Gå til innhold

Egoistisk datter, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 14 er dessverre svært egoistisk og selvsentrert. Hun er opptatt av at hun selv har det som trengs for at hun skal ha det bra, men orker sjelden å ofre noe for å hjelpe andre eller sørge for at de har det fint. Hun er heller ikke opptatt av hvordan andre har det, og ser ikke ut til å føle med andre når de har det vanskelig. 

Jeg har jo forsøkt å lære henne disse tingene, men har ikke lyktes. I det siste har jeg fått lyst til å ta det opp med henne direkte, at hun må øve seg på å være mindre egoistisk og ikke bare tenke på seg selv. Men kan man egentlig si det rett ut til en jente på 14? Eller er det andre måter å ta tak i dette på, som er bedre? 

Anonymkode: 9dbb6...98c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier slike ting rett ut til min datter på 6 år, så JA, klart du kan si det rett ut til 14-åringen din. 

Anonymkode: b4a01...83b

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg sier slike ting rett ut til min datter på 6 år, så JA, klart du kan si det rett ut til 14-åringen din. 

Anonymkode: b4a01...83b

Jenter på 14 har vel et litt mer sensitivt selvbilde enn jenter på 6. Jeg har ikke lyst til at hun skal sitte igjen med at hennes egen mor mener hun er et dårlig menneske. 

Hi 

Skrevet

Selvsagt sier man slikt rett ut. Jeg sier til min syvåring at gjør du slikt så kan det hende ingen vil leke med deg. Og enhver egoistisk adferd og egoistiske spørsmål om å få noe resulterer i at jeg sier at jeg har liten lyst å gi henne dette pga oppførsel. Barn må lære at det de sender ut ofte kommer i retur. 
Hvis du først nå lurer på om du kan si slikt vil jeg påstå du har feilet stort. 
HVEM skal forklare barna sammenheng mellom adferd og det man får i retur om ikke foreldrene gjør det?

Anonymkode: b027f...236

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jenter på 14 har vel et litt mer sensitivt selvbilde enn jenter på 6. Jeg har ikke lyst til at hun skal sitte igjen med at hennes egen mor mener hun er et dårlig menneske. 

Hi 

Det er jo måten man sier ting på som er avgjørende. Kommunikasjon gjøres på mange måter. Bare dette svaret viser at du er skyld i hennes adferd. Det handler ikke om å kritisere, det handler om veiledning. 

Anonymkode: b027f...236

Skrevet

Du skal jo ikke kaste mot henne at hun er en jævla egoist...

Har jenter på 11 og 14 år selv, og har veldig ærlige og rett frem samtaler hele tiden.

Vi som er voksne vet jo at tenårene og puberteten er en veldig selvsentrert og egoistisk tid, men de som står midt i det ser ikke det selv. Så de trenger rettledning utenfra.

Hvordan du sier ting er alfa og omega i denne alderen, men vi kan jo ikke la være å si noe...

"Hmm, ja jeg forstår at du ønsker det sånn for å gjøre det lettest mulig for deg selv, men det var vel en ganske egoistisk måte å gjøre det på? Er det ikke en måte vi kan gjøre det på så det blir bra både for deg og søsteren din?"

Snakk om tingene. La henne forstå at noen ganger er det greit å tenke mest på seg selv og sine behov, men mange ganger må vi også ta hensyn til andre og deres behov.

Du kan ikke sitte på gjerdet og vente på at det går over av frykt for å såre henne. Du må veilede underveis, og det kan fint gjøres uten å ødelegge selvbildet hennes

Anonymkode: 7e638...885

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Datteren min på 14 er dessverre svært egoistisk og selvsentrert. Hun er opptatt av at hun selv har det som trengs for at hun skal ha det bra, men orker sjelden å ofre noe for å hjelpe andre eller sørge for at de har det fint. Hun er heller ikke opptatt av hvordan andre har det, og ser ikke ut til å føle med andre når de har det vanskelig. 

Jeg har jo forsøkt å lære henne disse tingene, men har ikke lyktes. I det siste har jeg fått lyst til å ta det opp med henne direkte, at hun må øve seg på å være mindre egoistisk og ikke bare tenke på seg selv. Men kan man egentlig si det rett ut til en jente på 14? Eller er det andre måter å ta tak i dette på, som er bedre? 

Selvfølgelig kan du si det rett ut! Det kalles oppdragelse! 

Anonymkode: 6e031...9a7

Skrevet

Det er mange måter å si ting rett ut på. Som et ledd i en samtale om hvordan forholde seg til andre mennesker, er det å bli gjort tydelig  klar over hvilke konsekvenser en utelukkende egoistisk tilnærming til livet kan få, ganske sentral. Det kan likevel sies på en måte som viser at det er omtanke for din datter som er bakgrunnen for praten. 

Anonymkode: 7f486...319

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi 

Der har du svaret på hvorfor hun er sånn. 🤦🏼‍♀️
Du tar feil. Du må si det til henne. Det må vi alle enten barnet er 6, 10, 14 eller 24. 

Anonymkode: 87cd3...320

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Altså... Hun er 14 år. Det er slik ofte ungdommer er. Les litt mer om hvordan ungdommer fungerer. 

Start med deg selv, enklest å endre det. Eller? 😉

Man er i en zombieperiode i ungdomstiden. Ikke forvent at de skal oppføre seg som voksne. 

