Gå til innhold

Favorittbarn i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til alle barnehageansatte: er dette en vanlig greie? Leste en artikkel om dette i dag.

Så to spørsmål til dere: Har dere et favoritt barn i barnehagen? Og et barn dere misliker og unngår? 

Anonymkode: d0318...6dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Til alle barnehageansatte: er dette en vanlig greie? Leste en artikkel om dette i dag.

Så to spørsmål til dere: Har dere et favoritt barn i barnehagen? Og et barn dere misliker og unngår? 

Får man svare hvis man er lærer? Jeg har ofte et favorittbarn, en jeg tenker litt ekstra på. For min del er det gjerne et barn ingen andre har som favoritt, verken hjemme eller på skolen. 

Noen barn har man ikke så god kjemi med, og selv om jeg svært sjelden misliker noen, er det helt klart noen jeg går dårligere overens med. Da er jeg selvsagt så profesjonell at jeg investerer litt ekstra i å bygge en god relasjon til akkurat det barnet. Det forventer jeg at voksne i barnehagen også gjør. 

Skrevet
Leverpostei skrev (1 minutt siden):

Får man svare hvis man er lærer? Jeg har ofte et favorittbarn, en jeg tenker litt ekstra på. For min del er det gjerne et barn ingen andre har som favoritt, verken hjemme eller på skolen. 

Noen barn har man ikke så god kjemi med, og selv om jeg svært sjelden misliker noen, er det helt klart noen jeg går dårligere overens med. Da er jeg selvsagt så profesjonell at jeg investerer litt ekstra i å bygge en god relasjon til akkurat det barnet. Det forventer jeg at voksne i barnehagen også gjør. 

Veldig godt svar! Er veldig enig i det du skriver og tenker det er helt OK å ha favorittbarn så lenge man håndterer det på den måten du gjør 🙂 

Skrevet

Nei, jeg tror ikke det er veldig vanlig. Har jobbet som ped.leder i over 20 år og har noen barn nærmere i minne men mest fordi det er barn som har trengt meg/ oss mer. Vi har jo primærbarn som vi har ekstra omsorg for i oppstartsfasen i barnehagen og da velger barna den voksne de er tryggest på, så i oppstarten av barnrhageår kan det nok se ut som vi har favoritter, men det er oftest omvendt, barna har sine favorittvoksen. 

Anonymkode: 20139...1d1

Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage for noen år siden og kan si at jeg ble veldig glad i alle ungene. Noen av dem hadde jeg nok bedre kjemi og kontakt med enn andre, noen barn trenger mer voksenkontakt og støtte enn andre og forholdet man får til hvert barn er unikt. 

Anonymkode: 4789c...f07

Skrevet

Da jeg jobbet i barnehage var det en gutt som ingen så og ingen skjønte seg på han. Jeg begynte å jobbe der og det tok kun et par dager før han var så trygg på meg at han krabba opp i fanget mitt. Jeg fikk høre at ingen hadde noengang fått kontakt med han. Han snakka ikke med noen eller viste interesse for noen. Han snakka ikke med meg heller men han krøyp seg alltid bort i fanget mitt og han var så nydelig. Og han var definitivt mitt favoritt også. Vi fikk et bånd som ingen andre kunne få ❤️

Anonymkode: 3152f...4f7

Skrevet

Alle barna er favoritter. Noen har man bedre kjemi med enn andre. 

Anonymkode: f770c...f85

Skrevet

Til en viss grad så tror jeg at man har det. Det er menneskelig, og det kan være flere grunner til at man får et eget forhold til enkelte barn.  Det er ikke farlig å ha favorittbarn så lenge man er bevisst på det. De fleste favorittbarna jeg har hatt, har blitt favorittbarn fordi de trenger ekstra omsorg, de trigger omsorgsgenet ekstra. Men noen har også en spesiell personlighet som bare klaffer skikkelig, selv om barnet er et barn og den voksne er en voksen.  Å ha favorittbarn tror jeg som sagt ikke er så farlig, det er enkelt å håndtere. Det som er verre, synes jeg, er når voksne tydelig viser at det er barn de ikke liker. Det er en mye større utfordring å lære seg å like barn som trigger det motsatte av det "Favorittbarna" gjør. Jeg tror ikke at det er spesielt skadelig om Jonas merker at den voksne virkelig like ham, men det er det nok når Jacob merker at den voksne ikke liker ham. Som voksne som jobber med barn må vi lære oss å forholde oss til begge deler og la alle barna føle seg verdsatt. 

Anonymkode: 2ae2c...006

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...