Gå til innhold

Karantene spørsmål.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min minste er plutselig I midlertidig karantene. De er I karantene til de ansatte får svar på sine tester. 

Det er første gang jeg har et barn i karantene, men det betyr da at jeg ikke kan ta han med meg ut på butikken, sant? 

Jeg er sikker på jeg høres ut som en idiot som burde vite dette, men jeg ble plutselig så usikker. Det er første gang vi har karantene på en av ungene. 

Anonymkode: 2b88f...6f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det betyr det. Dere kan heller ikke ha besøk eller besøke andre.

Anonymkode: fbb66...3ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det betyr det. Dere kan heller ikke ha besøk eller besøke andre.

Anonymkode: fbb66...3ca

Okei, da var det som jeg trodde. Jeg bare ble plutselig usikker. 

Anonymkode: 2b88f...6f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det betyr det. Dere kan heller ikke ha besøk eller besøke andre.

Anonymkode: fbb66...3ca

Takk for svar foressten 😊

Anonymkode: 2b88f...6f4

Skrevet

Det er egentlig ingenting som heter midlertidig karantene eller ventekarantene. Det er enten smittekarantene eller reisekarantene.

Noen kommuneoverlegene bruker imidlertid dette, selv om de altså ikke har hjemmel til det....

Anonymkode: df61e...865

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det er egentlig ingenting som heter midlertidig karantene eller ventekarantene. Det er enten smittekarantene eller reisekarantene.

Noen kommuneoverlegene bruker imidlertid dette, selv om de altså ikke har hjemmel til det....

Anonymkode: df61e...865

Man er i karante fra man tar test til svaret foreliger. Som regel er josvaret negativt. Da er karantenen slutt. Det kan kalles ventekarantene.

Anonymkode: fbb66...3ca

Skrevet

Er man ikke i ISLOLERING frem til prøvesvar foreligger?

Anonymkode: 849d5...5ef

Skrevet

Hi her. 

Vi fikk beskjed fra barnehagen at barna er I midlertidig karantene fram til prøvesvarene fra de ansatte kommer. Om de alle tester negativt så er barna ute av karantene. Om noen tester positivt så fortsetter barna med karantenen. 

Heldigvis for oss så går det helt fint med karantene. Vi har ikke invitert noen andre til jul, kun oss kjernefamilien. Og vi har folk som kan handle for oss. Så vi er veldig heldige sånn sett. 

Anonymkode: 2b88f...6f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Er man ikke i ISLOLERING frem til prøvesvar foreligger?

Anonymkode: 849d5...5ef

Nei.

Anonymkode: 39f0c...d0e

Skrevet

Her er det bhg som bommer med begrepene og det er synd. Ikke rart du blir forvirret. Her virker det som avdelingen er midlertidig stengt fordi ansatte har testet seg og er i karantene. Barna er jo ikke i karantene. 

Er barna i nærkontakt til en med påvist smitte så skal barna i karantene, men da hadde den ikke vært midlertidig. Er man nærkontakt med påvist smitte skal karantenetiden følges helt ut uansett.

Skrevet

Barna skal ikke i karantene så lenge den ansatte ikke har fått svar på testen. Man skal kun i karantene når man har vært i nærkontakt med en bekreftet smittet. Så lenge den ansatte ikke har fått bekreftet smitte så skal ikke barna i karantene. Hvis de er slik at man må i karantene hver gang en nærkontakt tester seg så blir det en dag i karantene i hytt og pine. Så jo, barnet kan være med på butikken og skal ikke være i karantene.

Anonymkode: cafad...89b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Man er i karante fra man tar test til svaret foreliger. Som regel er josvaret negativt. Da er karantenen slutt. Det kan kalles ventekarantene.

Anonymkode: fbb66...3ca

Man er i karantene dersom man venter på sitt eget prøvesvar ja! Eller dersom man er definert som nærkontakt til en bekreftet smittet. Det kalles smittekarantene. 
 

Man er ikke i karantene så lenge den ansatte ikke har fått svar. Dette ble tydelig formidlet av FHI i slutten av oktober. 

Anonymkode: df61e...865

Skrevet

I dette tilfellet er avdelingen på bhg stengt pga de ansatte tester seg og er i karantene til de får resultatet. Barna er ikke i karantene og kan bli med på butikken f.eks. Dersom noen av de ansatte tester positivt, så havner barna i karantene dersom de er nærkontakter til ansatt som er smittet. Synd at barnehagen gir så utydelige beskjeder. 

Anonymkode: 9bbc8...704

Skrevet

Her i nærheten var det et smitteutbrudd på en skole. Skolen ble stengt og elevene fikk hjemmeundervisning. De som var nærkontakter av smittede fikk karantene, men skolen oppfordret andre elever til å ha selvpålagt/frivillig karantene. Det virker som det er det barnehagen ønsker at dere skal gjøre, men i stedet for å kalle det for selvpålagt/frivillig karantene forledes dere til å tro det er karantene slik at flere av dere gjør som de ønsker uten å vite at dere egentlig har et valg. Når det er sagt så er det veldig greit om folk tar frivillig karantene om det er stor sannsynlighet for at nærkontakten er smittet. Det gjør det mye enklere å begrense/stoppe smitten.  

Anonymkode: 35868...f9e

Skrevet

Her får vi nesten ikke karantene lenger . Om foreldre på skolen har korona tar de bare ut barnet den voksne og fortsetter som før. Uten å sjekke om barnet er smitta 

Anonymkode: 783ab...28b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Man er i karantene dersom man venter på sitt eget prøvesvar ja! Eller dersom man er definert som nærkontakt til en bekreftet smittet. Det kalles smittekarantene. 
 

Man er ikke i karantene så lenge den ansatte ikke har fått svar. Dette ble tydelig formidlet av FHI i slutten av oktober. 

Anonymkode: df61e...865

Ja. Svaret var på påstanden om at det vikke var noe som het midlertidig karantene.

Anonymkode: fbb66...3ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Her får vi nesten ikke karantene lenger . Om foreldre på skolen har korona tar de bare ut barnet den voksne og fortsetter som før. Uten å sjekke om barnet er smitta 

Anonymkode: 783ab...28b

Hvorfor tester de ikke barna?

Anonymkode: fbb66...3ca

Skrevet

Takk for svar alle! 

Vi holder oss gjerne i frivillig karantene, så da tar jeg ikke guttungen med ut for å handle i dag. 

Hi

Anonymkode: 2b88f...6f4

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som barnet ditt, på en måte. En på skolen der jeg jobber er bekreftet smittet, og mine elever er satt i karantene som nærkontakter. Om en av mine elever viser seg å være smittet må jeg i karantene. Jeg er veldig forsiktig nå, men jeg et ikke i karantene. 

Anonymkode: 188e0...c56

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja. Svaret var på påstanden om at det vikke var noe som het midlertidig karantene.

Anonymkode: fbb66...3ca

Nettopp. Midlertidig karantene eksisterer ikke

Anonymkode: df61e...865

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nettopp. Midlertidig karantene eksisterer ikke

Anonymkode: df61e...865

Det kalles det når man venter på svar fra en test. Det er sikkert ikke noe juridisk begrep, men det er et gteit ord å bruke for å beskrive situasjonen.

Anonymkode: fbb66...3ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...