Anonym bruker Skrevet 23. desember 2020 #1 Skrevet 23. desember 2020 I dag kom brevet fra PPT. Jenta mi på 11 har dysleksi. Jeg har tenkt det lenge, men skolen har ment at hun bare leser litt sakte. Og at det vil bli bedre med mer øving, lesekurs, osv. Vel... Siste test viste altså dysleksi. Og det er ingen nedtur, altså. Supert med en knagg å henge ting på. Det sto i brevet at det vil bli innkalt til et samarbeidsmøte etter jul. I mellomtiden tenker jeg å prøve og finne ut av hva hun kan ha rett til av hjelp og utstyr. Har forstått det sånn at man kan få støtte til pc og programvare? Er det andre ting? For eksempel lærebøker på lydbok? Og hun har kanskje krav på særskilt tilrettelegging ved prøver/tentamen/eksamen? Jeg hører gjerne fra andre med erfaring! 😊 Hun er ellers ei rolig jente, som fint klarer å konsentrere seg, er glad i matte og engelsk (muntlig), og har god muntlig språkforståelse. Men roter det til med rettskriving, og bruker veldig lang tid på å lese og forstå oppgaver. Derfor tar gjerne lekser enormt lang tid, og kan av og til føre til en smule frustrasjon. 😅 Anonymkode: daa14...ac5
Leverpostei Skrevet 23. desember 2020 #2 Skrevet 23. desember 2020 Så flott at dere har funnet utav det! Hun kan få støtte til pc og programvare, dette søkes via nav. Det er lurt å øve på å bruke skrivestøtte, og opplesningsfunksjoner, for det krever trening. Via statped har hun tilgang til fagbøker (og andre bøker) som lydbok, skolen må legge henne inn i systemet. Det trenger en ikke søke om, skolen avgjør hvem som har behov. Når hun etterhvert skal ha eksamen kan hun søke om utvidet tid og opplesning av oppgaver. Skolen bør selvsagt praktisere dette også ved prøver. Jeg anbefaler å fortsette lesetrening, men rydd gjerne bort lesing som et hinder i en del fag. Les oppgaver og tekst høyt for henne, så sparer hun seg for mye arbeid. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2020 #3 Skrevet 23. desember 2020 Leverpostei skrev (4 timer siden): Så flott at dere har funnet utav det! Hun kan få støtte til pc og programvare, dette søkes via nav. Det er lurt å øve på å bruke skrivestøtte, og opplesningsfunksjoner, for det krever trening. Via statped har hun tilgang til fagbøker (og andre bøker) som lydbok, skolen må legge henne inn i systemet. Det trenger en ikke søke om, skolen avgjør hvem som har behov. Når hun etterhvert skal ha eksamen kan hun søke om utvidet tid og opplesning av oppgaver. Skolen bør selvsagt praktisere dette også ved prøver. Jeg anbefaler å fortsette lesetrening, men rydd gjerne bort lesing som et hinder i en del fag. Les oppgaver og tekst høyt for henne, så sparer hun seg for mye arbeid. Lykke til! Tusen takk for svar! Jeg håper på et godt samarbeid med skolen, samt riktig og nok tilrettelegging for henne. Dessverre har jeg hørt litt ymse erfaringer fra andre angående tilrettelegging, så vi får se... Jeg skal i hvert fall stå på krava! 😊 Anonymkode: daa14...ac5
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2020 #4 Skrevet 23. desember 2020 Hei jeg fikk vite at hadde dysleksi da gikk i 7 klasse. Alle trodde bare leste treigt og ikke var så god faglig. Jeg fikk pc til timer som skrev notater fra timen på og eksamen på. Jeg hadde utvidet tid på alle prøver og eksamen. husk at ved dysleksi kan oppgaven virke enkel for deg men for oss som har dysleksi kan virke vanskelig hva som egentlig er oppgaven. vær obs vis det skulle komme ekstra hjelp inn i bilde. Selv hadde jeg logoped inne for å lære lyder og god uttale men den opplevelsen av å være annerledes og bli tatt ut av timen var ikke bra. Ble bare sett på av de andre som mer annerledes . meld dere inn i dysleksi foreningen masse tips der. https://dysleksinorge.no