Gå til innhold

Setter dere mat ut for kjøling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har handlet inn alt av mat og drikke til 29. desember, og kjøleskapet blir for lite. Ville dere latt bl.a. ribba og melk stått ute? Det er meldt mellom 0-6 grader ute fram til 24.

Anonymkode: c380d...f3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke turt å sette ribba ut. Melk kunne jeg satt ut, den kan jeg handle ny av hvis den blir sur.  Vi har to kjøleskap for å slippe det (et på kjøkkenet + et i boden)

Anonymkode: bbae2...60f

Skrevet

Det beste med jula er at den kommer på den årstiden da man kan sette ting ut. Bare dekk ordentlig godt, knyt fast lokk etc.

Anonymkode: 07f28...2e6

Skrevet

Jeg hadde heller ikke latt ribba ligge ute. Men skal du gjøre det må du sjekke temperaturen, helst midt på dagen også. Matvarene bør stå i skyggesiden av huset, for det blir fort få grader varmere i solsiden, selv på grå dager. Merker i hvert fall stor forskjell her på det, selv på overskyede dager. Her jeg bor har vi også hatt enkelte netter med plutselig flere grader varmere luft, så jeg hadde ikke tatt sjansen på matvarer som kan bli dårlige.

Jeg ville nok heller latt en del grønnsaker ligge ute, rotgrønnsakene tåler det jo. Smør kan også tåle det bedre.

Men jeg ville nok ikke ha handlet mer enn jeg hadde plass til ;)

Håper du finner en god løsning.

Anonymkode: 4a3e7...979

Skrevet

Uten problemer. Jeg har en stor plastkasse med lokk som brukes til sånt.

Anonymkode: 49f8e...590

Skrevet

Brus kan jeg sette ut, men ribba ville jeg aldri satt ut. En ting er at den kan bli sur, men dyr har veldig god luktesans og kan jobbe godt med å komme til om de kjenner en god lukt.... ;)

Vi har et ekstra kjøleskap i boden da, liten og veldig grei investering som brukes til brus, kaker osv ved bursdager o.l. og veldig grei til ekstra mat til jul og påske.

Anonymkode: a7d9f...d17

Skrevet

I en kasse, og ikke lettbedervelig mat. Det meste tåler det. Grønnsaker og frukt kan du ha i romtemperatur stort sett. 

Skrevet

Et ekstra kombiskap i kjelleren. Men har likevel et par kakebokser, risboller og sånt, utenfor verandadøren. 

Anonymkode: 31cc8...710

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har handlet inn alt av mat og drikke til 29. desember, og kjøleskapet blir for lite. Ville dere latt bl.a. ribba og melk stått ute? Det er meldt mellom 0-6 grader ute fram til 24.

Setter mye av det i garasjen. Pluss at vi har en stor fryse. 

Anonymkode: f3981...bc9

Skrevet

Vi har et kjølerom på nesten 200m2, så jeg tror vi klarer osd 😆, men på hytta setter vi ut mat noen dager. 6 grader går nok bra en stund, men jeg ille vært litt betenkt på å la det stå til den 29.

Anonymkode: 32cbd...ea6

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Vi har et kjølerom på nesten 200m2

Det tviler jeg på. Tror du skal spør mannen din hvor stort det er, for 200m2 er idiotisk stort hvis dere dere ikke driver som slaktere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det tviler jeg på. Tror du skal spør mannen din hvor stort det er, for 200m2 er idiotisk stort hvis dere dere ikke driver som slaktere. 

Ikke som slaktere, men vi har gård og driver med grønsaker. Det krever stort kjølerom.

Skrevet

Jeg ville ikke satt det ut for tempraturen svinger i takt med dagslyset. Så når sola titter frem kan det bli varmt, men fortsatt kaldt i bakken og veldig varierende.

Jeg hadde nok tømt ut andre drikkevarer, ketchup, syltetøy osv avkjøleksapet og satt det ut. Mat som kan bli dårlig og gi meg en ubehagelig opplevelse ville jeg ikke satt ut. Jeg har kun ting ute evt en natt, da er det så kort tid og jeg har kontroll på det før jeg spiser det. 

Anonymkode: 88784...cc5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har et kjølerom på nesten 200m2, så jeg tror vi klarer osd 😆, men på hytta setter vi ut mat noen dager. 6 grader går nok bra en stund, men jeg ille vært litt betenkt på å la det stå til den 29.

Takk for svar. Etter helga og i alle fall etter julaften er det plass, så etter det er det kok bare evt. brus som er aktuelt å ha ute. 😊 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg ville ikke satt det ut for tempraturen svinger i takt med dagslyset. Så når sola titter frem kan det bli varmt, men fortsatt kaldt i bakken og veldig varierende.

Jeg hadde nok tømt ut andre drikkevarer, ketchup, syltetøy osv avkjøleksapet og satt det ut. Mat som kan bli dårlig og gi meg en ubehagelig opplevelse ville jeg ikke satt ut. Jeg har kun ting ute evt en natt, da er det så kort tid og jeg har kontroll på det før jeg spiser det. 

Anonymkode: 88784...cc5

Har ikke sett ei solstråle i hele desember. Er nok så jevn døgntemperatur. På langtidsvarselet i kveld er 5 grader den høyeste temperaturen fram til 24., men det ligger for det meste på 0-2 grader. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Har ikke sett ei solstråle i hele desember. Er nok så jevn døgntemperatur. På langtidsvarselet i kveld er 5 grader den høyeste temperaturen fram til 24., men det ligger for det meste på 0-2 grader. 

Jeg hadde likevel satt ut alt annet før jeg satte ut ribba. 

Anonymkode: bbae2...60f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...