Anonymkode: fa885...a49

Skrevet

I frykt for å såre henne lar du være å lære henne empati og folkeskikk, så hun vil slite med det resten av livet? Selve definisjonen på bjørnetjeneste dette 

Anonymkode: 90759...d1b

Skrevet

Men har hun gode venner? For da min datter var 14 år, så var hun temmelig egoistisk og, men hun behandlet jo sine venner, bedre enn meg. For hun forsto jo selv, at skulle hun beholde de, så må hun jo behandle de bra. Og i dag er hun 19 år, og ikke egoistisk lenger. 

Anonymkode: c4321...087

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hi 

Så fordi du er livredd for at det sarte hjertet hennes skal få sår, så lar du være å oppdra henne. Hvordan ser du at det er en god ide?

Du trenger vel ikke å si at hun er et dårlig menneske, men du kan faktisk forlange at hun utviser et minstemål av omtanke for andre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hi 

Altså, hvis du synes hun er et dårlig menneske, så kan du kommunisere det ja. Det er viktig at barna får en ærlig tilbakemelding på hvordan de er oppfattet. Hvordan skal de ellers kunne tilpasse seg og fungere? 

Et dårlig menneske er imidlertid ikke ALT hun er. Hun har jo gode sider også, og dere er jo glad for å ha henne i familien og er glad i henne. Du må kommunisere begge deler. 

Anonymkode: e92d1...038

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Altså... Hun er 14 år. Det er slik ofte ungdommer er. Les litt mer om hvordan ungdommer fungerer. 

Start med deg selv, enklest å endre det. Eller? 😉

Man er i en zombieperiode i ungdomstiden. Ikke forvent at de skal oppføre seg som voksne. 

Anonymkode: fa885...a49

Det at fjortiser er egoistiske betyr jo ikke at man ikke skal fortelle dem at oppførselen deres ikke er ok. Uønsket oppførsel skal korrigeres.

Jeg er et hormonelt troll under PMS, men jeg er heldigvis opplært til at jeg må oppføre meg som folk fordet. De aller fleste fjortiser evner å oppføre seg ordentlig og uegoistisk, fordi de har foreldre som ikke unnskylder oppførselen deres med «sånn er det bare å være 14».

Anonymkode: ee726...4a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hi 

Du må jo selvfølgelig presisere at hun ikke er et dårlig menneske for det. Men du kan undre på hva hun tenker om andres følelser osv. For å skulle få gode vennskap og evt medfølelse og hjelp av venner når det butter imot, så må man gi også. 

Dette må du snakke med henne om. Er måten du sier det på, heller enn st det blir sagt. 

Anonymkode: 667b7...b0b

Skrevet

Jeg har sagt slikt rett ut til mine unger i alle år, og nå som de er tenåringer tar de seg ikke nær av det, men det gjør noe med det. Haddet de vært fjorten år før jeg sa slikt, så hadde de nok reagert litt anderledes. 

Men, når jeg har sagt dette rett ut til de så har de også fått forklart hvorfor og ringvirkningene denne oppførselen kan medføre. Da har de måtte begynne å tenke og ser ofte den andre siden, slik at de kan endre på det de gjør slik at ting blir som de ønsker i det lange løp. Nå som de er tenåringer får de beskjed om å velge hvem kamel de skal svelge, dette har igjen sammenheng med alt jeg har sagt og lært de oppigjennom. Så når jeg nevner kamel nå, så starter tankegangen og jeg trenger sjeldent å utdype det mere siden de vet hva jeg vil si. Og er de itvil så spør de. 

Hvordan du skal gripa ann dette aner jeg ikke, for jeg aner ikke hva eller hvordan du har oppdratt henne. Jeg har sjeldent lagt en pute imellom ting, jeg sier ting rett ut til ungene så dette er helt normalt her i heimen og ingen tar seg nær av slikt. Jeg gidder heller ikke diskutere i det uendelige når ting bare skal være slik. Er vi ute blandt folk så sier jeg også til ungene at dette skal vi prate om når vi kommer hjem. Det er ikke alle steder vi skal ta en prat, men når jeg sier det slik så blir beviste på hva som akkurat skjedde og de husker det når vi tar det i bilen hjem eller hjemme. 
Nå hørtes det nesten ut som det er mye her i heimen, men det er det faktisk ikke. Ting blir tatt med engang og en uvane får ikke lov å sette seg. Det kan være hvordan andre er ovenfor mine ungr også, så det må ikke bare gjelde mine barn. For når de opplever noe som ikke er greit ellr de reagerer på, så har de noe å relatere det til siden. 

Anonymkode: d8fc3...b1b

Skrevet

slik er tenåringer, det går over har 3 stk, og de 2 største er over 20 nå og overhode ikke egoitisk mer, minsten er snart 17 og begynner og komme seg også

Anonymkode: c5636...7a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hi 

Problemet hennes kan fort bli at andre syns hun er et dårlig menneske. Det er foreldrenes jobb å sørge for korrigering ved dårlig oppførsel. De fleste foreldre vil sine barn godt og bør si i fra til ungens beste. 

Skrevet

Sånn venninne hadde jeg på den alderen. Så fort jeg begynte på videregående kuttet jeg henne ut, det ble så slitsom at alt skulle handle om henne konstant. For hennes egen del burde du gjøre noe, hun kan potensielt bli sittende alene etterhvert.

Anonymkode: 32ba6...502

Skrevet

Har hun alltid vært sånn, eller er det noe som har kommet i tenårene? Hvis hun har vært annerledes før, tenker jeg at det er håp her. Min jente på 7 er utrolig empatisk og opptatt av at andre skal ha det bra, og det er jo fordi vi har øvd på å ta hensyn til andres følelser helt siden før hun kunne snakke.

Anonymkode: 4bfba...b7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...