mye bøker ligger på https://www.nlb.no Man må melde seg inn gratis men mye bøker ligger der enten lese selv eller lest opp for deg. Mest viktig er at hu må finne ut hva som hjelper for henne. Les sammen en bok på kvelden ikke bli frustrert støtt henne. jeg har aldri vært sterk faglig men nå i voksen alder leser jeg ganske bra mye bedre enn da gikk på skolen noen ord osv blandes enda men. jeg tar nå mer etterutdanning på høyskole nivå og har faktisk fått c og B på oppgavene mine noe jeg aldri trodde skulle skje så alt er mulig . Anonymkode: db22f...0f3
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2020 #5 Skrevet 23. desember 2020 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hei jeg fikk vite at hadde dysleksi da gikk i 7 klasse. Alle trodde bare leste treigt og ikke var så god faglig. Jeg fikk pc til timer som skrev notater fra timen på og eksamen på. Jeg hadde utvidet tid på alle prøver og eksamen. husk at ved dysleksi kan oppgaven virke enkel for deg men for oss som har dysleksi kan virke vanskelig hva som egentlig er oppgaven. vær obs vis det skulle komme ekstra hjelp inn i bilde. Selv hadde jeg logoped inne for å lære lyder og god uttale men den opplevelsen av å være annerledes og bli tatt ut av timen var ikke bra. Ble bare sett på av de andre som mer annerledes . meld dere inn i dysleksi foreningen masse tips der. https://dysleksinorge.no mye bøker ligger på https://www.nlb.no Man må melde seg inn gratis men mye bøker ligger der enten lese selv eller lest opp for deg. Mest viktig er at hu må finne ut hva som hjelper for henne. Les sammen en bok på kvelden ikke bli frustrert støtt henne. jeg har aldri vært sterk faglig men nå i voksen alder leser jeg ganske bra mye bedre enn da gikk på skolen noen ord osv blandes enda men. jeg tar nå mer etterutdanning på høyskole nivå og har faktisk fått c og B på oppgavene mine noe jeg aldri trodde skulle skje så alt er mulig . Anonymkode: db22f...0f3 Takk for at du svarte. Fint å få høre fra noen med egne erfaringer. Vi blir ikke frustrert på jenta vår altså. Hun får masse støtte og hjelp til lekser her hjemme, både fra oss foreldre og søsken. 😊 Hun har hatt logoped. Det siste året i barnehagen, samt 1-3.trinn. Det hjalp utrolig godt på uttale, og hun snakker nå helt normalt. (Hun hadde problemer med r-lyden, samt at sm-lyd ble til f.) Hun har aldri følt seg annerledes, og synes det å bli tatt ut av klassen (de var to) var bare gøy. Hun har ellers god selvtillit, er populær blant klassekameratene, så det virker ikke som hun plages av dette sosialt. Hun er faglig sterk i matematikk og gjør det godt muntlig i de teoretiske fagene. Rekker gjerne opp hånda, og er ikke redd for å snakke. Favorittlagene er dog de praktisk fagene, som gym, mat og helse, musikk og kunst og håndverk. Tusen takk for gode tips! ❤️ Anonymkode: daa14...ac5
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2020 #6 Skrevet 23. desember 2020 Først og fremst; Så flott at jenta deres har fått diagnosen, den vil gjøre det mye enklere for henne framover og sørge for at hun har en del rettigheter Hun vil ha krav på 1t ekstra ved eksamen/tentamen, i tillegg til muligheten for å få det opplest. CD-ORD fikk vi også fra NAV når vi søkte inn, i tillegg til penger til ny PC (husk headset, mtp opplesning) og programmer legger skolen inn. Skolen skal ellers gi opplæring (det vanlige er 15 timer) til bruk av programmer, men også dette med å forstå hva Pc`en skal brukes til i klasserommet. Ellers syns jeg det er viktig å "følge" med på at pcen blir brukt som tiltenkt, at den skal være like lett for henne å ta opp som skriveboka. Altså lett tilgjengelig Anonymkode: 1a48c...7f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå