Ledda Skrevet 23. desember 2020 #1 Skrevet 23. desember 2020 (endret) Har våre rutiner i jula. Lillejulaften pleier vi (jeg) og sjaue i huset frem til julegrøten i 17 tiden. Så senker julefreden seg. Kvelden avsluttes med å se på «kvelden før kvelden» mens vi koser oss med snop og gaveinnpakking. I år fant mannen ut at han og eldstemann skal se Hobbiten. En film de har sett to ganger før. Han vet at dette er filmer jeg ikke liker og at jeg pleier å legge meg når han snurrer disse filmene i gang. Jeg spurte to ganger om å andre alternativer, alt for å slippe Hobbiten. Men, nei. God jul, sier jeg. (Og ja, dette er en bagatell, men ikke for meg akkurat nå. Nå er jeg skuffa og føler meg lite verdsatt. Endret 23. desember 2020 av Ledda Trykkleif
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2020 #2 Skrevet 23. desember 2020 Jeg skjønner begge parter her. Man skal ikke tukle for mye med tradisjoner, men med unntak av "Grevinnen og hovmesteren" så er jo "Kvelden før kvelden" usigelig kjedelig å se på, da er Hobbiten mye gøyere (og det er tre ulike filmer, sikker på at det ikke er sånn at de har sett nr 1 og 2 og nå vil se nr 3?). Likevel burde han kanskje valgt en annen kveld, eller i det minste avklart med deg litt før. Anonymkode: 119fb...649
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2020 #3 Skrevet 23. desember 2020 Hmm, litt delt her kjenner jeg. Kvelden før kvelden må være usigelig kjedelig for en gutt i hobbit-alder, og alt er bedre enn at han sitter på rommet og gamer fordi mor skal se tv Anonymkode: 62218...f4b
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. desember 2020 #4 Skrevet 23. desember 2020 Ledda skrev (9 minutter siden): Har våre rutiner i jula. Lillejulaften pleier vi (jeg) og sjaue i huset frem til julegrøten i 17 tiden. Så senker julefreden seg. Kvelden avsluttes med å se på «kvelden før kvelden» mens vi koser oss med snop og gaveinnpakking. I år fant mannen ut at han og eldstemann skal se Hobbiten. En film de har sett to ganger før. Han vet at dette er filmer jeg ikke liker og at jeg pleier å legge meg når han snurrer disse filmene i gang. Jeg spurte to ganger om å andre alternativer, alt for å slippe Hobbiten. Men, nei. God jul, sier jeg. (Og ja, dette er en bagatell, men ikke for meg akkurat nå. Nå er jeg skuffa og føler meg lite verdsatt. Jeg forstår godt at barna synes kvelden før kvelden er kjedelig. Her så vi hjemme alene med ungene. Det var den de ville se. I ditt tilfelle så synes jeg i grunn det var flott at far og sønn fant en film å se sammen.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2020 #5 Skrevet 23. desember 2020 Jeg hadde tatt ut separasjon i morgen. Begrepet møkkamann har aldri passet bedre. Anonymkode: f9585...afd
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2020 #6 Skrevet 23. desember 2020 Ledda skrev (12 minutter siden): Har våre rutiner i jula. Lillejulaften pleier vi (jeg) og sjaue i huset frem til julegrøten i 17 tiden. Så senker julefreden seg. Kvelden avsluttes med å se på «kvelden før kvelden» mens vi koser oss med snop og gaveinnpakking. I år fant mannen ut at han og eldstemann skal se Hobbiten. En film de har sett to ganger før. Han vet at dette er filmer jeg ikke liker og at jeg pleier å legge meg når han snurrer disse filmene i gang. Jeg spurte to ganger om å andre alternativer, alt for å slippe Hobbiten. Men, nei. God jul, sier jeg. (Og ja, dette er en bagatell, men ikke for meg akkurat nå. Nå er jeg skuffa og føler meg lite verdsatt. To mot én vet du, slik er det bare. To som er fornøyde, du ble sur. Kvelden før kvelden synes jeg er dørgende kjedelig selv om det er irrelevant. Anonymkode: 591db...d63
