dere er helt bestemte og ikke gir etter dersom det blir mye gråt de første nettene. Jenta deres sanser jo deres usikkerhet også, og kan spille litt på det. Tilby heller litt ekstra kos i form av å ligge litt med henne i sengen, stryke henne litt på ryggen osv ved leggetid. 

Anonymkode: 3ecc0...8b2

Skrevet

Guttungen sluttet rett før 4 årsdagen. Da hadde han tygget i stykker alle smokkene han likte, og nektet å bruke flere vi hadde liggende. Da sa vi at smokkene er farlige å bruke når dem får hull og må da kastes. Og forklarte at når siste smokk fikk hull så måtte den også kastes. Og da kjøpte vi ikke flere fordi han var stor gutt som ikke trengte smokken lenger. Men vi lovte han en stor premie, for det er ikke hver dag man slutter med smokken. 

De to første kveldene trengte han ekstra tid på rommet med oss og vi satt til han sovnet. Roste han veldig over hvor stor han har blitt. Og oppmuntret til å ha kosedyrene sine rundt seg i senga. 

Nå føler han seg stor og stolt og sier at smokk er han for stor til nå. 

Tror selvtilliten til barnet er viktig å styrke rundt slike overganger. 

Anonymkode: 59b52...ede

Skrevet

Premie er det verste hun vet.. dessverre 🥴 

men dette er siste smukk, resten har vi kastet etter hvert pga hull. 
Og d har gått fint. Evt vente til denne går hull på🤪

Skrevet

Da siste smokk til våre barn hadde gått hull på,hadde vi ikke flere.  Begge slutta ved 2.5 år

Anonymkode: 40ad1...929

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Premie er det verste hun vet.. dessverre 🥴 

men dette er siste smukk, resten har vi kastet etter hvert pga hull. 
Og d har gått fint. Evt vente til denne går hull på🤪

Hva med å klippe hull i den?

Anonymkode: 372cc...c06

Skrevet

Så fint å se en slik tråd uten at noen kommer med hevet pekefinger!

Minsten her brukte smokk til han var over fire år uten annen grunn enn at vi ikke syns det var noe problem at han hadde den kun når han skulle sovne  

Da han skulle slutte sa vi at vi ikke kom til å kjøpe nye når han bet hull i dem, og da den siste var ødelagt var han helt inneforstått med det. Vi hadde ingen premiering, men så var det som sagt ingen underliggende grunner til den sene stoppen. 

Anonymkode: 6775e...cb1

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å stresse med dette så lenge den bare ligger i senga og brukes bare ved innsovning 

Jeg har fire barn og de har alle sluttet når de selv ønsket. De har vært fra 2.5 til 5 år. Han som hadde den lengt sluttet fordi han selv syntes det var flaut å ha den da han skulle overnatte med sin et år yngre fetter 😉

Anonymkode: 9403a...587

Skrevet

Hun viser ikke smukken til andre, men hun virker helt avhengig av den for å kunne sovne 🥴 så er spent på om hele ferien blir ødelagt 😂

Skrevet
15 hours ago, Anonym bruker said:

Vi er langt på overtid med yngste som nettopp er passert 5 år. 
Årsaken er sykdom og vi har derfor ikke tatt kampen. Hun er veldig knyttet men bruker den kun på natt, rett etter hun våkner og rett før leggetid. 
Hun får helt panikk når vi snakker om å slutte og har avtalt for 9 netter siden, at etter 10 netter så er hun ferdig. Vi har kalender og hun har selv bestemt hva som skal skje.

Gråter seg i søvn hver kveld fordi hun vet det nærmer seg og vi ser panikken. Gi meg styrke til imorgen 😇

her sluttet barnet når han hadde akkurat fylt 2, med sykdom og hele,men han var veldig opptatt av leos lekeland og ville gi, jeg gruet meg veldig,men han gråt litt på kvelden ,så var han ferdig

Anonymkode: f217d...411

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hun viser ikke smukken til andre, men hun virker helt avhengig av den for å kunne sovne 🥴 så er spent på om hele ferien blir ødelagt 😂

Du får gi en oppdatering på hvordan det går i kveld:-) Dere voksne får være trygge og gode voksne, og ikke vise at dere er i tvil om smokkeslutt eller ei. Klipp hull i den siste, så er det ingen utvei. Jeg tror jenta deres kommer til å være sååå stolt når hun har klart det! 

Skrevet

Har laget brev til nissen og lagt vekk tutten en annen plass. 😆

Skrevet

Nrksuper har en serie som heter Klart eg kan.(finnes mange sesonger) Der handla en episode om smokkeslutt. Denne jenta tror jeg også var 5 år. Vi såg denne episoden mange ganger, slik at jenta våres var supermotivert når hun skulle slutte. 
Det gikk veldig bra.

Anonymkode: d01f1...35a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nrksuper har en serie som heter Klart eg kan.(finnes mange sesonger) Der handla en episode om smokkeslutt. Denne jenta tror jeg også var 5 år. Vi såg denne episoden mange ganger, slik at jenta våres var supermotivert når hun skulle slutte. 
Det gikk veldig bra.

Sesong 1, episode 8.

Skrevet

Hun gråter gråter og gråter.... sover enda ikke. Sitter rett opp og ned og gråter. Ønsker ikke trøst, ikke noe... 
Får helt vondt jeg nå her jeg sitter..

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hun gråter gråter og gråter.... sover enda ikke. Sitter rett opp og ned og gråter. Ønsker ikke trøst, ikke noe... 

Hvordan går det nå? Sovnet hun til slutt? Jeg tror jeg hadde lagt meg ned i sengen hennes og strøket henne over ryggen selv om hun sier at hun ikke ønsker trøst. Håper hun sovnet!

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sitt/ligg hos henne 

Trenger ikke kose eller trøste om hun ikke vil, men vær nær og forståelsesfull.

Om noen år kan dere se tilbake på dette med et smil, husker du da det var så vanskelig for deg å slutte med smokken....

Men akkurat nå trenger hun bare nærhet og forståelse. Det går over.

Anonymkode: 9403a...587

Skrevet

Sovnet litt før 23🤪 

Så hun var sint idag hun våknet uten smokk, men gått bedre utover dagen og er klar for natten uten smokk 🤞🤞 

Takk for støtte og ikke dømmende kommentarer 😇

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...