Gå til innhold

Tregulv eller ikke tregulv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt et nydelig nittitallspalass som må pusses litt opp for at vi ikke skal omkomme av estetisk depresjon. 

Det første er gulv og kjøkken. I mitt hode finnes «bare» tregulv mens min mann argumenterer hardt imot. 

Hva slags gulv har du? Hva ville du valgt i stue og kjøkken?

Vi har tre småskolebarn (hovedårsaken til at min mann mener tre er å kaste penger ut av vinduet). 

Anonymkode: 69761...25f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med din mann. Tregulv blir stygt før du rekker å nyte det. 

Anonymkode: 98403...356

Skrevet

De nye laminatgulvene er ikke så harde og kalde som de gamle. De føles myke og varme mot nakne bein. Anbefaler deg en tur på byggebutikk for å se før du bestemmer deg. 

Skrevet
Lektor Doppler med tillegg skrev (11 minutter siden):

De nye laminatgulvene er ikke så harde og kalde som de gamle. De føles myke og varme mot nakne bein. Anbefaler deg en tur på byggebutikk for å se før du bestemmer deg. 

Dette!

Maxbo har kjempebra utvalg.

Skrevet

Ingenting er så kjedelig som ødelagte gulv eller kjøkkenplater. Aldri treverk med barn (og aldri på kjøkkenet) 

Anonymkode: c1825...c82

Skrevet

Helt klart tre.

Vil aldri ha laminat igjen, de er kalde og selv om de er ganske hardføre er det ikke sånn at de tåler absolutt alt og et hakk eller en ripe der synes virkelig godt... De blir også helt ødelagt om de får en ripe eller hakk, mens tregulv kan fikses.

De nye tregulvene fåes også i flere overflatebehandlinger, noen tåler mye mer enn andre. Det er ikke bare pris og utseende lenger, det er tresort og overflatebehandling også.

Barneskolebarn lager da ikke så mye riper i gulvet?

Anonymkode: 4d985...832

Skrevet

Tregulv i alle rom utenom bad og gang. Fullstendig uproblematisk. En ripe i laminat og gulvet må skiftes, siden det er vedlikeholdsfritt, som igjen betyr at det ikke kan vedlikeholdes.

Skrevet

Vi har gulv i oljet, heltre eik, alle rom unntatt bad. Kjempefornøyd. 

Kan slipes hvis det blir behov for det, men har hatt det i 10 år uten problemer. Har barn. 

Anonymkode: 0f165...007

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Helt klart tre.

Vil aldri ha laminat igjen, de er kalde og selv om de er ganske hardføre er det ikke sånn at de tåler absolutt alt og et hakk eller en ripe der synes virkelig godt... De blir også helt ødelagt om de får en ripe eller hakk, mens tregulv kan fikses.

De nye tregulvene fåes også i flere overflatebehandlinger, noen tåler mye mer enn andre. Det er ikke bare pris og utseende lenger, det er tresort og overflatebehandling også.

Barneskolebarn lager da ikke så mye riper i gulvet?

Enig. Laminat kan ikke måle seg med ekte tre, ekte tre både ser og føles mye bedre. Laminat ser plæstik uansett hva mange påstår.  Det blir som å mene at falske blomster er bedre enn ekte.

Skjønner uansett ikke problemet med riper i tregulv. Et ripete tregulv er bare sjarmerende. Blir det for problematisk er det jo bare å slipe det ned. Trenger aldri å byttes ut 😊

Anonymkode: 634b4...d95

Skrevet

Silikonpupper eller ekte vare? Smaken er som baken. Jeg foretrekker ekte varer, tre, ikke plastikk....

Anonymkode: ec4fd...2c8

Skrevet

Vi har nybygget hus og vurderte laminat (pga pris først og fremst), men endte med parkett. Selv om nyere laminat er blitt mye bedre enn før, ser jeg fortsatt at det ikke er ekte vare (bl.a ved at mønsteret går igjen). Laminat er fortsatt hardere og kaldere enn parkett, og riper blir ekstra synlige.

Anonymkode: 0efc6...33a

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Enig. Laminat kan ikke måle seg med ekte tre, ekte tre både ser og føles mye bedre. Laminat ser plæstik uansett hva mange påstår.  Det blir som å mene at falske blomster er bedre enn ekte.

Skjønner uansett ikke problemet med riper i tregulv. Et ripete tregulv er bare sjarmerende. Blir det for problematisk er det jo bare å slipe det ned. Trenger aldri å byttes ut 😊

Anonymkode: 634b4...d95

Helt enig i dette!

Anonymkode: d098b...cc0

Skrevet

Ingen tvil om at tregulv er finest. Men bare før det får hakk, riper og vannskader. Parkett gulner også med tiden, og gulner ulikt der sola treffer og ikke treffer, mens laminat beholder fargen perfekt.  

I vår familie, med tre barn og to husdyr, hadde vi eikeparkett i en del år. Endte opp med å mislike den. Mørke skygger rundt vask/oppvaskmaskin. Ikke fordi vi voksne søler, men fordi barn ikke alltid merker at de søler. Samme i gangen hvor man setter fra seg sko og klær med snø eller regn på. Og riper og hakk dukker plutselig opp når barn leker, møbler flyttes, folk går inn med finsko osv. 

