Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 Skal ikke klassen i karantene frem til barnet er testa ? De har slutta med det her nå og syns det er litt riski Anonymkode: 3f87f...f91
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 Nei, selvfølgelig ikke. Sånn har reglene aldri vært. Anonymkode: 3257a...72f
TøffiTrynet☠ Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 Det høres rart ut. På Frøya og Hitra har de stengt ned 3 skoler nå, fordi en forelder har testet positivt. Elevene er ikarantene fram til prøvesvar for nærkontakter foreligger.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #4 Skrevet 17. desember 2020 Ifølge reglene er det vel bare nærkontakter som skal i karantene, ikke nærkontakter til nærkontaktene. Men jeg hadde absolutt satt pris på om de hadde stengt skolen hvis en forelder ble smittet her, nå rett før jul. Anonymkode: 97d3c...8e9
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #5 Skrevet 17. desember 2020 Ok nå har vi 3 foreldre på skolen vår med smitte. Barna deres skal testes. Men alle de andre fortsetter som før . Jeg skal vite om ungene er smitta før jeg sender tilbake. Men med litt flaks går det vel bra Anonymkode: 3f87f...f91
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 De setter ikke nærkontakter av nærkontakter i karantene. Da hadde alt for mye stoppet opp. Sett at en elev testet positivt i en skoleklasse på 30 stk. Nå er det slik at da må de 29 andre i karantene og kanskje noen lærere (si 6 stk. for eksempelet sin del). Skulle vi tatt med nærkontakt av nærkontakt hadde nærmeste familie til elevene også havnet i karantene. Så i stedet for at 35 gikk i karantene ville vi da fått 140 i karantene (med gjennomsnittlige familier på 4) Det får kanskje ikke så store konsekvenser om det er barn som settes i 'nærkontakt av nærkontakt'-karantene. Men det kan fort være gi store konsekvenser for næringslivet, behandlinger på sykehus osv. om mange voksne må i slike karantener. På mange steder er det også slik at nærkontakt defineres veldig vidt. F.eks. om en tester positivt i en klasse settes resten av klassen i karantene selv om de kanskje har hatt minimal kontakt med den som er smittet. Skulle man tatt ut nærkontakter av nærkontakter måtte man vært mye nøyere på hvem som egentlig er nærkontakter. Dette kunne faktisk redusert smittevernet fordi færre nærkontakter hadde blitt satt i karantene. Anonymkode: 7f1cf...fd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå