Gå til innhold

Andre som ikke har tradisjonell norsk julemat på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har dere?

Vi har and fylt med epler og svisker.
Servert med smørdampede poteter, rødkål og en kremet sjy-saus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, altså, for oss er jo 1/2 greia tradisjon og for oss er det jo tradisjon at julemat (ribbe) er middagen. Annen mat kan man jo spise de andre dagene i året, når det er jul er det jul. 

Anonymkode: 733c6...83e

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, altså, for oss er jo 1/2 greia tradisjon og for oss er det jo tradisjon at julemat (ribbe) er middagen. Annen mat kan man jo spise de andre dagene i året, når det er jul er det jul. 

Anonymkode: 733c6...83e

Jeg er halvt dansk, og den anden er dansk tradisjonell julemat.
Jeg spurte om det var andre som ikke spiser norsk tradisjonell julemat på julaften, ikke om hvorfor andre velger å gjøre det.

Skrevet

I år blir det hjort. Her i huset liker 1 av 4 julemat godt og vi andre spiser det hvis vi må. Vi tenker at siden det kun blir oss 4 i dag så går vi for noe vi liker godt alle 4. Dessert blir tradisjonellt 3 forskjellige. Noe fra mannens barndom, noe fra min og noe ungene ønsker seg. 

Skrevet

Jeg er vokst opp med reinstek på julaften. Jeg har fortsatt den tradisjonen 

Anonymkode: 83230...afd

Skrevet
Musemor med tre søte små skrev (21 minutter siden):

Jeg er halvt dansk, og den anden er dansk tradisjonell julemat.
Jeg spurte om det var andre som ikke spiser norsk tradisjonell julemat på julaften, ikke om hvorfor andre velger å gjøre det.

Jeg bor i Danmark. Er veldig svak for and med brunede kartofler, rødkål og brun saus! Guddameg så godt det er

Anonymkode: 89d2a...b7c

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bor i Danmark. Er veldig svak for and med brunede kartofler, rødkål og brun saus! Guddameg så godt det er

De bruke kartoflene kan du spare meg for, de liker jeg virkelig ikke. Derfor smørdampede, men den må være av slike små som de man bruker til å lage brune :P
Nå hører det også med til historien at min mann er 1/4 dansk...

Skrevet

Tante og onkel har alltid svinestek på julaften. Da jeg var liten var jeg svært forundret over dette. Men så kalte barna (mine søskenbarn) mormor og morfar for farmor og farfar, så konklusjonen var at de bare var litt rare ;) 

Anonymkode: 7d6ac...5dd

Skrevet

Vi skal også ha and. Det har jeg ikke prøvd før, så det blir spennende!

Anonymkode: 6e459...2fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tante og onkel har alltid svinestek på julaften. Da jeg var liten var jeg svært forundret over dette. Men så kalte barna (mine søskenbarn) mormor og morfar for farmor og farfar, så konklusjonen var at de bare var litt rare ;) 

Anonymkode: 7d6ac...5dd

Ha-ha... dette husker jeg at jeg tenkte også om to av mine søskenbarn. Vi var over 20 søskenbarn på den siden og alle bortsett fra de to sa bestemor og bestefar, de sa mormor og morfar, og det var jo heeeelt feil - så vi andre konkluderte som deg, at de to var litt rare ;)

Anonymkode: b1065...55c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hva er brunede kartofler? Hvordan er de potetene tilberedt?

Hi, jeg spiser veldig tradisjonelt pinnekjøtt, riktignok med en vri som ikke så mange bruker (surret i sirup), det er liksom lukten av pinnekjøttet som virkelig setter stemningen. Før, når vi brukte å feire med familiemedlemmer som ikke lenger lever, brukte vi alltid å også servere hjemmelaget potetsalat og gode kjøttpølser, for det var det de forbandt med sin barndom fra et annet land, rett etter krigen (var lite mat der da, så potetsalat og pølser var festmat på julaften).

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hva er brunede kartofler? Hvordan er de potetene tilberedt?

Hi, jeg spiser veldig tradisjonelt pinnekjøtt, riktignok med en vri som ikke så mange bruker (surret i sirup), det er liksom lukten av pinnekjøttet som virkelig setter stemningen. Før, når vi brukte å feire med familiemedlemmer som ikke lenger lever, brukte vi alltid å også servere hjemmelaget potetsalat og gode kjøttpølser, for det var det de forbandt med sin barndom fra et annet land, rett etter krigen (var lite mat der da, så potetsalat og pølser var festmat på julaften).

Brunede kartofler er småpoteter som er lettkokt og så stekt i panne sammen med masse smør og sukker.

Skrevet

Jeg er vokst opp med kalkun🦃, og det er det mann og barn vil ha, så da har vi fortsatt den tradisjonen. Kalkun er vel sånn halv-tradisjonell julemat. Ikke helt i kategorien pinnekjøtt, ribbe og lutefisk, men heller ikke akkurat uvanlig. I år skal vi også ha nøttestek🌰

Anonymkode: a2702...130

Skrevet

Vi skal ha biff🤷‍♀️

Anonymkode: 8ea1f...bad

Skrevet

De siste årene har jeg spist sushi på julaften, da jeg har vært alene. I år blir det røkt skinke, kjøttboller, makaroni, grønnsaker, sopp, saus og tyttebærsyltetøy. Jeg og barna mine liker ikke julemat.

Anonymkode: c2f04...03a

Skrevet

Vi skal ha lammesteik, jeg er vokst opp med torsk og hummer.

Anonymkode: 2dfbd...498

Skrevet
Musemor med tre søte små skrev (5 timer siden):

Brunede kartofler er småpoteter som er lettkokt og så stekt i panne sammen med masse smør og sukker.

Takk for forklaringen :) Det hørtes jo egentlig litt syndig godt ut til riktig mat ;)

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er vokst opp med kalkun🦃, og det er det mann og barn vil ha, så da har vi fortsatt den tradisjonen. Kalkun er vel sånn halv-tradisjonell julemat. Ikke helt i kategorien pinnekjøtt, ribbe og lutefisk, men heller ikke akkurat uvanlig. I år skal vi også ha nøttestek🌰

Anonymkode: a2702...130

Akkurat samme som oss: kalkun, nøttestek (godt alene og godt som tilbehør til kalkun), stuffing,  rødkål, waldorfsalat, toasted potatoes og portvinsaus. Nam!  

Anonymkode: d1467...385

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...