Gå til innhold

Kynisk tanke, men er jeg den eneste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gremmes av å tenke slik. Corona vaksinen skal først gies til sykehjemspasienter her jeg bor. Deretter til de i risikogruppen. Den gis ikke først til f. Eks tde som står i førstelinjen med pasienter og er i stor risiko for å bli smittet., og åsmitte andre sårbare grupper. Derfor føler jeg det litt sånn at staten bruker de eldste som prøvekanin før det gis til de yngre etterhvert.  For hvis vaksinen viser seg å gi uheldige bivirkninger så er det best at det skjer med dem som har kortere forventet levetid, enn for dem som er yngre.  Jeg vet det er helt forferdelig å tenke, men hvorfor blir da ikke f. eks helsearbeidere, butikkansatte og andre sårbare grupper sammen med risikogruppene prioritert først?  Jeg har en mor på sykehjem. Kommunen har sendt ut varsel om at det vil bli ringt rundt å tilbudt vaksine nå i slutten av måneden. Jeg vil ikke hun skal få corona, men jeg vil heller ikke at hun skal bli prøvekanin for en ny vaksine, å risikere å dø tidligere enn hun trenger. Er det kun jeg som har tenkt i disse baner? 

Anonymkode: 1d72c...e59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsepersonell er stort sett friske og relativt unge, ikke i risikogruppe for å dø eller bli alvorlig syke.  De er prioritert som nr 2 pga smittevern 

Anonymkode: 6584c...a15

Skrevet

Uansett hvilken prioritering de hadde valgt, så hadde det blitt feil syns jeg. Jeg er i risikogruppen, men tror jeg velger å la den gå til noen andre før meg som ønsker den først. Ikke skjønner jeg at jeg er det, men har fått beskjed fra legen at jeg og begge mine barn er det. Vi har valgt fra mars å være minst mulig sammen med andre utover jobb og skole, samt at vi fra før av alltid har hatt ett slikt smitteregime i heimen. Aldri hatt en så frisk unge før som nå etter mars, når andre klarer å holde litt avstand, vaske seg og være flinkere med bassilusker. Det er vel første år siden hun ble født vi ikke har måtte ta turen til legevakten pga en liten uskyldig bassilusk som hun ikke tåler. Så utifra hvor usosiale vi er, har vi alle tre bestemt oss for at vi ikke trenger å stå først i køen. Jeg vet det er veldig mange som ønsker den raskere enn oss, så da kan tre andre få den raskere enn oss. Vi skal ta den, men vi har ingen hast siden vi levr som vi lever. Julaften blir andre gang vi møter familie, om det blir noe av. (Følger med på nyehetene ang smitte i kommunen vi skal til, skal ikke så mye til før vi velger å være hjemme alene) 

Hysteriske kan noen sikkert kalle oss, men vi syns ikke det. Vi savner ikke noe, vi kjeder oss ikke ett sekund, selv om det skal bli deilig å fylle huset med venner, dra på hytta med venner og gjøre normale sosiale ting. Vi har vært sosiale, men på en helt annen måte. Jeg har alltid snakket med naboer, men nå har det blitt noe helt annet. Det går faktisk ann å være sosial med naboer, kllippe hekker sammen uten at vi går oppåhverandre. Mye forskjellig vi har gjort og det har vært utrolig koselig. Det går faktisk ann å drikke en øl samtidig også, selv om vi har mange meter mellom oss.

