Gå til innhold

Fullt (sports)utstyr fra innerst til ytterst, pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man vil kle opp en ung mann fra innerst til ytterst med tanke på trening og friluftsliv både sommer og vinter (altså uansett vær og temperatur omtrent, type Vestlandet) 5 dager i uken, omtrent hva vil det koste tror dere? Og hva ville dere kjøpt? Er snakk om en som vurderer en friluftslivlinje, men ikke har noe særlig med utstyr fra før (men trener veldig mye vanlig ellers og er i toppform). Det bør være grei kvalitet. 

Anonymkode: 53649...114

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lett over 20.000,- om du skal handle kvalitet i sportsbutikk. 

Anonymkode: b2d7a...a8e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Lett over 20.000,- om du skal handle kvalitet i sportsbutikk. 

Anonymkode: b2d7a...a8e

Hva ville du kjøpt inn? Jeg tar gjerne i mot tips 😊

Jeg ser for meg minst to sett ullundertøy, skibukse + jakke osv. Han har en del treningsbukser og t-skjorter, da. Jeg strikker litt og kan strikke både lue, votter, hals og noen ullgensere ol. Men jeg klarer ikke helt å se for meg hva som er bra å ha.

HI

Skrevet

Sko er viktig. Der vil det gå en del penger 

Anonymkode: b08b0...0db

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Sko er viktig. Der vil det gå en del penger 

Anonymkode: b08b0...0db

Ja, det er sant! Nå har han noe fra før også der, men må nok ha gode fjellsko og et ekstra sett med løpesko el. 

HI

Skrevet

Det trengs egentlig ikke så mye som mange tror og mye kan kjøpes brukt.

2 sett ullundertøy, 5 par ullsokker, to par ullvotter og et par vindvotter, ullskjorte, ullgenser, buff, finnlandshette, vindtett lue med øreklaffer, tynn lue, vindtett turbukse, anorakk, joggesko og vandrestøvler.

Sansynlig vis får dere en grei liste over hva som trengs før skolen starter. Det kan jo hende det kommer på noe spesefikt tøy hvis de driver med spesielle idretter eller aktiviteyer, men mye har dere sikkert i hus fra før av.

Anonymkode: dac67...418

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva ville du kjøpt inn? Jeg tar gjerne i mot tips 😊

Jeg ser for meg minst to sett ullundertøy, skibukse + jakke osv. Han har en del treningsbukser og t-skjorter, da. Jeg strikker litt og kan strikke både lue, votter, hals og noen ullgensere ol. Men jeg klarer ikke helt å se for meg hva som er bra å ha.

HI

Ville beregnet 20 000 og heller blitt positivt overrasket.

Skal han overnatte ute over flere dager? Hvilken type friluftsliv (ski, gåing, løping, klatring osv?) Trenger han annet utstyr, i tilfelle hvilket? (Sekk, sovepose, liggeunderlag, telt?)

Ville kjøpt et sett Brynje eller tilsvarende, og minimum tre sett ullundertøy, eventuelt i forskjellig tykkelse. Skalljakke og skallbukse. En isolasjonsjakke til å ha under. Jeg liker skallvotter med strikka votter inni, mens andre foretrekker hansker. Fjellsko og lettere sko til kortere/enklere turer.

Skolen har sikkert en liste. Det finnes også dedikerte friluftslivsforum :)

Anonymkode: 2f94b...6fb

Skrevet

Som en skriver over her, så kommer man lett opp i 20.000. Sko er det vikrigste! Finne noen som ikke gnager, sitter godt på foten og som tåler ruskete vær.

Å ha en godt utstyr koster for penger og er vel invisterte kr om man er av den aktive typen - noe din sønn virker å være.

Tipper at de ogå må ha ryggsekk, dagssekk, liggeunderlag, sovepose, hengekøye, primus, termos m.m

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det trengs egentlig ikke så mye som mange tror og mye kan kjøpes brukt.

2 sett ullundertøy, 5 par ullsokker, to par ullvotter og et par vindvotter, ullskjorte, ullgenser, buff, finnlandshette, vindtett lue med øreklaffer, tynn lue, vindtett turbukse, anorakk, joggesko og vandrestøvler.

Sansynlig vis får dere en grei liste over hva som trengs før skolen starter. Det kan jo hende det kommer på noe spesefikt tøy hvis de driver med spesielle idretter eller aktiviteyer, men mye har dere sikkert i hus fra før av.

Takk for tips! Jeg tenkte å være litt forut og handle på salg også. Han er en stor gutt (2 m høy), så det er ofte igjen i hans størrelse på salg. Kan være greit å spre summene litt utover også.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ville beregnet 20 000 og heller blitt positivt overrasket.

Skal han overnatte ute over flere dager? Hvilken type friluftsliv (ski, gåing, løping, klatring osv?) Trenger han annet utstyr, i tilfelle hvilket? (Sekk, sovepose, liggeunderlag, telt?)

Ville kjøpt et sett Brynje eller tilsvarende, og minimum tre sett ullundertøy, eventuelt i forskjellig tykkelse. Skalljakke og skallbukse. En isolasjonsjakke til å ha under. Jeg liker skallvotter med strikka votter inni, mens andre foretrekker hansker. Fjellsko og lettere sko til kortere/enklere turer.

