Gå til innhold

Har noen her dårlig forhold til en kollega?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har. Og jeg har tatt opp ting med min kollega, som jeg har irritert meg over. Jeg har alltid tenkt at det er kjekkere å ta det direkte med den det gjelder. Min kollega er helt motsatt. Hun unngår meg så langt det går an, og unnlater å prate med meg. Årsaken er at jeg har konfrontert henne med et par konkrete ting som har vært av uprofesjonell art fra hennes side. Som at hun som min leder går til folk utenfor bedriften og prater om hvorfor hun tror jeg er sykemeldt. Jeg har måttet stå i alvorlige kriser på hjemmefronten, noe hun har visst om. Og som jeg har opplevd at hun har brukt mot meg. Dette er var i en periode hun selv var sykemeldt, og som hun nok ble irritert for at jeg også var borte fra jobb. Det passet henne dårlig. Etter jeg tok dette opp med henne, så har hun i allefall ikke pratet med meg. Jeg tar det nærmest som at hun er flau, men ikke vet hvordan hun skal takle det. 

De konfliktene vi har hatt, har ikke vært store. Men jeg har noen ganger stilt litt spørsmål vedr. rutiner, oppgaver og mangel på kommunikasjon i vårt team. Hun er teamleder, så det bør jo være mulighet for å snakke litt åpent, noe som gang på gang har vist seg å være umulig. Det blir bare mindre kommunikasjon og større unnvikelser. Dette har resultert i at arbeidsmiljøet er blitt ganske dårlig. 

Vår felles leder vet om det, men han evner ikke å gjøre noe med det. Hvordan ta dette videre? Hva gjør dere andre som har et noe anstrengt forhold til sin kollega?

Anonymkode: d9db8...6dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjipt - men man sykmelder seg vel ikke for at ting er tøffe hjemme? Vet noen har gjort det der jeg jobber og det ses veldig ned på for å si det sånn. 

Anonymkode: 446d6...225

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kjipt - men man sykmelder seg vel ikke for at ting er tøffe hjemme? Vet noen har gjort det der jeg jobber og det ses veldig ned på for å si det sånn. 

Ting har ikke bare vært tøffe, de har vært ekstreme grunnet store traumatiske årsaker. Uten å gå inn på nærmere detaljer, så går det fint an å blir sykemeldt grunnet en psykisk knekk. Jeg tror man må kjenne på det selv, for å forstå det. Jeg var nok også en av dem som tenkte som du tidligere, men jeg har fått kjenne på kroppen hvor syk og utslitt man kan bli. 

Jeg tenker også at om andre (som min nærmeste leder) sykemelder seg for alt mulig, så må det være rom for andre også å ikke kunne gå på jobb. Men det passet henne bare dårlig, det er jeg ganske sikker på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Enten er du veldig ung, eller så er du heldigvis blitt forskånet for livets virkelige harde prøvelser......Selvsagt kan man bli sykemeldt for å være psykisk utslitt. Og det er forskjell på tøffe tak og virkelige tøffe tak. Vi vet ikke hva som har skjedd hjemme hos HI. Og du vet heller ikke hva som har skjedd hos dine egne kolleger. Ikke sitt så trygt på din høye hest, du kan ramle styggelig fort ned derfra før du vet ordet av det. 

Skrevet

Hun er altså din leder? Og leder over er konfluktsky? Trur jeg hadde sett etter ny jobb, det der blir aldri bedre 

Anonymkode: e566b...187

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg har. Og jeg har tatt opp ting med min kollega, som jeg har irritert meg over. Jeg har alltid tenkt at det er kjekkere å ta det direkte med den det gjelder. Min kollega er helt motsatt. Hun unngår meg så langt det går an, og unnlater å prate med meg. Årsaken er at jeg har konfrontert henne med et par konkrete ting som har vært av uprofesjonell art fra hennes side. Som at hun som min leder går til folk utenfor bedriften og prater om hvorfor hun tror jeg er sykemeldt. Jeg har måttet stå i alvorlige kriser på hjemmefronten, noe hun har visst om. Og som jeg har opplevd at hun har brukt mot meg. Dette er var i en periode hun selv var sykemeldt, og som hun nok ble irritert for at jeg også var borte fra jobb. Det passet henne dårlig. Etter jeg tok dette opp med henne, så har hun i allefall ikke pratet med meg. Jeg tar det nærmest som at hun er flau, men ikke vet hvordan hun skal takle det. 

De konfliktene vi har hatt, har ikke vært store. Men jeg har noen ganger stilt litt spørsmål vedr. rutiner, oppgaver og mangel på kommunikasjon i vårt team. Hun er teamleder, så det bør jo være mulighet for å snakke litt åpent, noe som gang på gang har vist seg å være umulig. Det blir bare mindre kommunikasjon og større unnvikelser. Dette har resultert i at arbeidsmiljøet er blitt ganske dårlig. 

Vår felles leder vet om det, men han evner ikke å gjøre noe med det. Hvordan ta dette videre? Hva gjør dere andre som har et noe anstrengt forhold til sin kollega?

Kan irritere meg over og si fra om enkelte ting jeg også, men har ikke noen generell konflikt med noen kolleger eller ledere. 

Anonymkode: b634f...6fd

Skrevet

Kan jeg spørre om hvordan du har tatt opp disse tingene? Og hvor lenge hun har vært din leder? Har erfaring fra lignende, bare at jeg var lederen. Opplevde en nyansatt som var svært konfronterende og på grensen til ufin, og vedkommende mente nok at jeg ikke tok tak. Jeg prøvde selvfølgelig å gjøre noe med det jeg kunne, men mye var utenfor min kontroll selv om vedkommende nektet å innse det. Men om man tar opp ting på en ordentlig måte så må man ha en god dialog, såpass takhøyde må man kunne forvente.

Anonymkode: 4a339...44a

Skrevet

Jepp. Jeg fikk en bestilling på å ta ut noen rapporter av både gode og mer uheldige formuleringer. Tanken bak var å ha fokus på at vi alle skulle bli mer bevisst språket vi brukte når vi dokumenterte, og også hvorfor /hvilken nytteverdi rapportene skulle ha. Hun kjente igjen en av sine som en av de som ikke var så velformulerte, og ble veldig fornærmet. Dette nærmer seg et år siden, og hun snakker ikke til meg nå annet enn det hun må.

Anonymkode: 5161f...e8f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

For en rar ting å si. Vitner om lite livserfaring. 
Du synes kanskje jeg skulle dratt på jobb den morgenen jeg fant min mann hengende i garasjen? Noen ganger trenger man sykemelding pga livssituasjon. 

Anonymkode: 266d7...760

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Kan jeg spørre om hvordan du har tatt opp disse tingene? Og hvor lenge hun har vært din leder? Har erfaring fra lignende, bare at jeg var lederen. Opplevde en nyansatt som var svært konfronterende og på grensen til ufin, og vedkommende mente nok at jeg ikke tok tak. Jeg prøvde selvfølgelig å gjøre noe med det jeg kunne, men mye var utenfor min kontroll selv om vedkommende nektet å innse det. Men om man tar opp ting på en ordentlig måte så må man ha en god dialog, såpass takhøyde må man kunne forvente.

Anonymkode: 4a339...44a

Jeg mener selv jeg har tatt det opp på en saklig måte. Jeg har flere ganger nevnt at jeg synes det er viktig med god kommunikasjon. Men det blir ingen forandring på det. Det blir nærmest bare verre. Hun er så unnvikende at jeg nå har tenkt at det aldri kan nytte å ta noe mer opp med henne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...