Anonymkode: 8d2cd...ded

Skrevet

Jeg vet ikke. Jeg er nok sikkert rar som tenker slik. Har familie og venner som jobber i helsesektoren, og har venner i risikosonen, som definitivt burde få vaksinen raskt da se kanskje stryker med om de får corona. Likevel velger myndigheteene å gi til dem som har minst levetid. Da sniker det en tanke inn om at de er prøvekaniner for resten av befolkningen. De som jobber i helsesektoren av min familie, er hverken unge (60) eller veldig friske (asma) men jobber på avdeling som har mye pågang av smitte. Derfor jeg blir bekymret når de ikke blir prioritert, men min mor på 87 som bor på sykehjemmet står først i rekken. Vil ikke ha henne som prøvekanin, men vil jo ikke hun skal få corona heller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Uansett hvilken prioritering de hadde valgt, så hadde det blitt feil syns jeg. Jeg er i risikogruppen, men tror jeg velger å la den gå til noen andre før meg som ønsker den først. Ikke skjønner jeg at jeg er det, men har fått beskjed fra legen at jeg og begge mine barn er det. Vi har valgt fra mars å være minst mulig sammen med andre utover jobb og skole, samt at vi fra før av alltid har hatt ett slikt smitteregime i heimen. Aldri hatt en så frisk unge før som nå etter mars, når andre klarer å holde litt avstand, vaske seg og være flinkere med bassilusker. Det er vel første år siden hun ble født vi ikke har måtte ta turen til legevakten pga en liten uskyldig bassilusk som hun ikke tåler. Så utifra hvor usosiale vi er, har vi alle tre bestemt oss for at vi ikke trenger å stå først i køen. Jeg vet det er veldig mange som ønsker den raskere enn oss, så da kan tre andre få den raskere enn oss. Vi skal ta den, men vi har ingen hast siden vi levr som vi lever. Julaften blir andre gang vi møter familie, om det blir noe av. (Følger med på nyehetene ang smitte i kommunen vi skal til, skal ikke så mye til før vi velger å være hjemme alene) 

Hysteriske kan noen sikkert kalle oss, men vi syns ikke det. Vi savner ikke noe, vi kjeder oss ikke ett sekund, selv om det skal bli deilig å fylle huset med venner, dra på hytta med venner og gjøre normale sosiale ting. Vi har vært sosiale, men på en helt annen måte. Jeg har alltid snakket med naboer, men nå har det blitt noe helt annet. Det går faktisk ann å være sosial med naboer, kllippe hekker sammen uten at vi går oppåhverandre. Mye forskjellig vi har gjort og det har vært utrolig koselig. Det går faktisk ann å drikke en øl samtidig også, selv om vi har mange meter mellom oss.

Dette var et utrolig irrelevant svar!

Anonymkode: 636e6...a1d

Skrevet

Jeg vet ikke. Jeg er nok sikkert rar som tenker slik. Har familie og venner som jobber i helsesektoren, og har venner i risikosonen, som definitivt burde få vaksinen raskt da se kanskje stryker med om de får corona. Likevel velger myndigheteene å gi til dem som har minst levetid. Da sniker det en tanke inn om at de er prøvekaniner for resten av befolkningen. De som jobber i helsesektoren av min familie, er hverken unge (60) eller veldig friske (asma) men jobber på avdeling som har mye pågang av smitte. Derfor jeg blir bekymret når de ikke blir prioritert, men min mor på 87 som bor på sykehjemmet står først i rekken. Vil ikke ha henne som prøvekanin, men vil jo ikke hun skal få corona heller. 

Jeg mener du tar feil. Det man ønsker er å redusere belastningen på helsevesenet. Man må da vaksinere først de med størst sjanse for å utvikle alvorlig sykdom. Ca 65 % av de døde var over 80 år. Da sier det seg selv at disse må først.

Anonymkode: 636e6...a1d

Skrevet

Vaksina er jo allerede testa ut på ca 30 000  mennesker før den blir godkjend, så dei kortsiktige bivirkningane veit ein jo ein god del om. Skal ein bruke dei eldre som «prøvekaniner» for langsiktige bivirkningar då tenker du? Kor lenge skal ein då vente før ein vaksinerer resten av oss? Kan jo ta fleire år det. Og ein vil jo uansett sjå langtidsbivirkningar på dei som virkelig HAR vore prøvekaniner før ein ser det på dei som får vaksina ETTER den er godkjent... Så nei, akkurat det ser eg ikkje kvifor dei skulle ha til hensikt!

Anonymkode: b2c37...902

Skrevet

Rar tanke, den har jeg ikke vært innom i det hele tatt. Slik jeg forstår det prioriteres de eldste for å beskytte oss andre. Jeg har en venninne som står i donorkø, hun er veldig syk og burde egentlig vært operert nå i 2020. På grunn av korona blir operasjon ikke satt opp. De kan ikke bruke respiratorer på to pasienter - henne og donoren hennes - fordi de er redde for at det kommer inn koronasyke pasienter som trenger respirator for å overleve. Ved å vaksinere dem som i størst grad har trengt respirator i 2020, de eldre, vil et sprengt helsevesen få kapasitet til å ivareta også andre pasienter. 