Skolen har sikkert en liste. Det finnes også dedikerte friluftslivsforum :)

Anonymkode: 2f94b...6fb

Ja, godt mulig det kommer en liste, det har jeg ikke tenkt på. Jeg tror ikke det blir overnatting ute første året i hvert fall, men er litt usikker.

HI

Skrevet
KellyTaylor skrev (14 minutter siden):

Som en skriver over her, så kommer man lett opp i 20.000. Sko er det vikrigste! Finne noen som ikke gnager, sitter godt på foten og som tåler ruskete vær.

Å ha en godt utstyr koster for penger og er vel invisterte kr om man er av den aktive typen - noe din sønn virker å være.

Tipper at de ogå må ha ryggsekk, dagssekk, liggeunderlag, sovepose, hengekøye, primus, termos m.m

Hm, noe av dette har vi jo alt også, som liggeunderlag og sånt. Men tror han må ha ny sovepose hvis de skal ligge ute. De vi har er ganske gode, men han har blitt 2 m lang, så jeg tror de er litt korte.

Ja, han er ikke så vant til friluftsliv, men trener 1-2 timer 5-6 dager i uken. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hm, noe av dette har vi jo alt også, som liggeunderlag og sånt. Men tror han må ha ny sovepose hvis de skal ligge ute. De vi har er ganske gode, men han har blitt 2 m lang, så jeg tror de er litt korte.

Ja, han er ikke så vant til friluftsliv, men trener 1-2 timer 5-6 dager i uken. 

HI

Kan bare snakke om meg selc nå, ei aktiv dame i 40 årene som er på fjellturer m.m

Ulltøy x 2 ( Kari Traa)   2400,-
Vindtett bukse  (20.000 i vannsøyle)    1500,-
Vindtett jakke  ( samme vannsøyle) 1700,-
Skalljakke (lik den på 72 graderN) 3990,-
Ullgenser ( Ulvang, Salg)    600,-
Turbukse x 2( fant på salg) 1500,-
Lue, votter, hansker, pannebånd, buff 1500,-
Dagstursekk 35 Liter ( salg XXL) 1000,-
Fjellstøvler 2500,-
Dunejakke 2000,-

70 liters ryggsekk låner jeg når jeg drar på tur, siden jeg ikke har invisert i dette ennå. Samme gjelder sovepose, underlag, køye. Ta å gå inn på Bergans , HH , Skogstrand m.m sine nettsider hvor du kan gkøre noen scoop. Selv har jeg ikke de dyreste merkene eller dyreste utstyret, MEN kronene går om en skal ha noe som holder mål.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvis man vil kle opp en ung mann fra innerst til ytterst med tanke på trening og friluftsliv både sommer og vinter (altså uansett vær og temperatur omtrent, type Vestlandet) 5 dager i uken, omtrent hva vil det koste tror dere? Og hva ville dere kjøpt? Er snakk om en som vurderer en friluftslivlinje, men ikke har noe særlig med utstyr fra før (men trener veldig mye vanlig ellers og er i toppform). Det bør være grei kvalitet. 

Tja. 3000?

Anonymkode: 9526a...930

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for tips! Jeg tenkte å være litt forut og handle på salg også. Han er en stor gutt (2 m høy), så det er ofte igjen i hans størrelse på salg. Kan være greit å spre summene litt utover også.

HI

Da skulle man tro at han er utvokst, og utstyr som nå blir kjøpt kan han ha til det er utslitt. Det spiller jo en rolle når man skal legge ut såpass store summer i utstyr. 

Anonymkode: 31fbb...e7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Tja. 3000?

Anonymkode: 9526a...930

3000? Det dekker jo knapt ulltøyet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Da skulle man tro at han er utvokst, og utstyr som nå blir kjøpt kan han ha til det er utslitt. Det spiller jo en rolle når man skal legge ut såpass store summer i utstyr. 

Ja, jeg er enig. Nå er heldigvis ikke økonomi er problem sånn sett, men det er greit å benytte seg av salg og spre det utover likevel. Rundt 30 000 kr er jo litt.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Ja, jeg er enig. Nå er heldigvis ikke økonomi er problem sånn sett, men det er greit å benytte seg av salg og spre det utover likevel. Rundt 30 000 kr er jo litt.

HI

Det dere også bør tenke på er at om han ikke er vant til så mye friluftsliv vet han heller ikke hv som er viktig for ham. Selv om dere kjøper det dyreste og beste utstyret som er trenger det ikke passe til hans bruk. Det er derfor smartere å kjøpe billig brukt til å begynne med og så heller bytte inn i det han faktisk har nruk for når han får litt erfaring.

Skrevet

Hvis han overhode ikke er vant til friluftsliv bør han først og fremst prøve deg ute på diverse turer før han satser et år på friluftslinje - med alt det innebærer av investering i utstyr. 

Lån av venner og kjente eller BUA, og prøv en god tur på fjellski, gå fra hytte til hytte med sekk og full oppakning, ha noen netter ute i telt eller lavvo i vinterkulda, gå en skikkelig topptur etc. 

Det handler ikke først og fremst om å være godt trent, Men å like å være ute i all slags vær, like skiturer med tung sekk, tåle å slå opp telt og lage mat på primus selv om man er våt, kald og sliten osv. 

Anonymkode: 79115...bdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...