Ledda Skrevet 23. desember 2020 Forfatter #7 Skrevet 23. desember 2020 Skal sies at jeg foreslo andre filmer. Både julefilmer og andre kategorier.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2020 #8 Skrevet 23. desember 2020 Har dere ikke andre alternativer? Kvelden før kvelden kan ses på ipad/pc via nrk-appen. Da kan, Di se det du vil og de se hva de vil... Anonymkode: 67f75...cdb
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2020 #9 Skrevet 23. desember 2020 Jeg skjønner deg faktisk veldig godt. De kunne sett denne filmene tidligere på dagen eller en annen dag. Anonymkode: d21a1...86d
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2020 #10 Skrevet 23. desember 2020 Uansett hva dere hadde valgt så hadde det nok blitt feil for noen. Jeg er faktisk glad for at vi ikke har tradisjon om å se film denne dagen, for i takt med at ungene blir eldre så endres også smaken deres og hva de ønsker denne dagen. For første gang siden jeg fikk barn, så var det 15 åringen som var mest opptatt av at vi hadde Grevinnen og hovmesteren på tv i år. I alle andre år så har det vært : ååå.. ikke den igjen. Jeg må ha den på, jeg trenger ikke se på den i den forstand men jeg må få den med meg for at det skal bli jul. Har måtte ta den opp eller spole tilbake noen ganger når jeg har jobbet, det blir litt feil, men overlever. Jeg tenker det er viktig at vi snakker om slike dager litt før de er her, slik at det ikke blir noen sure miner for den ene eller den andre. Vi må faktisk endre litt for å gjøre det best mulig for alle også. Jeg har en litt sur 15åring i hus nå, for nå gikk det først opp for henne at vi skal være hos mormor noen dager. Hun viste vi skulle dit, men hun har bare tenkt julaften. Hun sier selv hun egentlig har hørt det, men hun koblet ikke alt. Ikke noe galt i å være hos mormor egentlig, men det er jo ikke internett der. Så sa ista hun fikk dra til tante litt, så hun får dekket litt behov når internetten på telefonen er brukt opp (og jeg vet det ikke er noe krise når vi først er der. Men vi har faktisk aldri vært på familiebesøk utoveren natt i jula før, så det blir ikke som det pleier å være i år. Siden vi har fri noen dager alle sammen og alt de pleier å gjøre med farens familie er avlyst, så kan vi være på besøk lengre) Anonymkode: bdff9...8ea
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2020 #11 Skrevet 23. desember 2020 Jeg kan godt forstå at du ble skuffet, HI, men legg det bak deg. Kanskje du kan bruke det kommende året til å planlegge at dere skaper en ny tradisjon, en som ikke er avhengig av tv? Grøten, godteri og gavepakking kan dere jo beholde - men hva annet kan dere fylle kvelden med som dere alle kan være med på og kose dere med? Det kan jo være hva som helst, egentlig. Stemningsmusikk, ulike spill, gløgg. Bor dere et sted med vinter, kan til og med en tur i en akebakke bli tradisjon etter grøt og før snop og snacks (eller noe annet fysisk). Det kan være en fin kveld å dra for å tenne lys på kirkegården også. Kanskje dere kan snakke sammen, om det som har vært bra i år, planer dere har for neste år, om det er noe/noen dere savner og vil bruke mer tid på i året som kommer, skal dere på ferie kan dere planlegge hva dere da skal gjøre. Eller ha en fast, siste, spiselig, god ting dere lager sammen (noe som ikke krever for mye vasking og rydding). Hvis dere lager en slik tradisjon og så kan dere fylle den med tid sammen, uten skjerm. Og det som er så fint er at en slik kveld sammen kan endres i takt med at ungene blir eldre, men at samholdet fremdeles står i fokus. Anonymkode: 2d659...6c7
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2020 #12 Skrevet 24. desember 2020 Ja synes du overdriver, forstår godt de ikke vil se kvelden før kvelden,men har dere ikke flere tv enn 1 ? vi har 3, så har fikk alle se hva de ønsket i går Jeg så Elf med yngste, Far og mellomste så på jurassic park filmene og største med kjæresten og 2 venner så på kvelden før kvelden Anonymkode: 0cada...d4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå