Gå til innhold

Hva blir det riktige her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere av vennene mine og familie gidder ikke kjøpe gaver til barna mine. De bare vippser en sum til meg helt uoppfordret. Jeg mener at om man ikke gidder kjøpe en gave til noen, kan man enten la være, eller gi mottaker kontanter/gavekort hvis det betyr så mye for giver å måtte gi noe. Jeg har fått veldig mye ekstraarbeid pga. dette. Var egentlig ferdig med gaver i november og må nå fly rundt for å fikse gaver for andre...

Uansett, om en venninne vippser meg f.eks 1000 kr, jeg har tre barn og det forventes at jeg gir noe tilbake til hennes barn, hvordan svarte blir det rettferdig? 

Skal jeg 1: vippse 1000 kr tilbake til hennes barn, hun fikser noe selv til sine? 2: kjøpe for 1000 kr til hennes barn. Eller 3: kjøpe for 500 til hennes barn??

Jeg blir helt stresset av dette når da så mange velger å vippse meg penger uten at jeg ønsker det...

Anonymkode: 5840e...b9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde jeg ikke orket. Har mer enn nok med de andre gavene og ting før jul

Anonymkode: 9239b...798

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det hadde jeg ikke orket. Har mer enn nok med de andre gavene og ting før jul

Anonymkode: 9239b...798

Jeg sier jo at jeg ikke orker det. Så hva mener du jeg skal gjøre når pengene er overført?

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sier jo at jeg ikke orker det. Så hva mener du jeg skal gjøre når pengene er overført?

Hi

Overføre dem tilbake og si at du dessverre ikke har kapasitet til dette og at det er hyggelig at de ønsker å gi, men at de nesten må ordne det selv. Unntaket er gamle besteforeldre og andre som faktisk sliter med å ordne det selv og ikke bør ut i butikker nå i smittetiden.

Anonymkode: 4100a...4fd

Skrevet

Avtal i god tid før jul at dere ikke kjøper gaver til hverandres barn, det hørtes jo bare stress ut!

Anonymkode: b2bc5...d46

Skrevet

.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Avtal i god tid før jul at dere ikke kjøper gaver til hverandres barn, det hørtes jo bare stress ut!

Dette gjelder altså venninnene. Når det gjelder slekt syns jeg det er helt supert å få penger, da jeg best vet hva barna ønsker seg og trenger. 

Skrevet

Hadde aldri giddet å følge opp sånt fra venninner. Ville ringt eller sendt en melding om at dette blir for mye styr og at du ikke synes det er nødvendig å kjøpe gave til hverandres barn, mye hyggeligere om dere kan møtes en dag i romjula og grille pølser på bål eller noe ute (det blir jo fort litt mange nærkontakter i jula, men man må jo aktivisere barna litt så å møtes til en skogstur e.l. må være supert) også ville jeg vipset pengene tilbake.

Fra familie som ikke kommer seg til butikken selv, type oldemor e.l. ville jeg tatt imot pengene og kjøpt. Alle andre hadde jeg sagt ifra til at enten må de spørre hva ungene ønsker seg og kjøpe det selv, eller ungene får penger inn på konto, for du har ikke tenkt deg ut å handle til dem.

Anonymkode: d11d6...7b2

Skrevet

Takk for svar.

Er helt idiotisk problem blitt dette. Kjenner jeg bare blir mer og mer sur for det. Har allerede fikser gaver fra gamle bestemødre som ikke kommer seg ut. Den er helt innafor, da de faktisk ikke kommer seg ut. Når det gjelder venninner og deres barn forstår jeg overhodet ikke hvorfor de føler de MÅ gi gaver til mine barn! Problemet er jo at jeg føler jeg må kjøpe noe til deres barn også nå, som jeg ikke kjenner så godt.

Tror jeg bare gjør som noen av dere så, og vippser pengene tilbake med en melding om at jeg ikke har kapasitet til dette. 

Hi

Skrevet

Kan ikkeungene få det som pengegaver da, så tenger du ikke bruke tid på å kjøpe noe.

Anonymkode: 0c6af...719

Skrevet

Jeg ville vippset 1000 kroner til henne og bedt henne kjøpe noe ungene ønsker seg 😄 

Da ser hun kanskje det absurde i det

Anonymkode: 64048...124

Skrevet

Veit ikkje kor gamle barna dine er, men her likar 10 og 11 åringen å få pengar til jul og bursdag. Vi er relativt "gjerrige" til å kjøpe leikar og kjøp i dataspel utanom jul og bursdag, så då har dei sine eigne pengar å bruke.  Minste har allereie rekna ut kva som kjem i gåve frå besteforeldre og ei tante, og vi har avtala tur til leikebutikken i romjula. I vår familie og omgangskrets har vi ikkje så stort gåvefokus, og vi gjev ikkje gåver til vener sine barn.

Skrevet

Nei vet du hva... Ganske frekt. Jeg fikset gaver til mine barn for min svigerinne. Men hun er alvorlig syk og i risikosonen. Der skulle det bare mangle .. Samme med oldemødrene til ungene .

Friske mennesker får fikse det selv eller la vær. At folk er så butte å ikke ser sånt selv.

Anonymkode: e58cc...2fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Tror jeg bare gjør som noen av dere så, og vippser pengene tilbake med en melding om at jeg ikke har kapasitet til dette. 

Siden hun ikke allerede har kjøpt gaver, kan du også benytte anledningen til å avtale at dere ikke kjøper gaver til hverandres barn. 

Jeg kjøper gjerne fra nesten jhele slekta (bor langt unna), men da vet jeg jo om det på forhånd og kan ta det med i beregningen i den vanlige gavehandelen. Jeg hadde ikke begynt å lete rundt etter flere ting nå. 

Skrevet

Det kommer alltid spørsmål om jeg kan kjøpe inn gaver lille julaften eller bittelitt før. Hvert eneste år fra min familie så derfor er jeg føre var og bestiller inn for den summen de pleier å kjøpe for. Da slipper jeg stresset rett oppi jul. Mannen derimot venter selv til en ukes tid før jul. Jeg misliker at han ikke kan planlegge før slik at vi slipper å bruke flere dager i butikkene. Folk er forskjellige. I ditt tilfelle ville jeg vippset tilbake og bedt henne fikse gaver til egne selv også + gitt pengegave til mine egne barn hvis jeg ikke hadde gaver på lur.

Anonymkode: aa181...1b1

Skrevet

Jeg forventer ikke gaver til barna fra venninner, så ville takket pent og gitt pengene videre til barna. Si at du dessverre ikke har fått ordnet gaver til hennes barn og som utgangspunkt bare kjøper til familien da det er mange nok å kjøpe gave til. Mer trenger du ikke gjøre

Anonymkode: d75d5...b7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Flere av vennene mine og familie gidder ikke kjøpe gaver til barna mine. De bare vippser en sum til meg helt uoppfordret. Jeg mener at om man ikke gidder kjøpe en gave til noen, kan man enten la være, eller gi mottaker kontanter/gavekort hvis det betyr så mye for giver å måtte gi noe. Jeg har fått veldig mye ekstraarbeid pga. dette. Var egentlig ferdig med gaver i november og må nå fly rundt for å fikse gaver for andre...

Uansett, om en venninne vippser meg f.eks 1000 kr, jeg har tre barn og det forventes at jeg gir noe tilbake til hennes barn, hvordan svarte blir det rettferdig? 

Skal jeg 1: vippse 1000 kr tilbake til hennes barn, hun fikser noe selv til sine? 2: kjøpe for 1000 kr til hennes barn. Eller 3: kjøpe for 500 til hennes barn??

Jeg blir helt stresset av dette når da så mange velger å vippse meg penger uten at jeg ønsker det...

Hadde blitt superglad jeg. Ville lagt det i store, dyre gaver. Barna mine hadde fått mer av det de ønsker seg om alle hadde gjort sånn. 

Anonymkode: 94cf9...f5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...