Pusset opp huset og la laminat i alle rom (bortsett fra gangen og badene, der det er fliser). Ikke angret et sekund. Føles ikke kaldt eller hardt. Ikke en ripe i hele huset, selv om gulvene utsettes for hard slitasje her i huset😍

Anonymkode: efe3c...34b

Skrevet

Tregulv i stue og soverom og fliser med varmekabler under i gang og på kjøkken. Har hatt laminat en gang på en hytte, aldri mer. Var hardt og kaldt. For meg spiller det ingen rolle om det kommer en ripe eller tre, kan jo bare slipe gulvet. Ingenting er så stygt som et ripet/hakket laminatgulv.

Anonymkode: ff113...15b

Skrevet

Tett belegg på alle våtrom og kjøkken. Da slipper du problemer med va nsøl og lekasjer. Heltre gulv ellers.

Anonymkode: 13024...b8c

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ingen tvil om at tregulv er finest. Men bare før det får hakk, riper og vannskader. Parkett gulner også med tiden, og gulner ulikt der sola treffer og ikke treffer, mens laminat beholder fargen perfekt.  

I vår familie, med tre barn og to husdyr, hadde vi eikeparkett i en del år. Endte opp med å mislike den. Mørke skygger rundt vask/oppvaskmaskin. Ikke fordi vi voksne søler, men fordi barn ikke alltid merker at de søler. Samme i gangen hvor man setter fra seg sko og klær med snø eller regn på. Og riper og hakk dukker plutselig opp når barn leker, møbler flyttes, folk går inn med finsko osv. 

Pusset opp huset og la laminat i alle rom (bortsett fra gangen og badene, der det er fliser). Ikke angret et sekund. Føles ikke kaldt eller hardt. Ikke en ripe i hele huset, selv om gulvene utsettes for hard slitasje her i huset😍

Anonymkode: efe3c...34b

De nye behandlingene de har på tregulv inneholder beskyttelse mot sola, noe uv/uva greier, så nye tregulv gulner ikke sånn som de gamle gjorde. 

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva slags unger folk har som ikke kan ha tregulv? Jeg har gammel parkett fra 1950årene,den har overlevd fem småbarn og fire bikkjer, er slipt to ganger. Skal slipe den før eldste sin konfirmasjon tenkte jeg, det passer bra. 

Jeg ville dog ikke hatt parkett på kjøkkenet, der både vasket og søler jeg mer. Jeg har laminatgulv der, av den dyre sorten, og den er noe jævla herk å vaske rett og slett. Hadde kanskje valgt belegg i dag, er mye fint å velge i der. Fliser liker jeg ikke så godt, syns det er vanskelig å få fugene rene. 

Skrevet

Vi fikk lagt ny eikeparkett da vi hadde en ettåring. Et par år etter fikk vi et barn til. De er nå 6 og 3, viltre og energiske. Men eikegulvet har ikke en skramme. Hard og tåler mye. Kjøpte god kvalitet da :)

Jeg liker ikke laminat. Likevel har vi laminat på barnerommene..

Anonymkode: e7252...312

Skrevet

Vi har gamle tregulv fra 1899, ville ha vært en forbrytelse å bytte det ut med plastgulv

Anonymkode: c4a35...534

Skrevet

Det er forskjell på treslag, hvor harde de er samt hvordan gulvet er bygget opp. Velger man 19-21mm heltre eik, er det er robust gulv som kan slipes flere ganger. Riktig legging er også viktig. 

Tre er et vakkert, levende materiale og som kan eldes fint. 

Men smaken er jo som baken.

Helt greit å velge noe annet enn tre, men da ville jeg ikke valgt plastikk som prøver å se ut som tre. 

Anonymkode: 0f165...007

Skrevet

Tregulvet vårt er fra slutten av 40-tallet. Har en rekke hakk og er godt brukt. Men det er veldig fint allikevel, og jeg liker at det synes at det har bodd folk her i over 80 år. 

Skrevet

Jeg ville uten tvil hatt tregulv i oppholdsrom, på kjøkkenet velger jeg linoleumsfliser med kork bakside og på badet kan jeg godt ha linoleum belegg. Jeg vil ha naturmaterialer og solide materialer som kan vedlikeholdes og se pene ut i lang tid.  Jeg vil ha det pent, behagelig, miljømessig gode valg og varig.

Skrevet

Jeg har også alltid vært det at ting ikke skal ligne, det skal være ekte vare. 

Men da vi skulle legge nytt gulv i hele huset anbefalte både byggmester og forhandler oss å gå for et laminatgulv av god kvalitet. Jeg var veldig i tvil, ikke minst siden vi hadde hatt parkett på stuen og laminat på kjøkken før og der merket man stor forskjell når man gikk barbeint fra stue til kjøkken. Men det gulvet vi har nå kjennes likt som tregulv når man går på det, og det holder faktisk på varmen på en helt annen måte enn det gamle laminatgulvet gjorde. 

Så jeg angrer ikke at vi la dette i et nytt hus, men om jeg skulle restaurert et gammelt hus hadde jeg nok gått for tregulv likevel. 

Skrevet

Tregulv, men jeg vil slå et slag for korkgulv. Det kan fåes i ulik finish. Mykt, lunt og holdbart. 

Anonymkode: e28d4...ffb

Skrevet

Vi har parkett i stuen. Kunne aldri hatt laminat. Kjøkkenet skal pusses opp så sliter med det samme som deg. Kanskje fliser med varmekabler?

Anonymkode: 0c6a0...798

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...