Det er altså ikke kun for å gi eldre noen år ekstra levetid at de eldste prioriteres når vaksinene kommer, så sånn sett er det kanskje en viss grad av kynisme å sette dem øverst på lista. 

Skrevet (endret)

Den tanken om dei eldre som "prøvekanin" trur eg FHI har antyda sjølve. Om det skulle dukke opp meir langsiktige biverknader (testpersonane blei vel vaksinert for berre ca 3 mnd sidan) så er det minst krise om det er dei eldste som får dei.  Det er usikkert kor langt ned i alder ein vil gå med denne vaksina før den er meir utprøvd.

-eg trur ikkje at biverknader vil vere slikt som fører til tidlegare død, men meir utmattingssyndrom el. Men uansett hadde eg ikkje vore i tvil om vaksine, særleg ikkje til ein sjukeheimspasient, risikoen ved covid sjukdom er langt høgare.  Eg kjem sjølv ikkje til å stusse med å ta vaksina når min tur kjem, det er såpass stygge etterverknader av Covid, og veldig stor sjanse for å bli smitta om ein ikkje vert vaksinert.

Endret av soleia
Skrevet

Det livet du beskriver her er da det samme som de fleste av oss har levd siden mars. 

Anonymkode: d6a9b...4b0

Skrevet

Helsepersonell beskytter seg godt og veldig få har blitt smittet i jobbsammenheng med syke pasienter. Så smittevernet fungerer som det skal hos de som både vet og kan beskytte seg riktig. De er proffe på dette.

Det er hvermannsen som tuller det til, og som trenger å vaksineres først. Samt de i risikogruppene ( altså ikke aktivt og proft helsepersonell)

Anonymkode: 38925...fee

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Helsepersonell beskytter seg godt og veldig få har blitt smittet i jobbsammenheng med syke pasienter. Så smittevernet fungerer som det skal hos de som både vet og kan beskytte seg riktig. De er proffe på dette.

Det er hvermannsen som tuller det til, og som trenger å vaksineres først. Samt de i risikogruppene ( altså ikke aktivt og proft helsepersonell)

Anonymkode: 38925...fee

Dei som behandlar covid pasientar med kjend smitte har ganske liten risiko, men helsepersonell vert smitta ute i samfunnet, av kvarandre, og av pasientar som ikkje har kjend smitte.  Diverre har FHI vore ganske slappe (etter mi meining) i anbefalingane om bruk av munnbind, og det har vore fleire utbrot av smitte i helseinstitusjonar. Vi jobbar under såpass trange forhold at det er vanskeleg å halde avsstand på jobb, og difor spreier smitten seg mellom kolleger. Eg veit om fleire utbrot og mange smitta helsepersonell.

Skrevet
Iiiiik skrev (59 minutter siden):

Rar tanke, den har jeg ikke vært innom i det hele tatt. Slik jeg forstår det prioriteres de eldste for å beskytte oss andre. Jeg har en venninne som står i donorkø, hun er veldig syk og burde egentlig vært operert nå i 2020. På grunn av korona blir operasjon ikke satt opp. De kan ikke bruke respiratorer på to pasienter - henne og donoren hennes - fordi de er redde for at det kommer inn koronasyke pasienter som trenger respirator for å overleve. Ved å vaksinere dem som i størst grad har trengt respirator i 2020, de eldre, vil et sprengt helsevesen få kapasitet til å ivareta også andre pasienter. 

Det er altså ikke kun for å gi eldre noen år ekstra levetid at de eldste prioriteres når vaksinene kommer, så sånn sett er det kanskje en viss grad av kynisme å sette dem øverst på lista. 

De eldste legges ikke på respirator. De legges heller ikke inn på sykehus. De fleste blir hvor de er; på sykehjemmet. Og får palliasjon ved alvorlig sykdom. 

Anonymkode: f50e2...2fa

Skrevet

Sikkert ikke den eneste, men tankegangen er likevel ganske bisarr. 

Anonymkode: bdfbc...601

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...